Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-Frankenstein-
Artikelen: 0

Re: Iran wordt tweede Afghanistan?

Jakobo Joesov schreef:
Frankenstein- schreef:Als Saddam een kernbom had gehad ten tijde van de Koeweit oorlog was Koeweit dan ooit bevrijd geweest ?  We zullen het nooit weten, wel raden. In dat opzichte doet Ahmadinejad er goed aan om een kernbom te ontwikkelen, Iran zal immers niet aangevallen worden als het de bom heeft.

Er is ook zoiets als het zekere voor het onzekere te nemen. Ik moet er niet aan denken als Hitler een atoombom had gehad.
Ik denk niet dat Ahmadinejad en het Iraanse volk zich serieus genomen voelt als het dit soort teksten als argument tegenover zich krijgt. Het zal de haat en onbegrip naar het Westen alleen maar aanwakkeren.
Dat klopt Jakobo, ik sprak niet tegen de ultraconservatiefen en Ahmadinejad maar tegen jou. Praten en praten betekent tijdwinst voor de Iraanse atoombom in ontwikkeling. Die bom praat je echt niet uit hun hoofd.

Off topic, laat die kernoorlog maar komen, misschien dat dan eindelijk die atoombommen eens vernietigd worden omdat de mensheid tot inkeer komt.
Jakobo Joesov

Frankenstein- schreef:Dat klopt Jakobo, ik sprak niet tegen de ultraconservatiefen en Ahmadinejad maar tegen jou. Praten en praten betekent tijdwinst voor de Iraanse atoombom in ontwikkeling. Die bom praat je echt niet uit hun hoofd.  

Off topic, laat die kernoorlog maar komen, misschien dat dan eindelijk die atoombommen eens vernietigd worden omdat de mensheid tot inkeer komt.
Beste Frankenstein, jij gaat er dus bij voorbaat al van uit dat Iran een kernbom wil en die ook nog eens gaat gebruiken. Goed, als jij vanuit angst wil regeren, dan is dat jouw goed recht. Ik hoop echter niet dat je aspiraties hebt om de politiek in te gaan, dan zal een kernoorlog ongetwijfeld snel werkelijkheid worden, want dat is precies wat jij wilt. Waarschijnlijk is het volk echter slim genoeg om hun stem niet te geven aan een persoon die zelfvernietiging nastreeft. Mocht dat wel zo zijn, dan ga ik persoonlijk de politiek in om jouw het minister- of presidentschap te ontnemen.
Menheffrin

Persoonlijk heb ik geen enkele fiducie in de vreedzame politiek van Ahmadinejad, maar daar staat tegenover dat als Mc Arthur zijn nucleaire zin had gekregen, deze van Vietnam weinig had heel gelaten. Terzake zijn de Verenigde Naties de aangewezen weg, om het begrip ‘schurkenstaat’ te objectieveren. Om die reden geloof ik ook niet direct in een aanval of een atoomwapen. Hier spelen andere krachten en die hebben te maken met identiteit en het afbakenen van het territorium.
-Frankenstein-

Off topic
Beste Frankenstein, jij gaat er dus bij voorbaat al van uit dat Iran een kernbom wil en die ook nog eens gaat gebruiken. Goed, als jij vanuit angst wil regeren, dan is dat jouw goed recht.
Wie als eerste de atoombom gaat gebruiken doe ik geen uitspraak over. Ik heb wel de uitspraak gedaan, ik moet er niet denken als Hitler een atoombom had gehad. Dankzij Nederland ligt de techniek om een atoombom te maken nu op straat. De vader van de Pakistaanse atoombom (Khan) heeft in Nederland zijn kennis en connecties opgedaan. Deze Khan heeft de kennis van het maken van een atoombom wereldkundig gemaakt. Mede door zijn know how heeft Noord Korea nu waarschijnlijk een atoombom. Noord Korea had de scud motoren verbeterd, er is een levendige informatieoverdracht tussen deze landen geweest. Jan met de Pet kan nu een atoombom maken, in de toekomst kunnen terroristen over kernwapens beschikken. Een levensgevaarlijke situatie, hoe meer landen over een kernwapen zullen beschikken hoe groter de kans op een domino effect des te groter de kans op de vernietiging van de aarde. Vandaar mijn Off topic opmerking, laat die kernoorlog maar komen, misschien dat dan eindelijk die atoombommen eens vernietigd worden (die niet gebruikt zijn natuurlijk) omdat de mensheid tot inkeer komt.
-Frankenstein-

