Ik vraag me af of zeilboten hoe dan ook sneller dan de wind kunnen varen.
De combinatie van de richtings-snelheidsvector van de boot en idem van de wind resulteren altijd in een vector die de schijnbare windrichting geeft. Het effect van deze schijnbare windrichting moet de weerstand van de boot in het water opvangen.
Hoe sneller de boot gaat, hoe groter de weerstandsvector, en hoe meer de schijnbare wind van voren komt en hoe minder extra kracht deze dus nog kan leveren.
Maar laten we nu eens uitgaan van windstilte, want anders zou je geen ventilator willen gebruiken. Volgens NWO gaat de boot vooruit als je in het zeil blaast. Echter, je zeil (en je boot) gaan dan toch last krijgen van schijnbare wind, en wel pal tegen. Een overdruk aan de voorzijde van je zeil dus, hopelijk gecompenseerd door een nog grotere overdruk aan de achterzijde van je zeil. Bovendien creëer je een onderdruk achter je boot, waar je de lucht wegzuigt, die volgens mij voor extra remming zorgt. Als dit al wil werken, dan zal het moeten liggen aan een bolvorm in het zeil of zo. Maar ik zou het graag willen zien.