De meerderheid van Iran heeft de Islamitische revolutie niet meegemaakt en snakt naar veranderingen. In Teheran is corruptie, heroinegebruik, prostitutie, criminaliteit, etc schering en inslag. De revolutie heeft duidelijk gefaald, nu zit er een hardliner op de troon die door stemfraude aan de macht is gekomen. Ik heb er een hard hoofd in, mijn hoop is dan ook gevestigd op een aanslag door Iraniers op Ahmadinejad en zijn kliek.
Menheffrin

(...) de vernietiging van de aarde. (...) omdat de mensheid tot inkeer komt.
Beste Frankenstein,

U zult het niet zo sterk bedoeld hebben, maar de boodschap is helder. Niettemin geloof ik toch, juist om het eerste gedeelte van de quote, dat Ahmadinejad niet weg zal komen met een 'Als Allah het wil, behalen we de overwinning'. Ten sterkste heb ik het vermoeden dat zelfs de meest verstokte fundamentalist in Iran, eenmaal op dat punt aanbeland, ernstig zal twijfelen aan haar president. Men heeft dat tenslotte ook aan Mc Arthur gedaan.

Deze 'Gottedamerung' mag wellicht bevolen worden, en dat sluit ik uiteindelijk niet uit, maar zo ver ik kan overzien is het zelfs Jim Jones niet volledig gelukt om iedereen in zijn onheil mee te trekken.

Naar mijn mening komt dit omdat het 'hiernamaals' te weinig zekerheden geeft en het leermoment - of zoals u het zegt 'tot in keer komt' - alleen haalbaar is bij leven. Die kracht acht ik groter dan een atoombom.
Jakobo Joesov

Wie als eerste de atoombom gaat gebruiken doe ik geen uitspraak over. Ik heb wel de uitspraak gedaan, ik moet er niet denken als Hitler een atoombom had gehad.
Dat doe je indirect wel met deze uitspraak. Hitler was namelijk de aanstichter van de Tweede Wereldoorlog.
Hier spelen andere krachten en die hebben te maken met identiteit en het afbakenen van het territorium.
Zo denk ik er ook over. Iran wil zich als land op de kaart zetten, het wil zich profileren op het wereldtoneel. Niet door middel van geweld of atoombommen, maar door ontwikkeling van o.a. de economie. Daar is energie voor nodig die het land d.m.v. kerncentrales wil opwekken. Voor een aantal angstige staten is dat blijkbaar een stap te ver.

Ik kan me voorstellen dat de angst voor een kernoorlog in o.a. Amerika diepgeworteld is, aangezien die aardig gevoed is tijdens de Koude Oorlog. Het meest logisch om die angst weg te nemen, lijkt me door de eigen kernwapens als eerste te vernietigen. Na de K.O. heeft het land als enige overgebleven grootmacht de kans laten liggen om de wereld atoomwapenvrij te maken. De angst voor een eventuele kernoorlog zat zo diep geworteld in Washington dat de buitenlandse politiek paranoïde is geworden (tekenen van de val van een grootmacht). Ik kan me dan ook goed voorstellen dat als je een slechte relatie hebt met zo'n staat, je jezelf wil kunnen beschermen tegen de gestoorde gedachtengang van het Amerikaanse buitenlandse beleid.

M.a.w. als de enige grootmacht in de wereld, de leider, een signaal afgeeft dat het kernwapens nodig heeft om zich te beschermen, dan zullen minder machtige staten, de ondergeschikten, dat voorbeeld opvolgen. Ik hoop dat er snel een nieuwe leider opstaat die zijn verantwoordelijkheid voor de wereld als geheel, met steun van o.a. Europa, wel durft te nemen. Dan zal de paranoïa om landen die atoomwapens zouden willen produceren, waarvan sommigen die inmiddels ook al hebben, ophouden. Dat zou de scherpte van een groot aantal conflicten afzwakken tot een vreedzamer niveau van onderhandelen (Iran, Noord-Korea, India, Pakistan, Libië, voor Irak is het helaas al te laat).
-Frankenstein-

Zo denk ik er ook over. Iran wil zich als land op de kaart zetten, het wil zich profileren op het wereldtoneel. Niet door middel van geweld of atoombommen, maar door ontwikkeling van o.a. de economie. Daar is energie voor nodig die het land d.m.v. kerncentrales wil opwekken. Voor een aantal angstige staten is dat blijkbaar een stap te ver.

Iran bulkt van het gas, kernenergie heeft dit land helemaal niet nodig. De mullah's in Iran voeren een desastreus corrupt beleid, het opium des volks heeft een dubbele betekenis in Teheran. Ik ben er nog niet over uit of Iran mag beschikken over een kernwapen, Irak was waarschijnlijk niet binnengevallen als het de bom had. Tevens ben ik het niet helemaal eens met Menheffrin, er zijn ook koffertjes om een atoombom in te verstoppen, niet zo krachtig weliswaar maar wel effectief. Nu vraag ik me af; als een terrorist er voor kiest om naar de zevende hemel te gaan dan kan deze toch beter met een atoomkoffer ipv een vrachtwagen vol explosieven zijn laatste klus doen ?

Een antwoord als: 'die koffer krijgt hij niet' kan ik me niet in vinden. De kennis van een atoombom ligt immers op straat en de materialen voor het maken van een kernbom zijn op slinkse manieren op de markt te verkrijgen. Voorheen was Nederland leverancier van deze materialen, later volgde Pakistan, Noord Korea, etc.

Wie zien wel wat de toekomst brengt.
Menheffrin

(...) Een antwoord als: 'die koffer krijgt hij niet' kan ik me niet in vinden. (...)

Dan zitten we op één lijn, want daarin heb ik ook geen enkel vertrouwen. Maar dat heb ik in wel meer mensen niet. En daarom moet ik tot mijn grote spijt maar hopen dat er nooit een vuile bom uit Iran op CS Amsterdam tot ontploffing wordt gebracht. En het gekke is dat ik niets anders kan bedenken dan: als het zo moet zijn, dan moet het maar gebeuren. Ik blijf er in ieder geval niet voor thuis.
de grijze muis

[quote="-Frankenstein-"]

[Iran bulkt van het gas, kernenergie heeft dit land helemaal niet nodig. De mullah's in Iran voeren een desastreus corrupt beleid, het opium des volks heeft een dubbele betekenis in Teheran.]

Inderdaad itt Afganistan bulkt Iran van de grondstoffen. Kernenergie lijkt mij daarom vooralsnog niet nodig voor een economische ontwikkeling en heeft mi als doel de aandacht van de interne problematiek af te leiden. Ahmadinajad wist dat de krampachtige houding van de VS vanwege zijn kernenergieplannen veel commotie zou veroorzaken en hij het Iraanse volk een tijdje langer onder controle zou kunnen houden, eigen identiteit, tegen de volksvijand Bush. (hoewel naar het lijkt iedereen een groene kaart wil voor de VS)

Religie als Opium des Volks van Marx is onvoldoende om het hele Iraanse volk gelukkig te laten zijn. Vandaar Opium fuers Volk( van Lenin,) stamp de godsdienst er van bovenaf in om het volk op die wijze te beheersen.

Daarbij is er een groot echt opium/tiriakprobleem.

De enorme bevolkingsexplosie na de 80-88 oorlog, de werkeloosheid, het maandinkomen is in vergelijk met voor de Islamitische Revolutie gedaald, de armoede, inflatie, criminaliteit, toename van sigeh huwelijken van meisjes van 9jaar(dat is toegestaan want Aisha was immers 9jaar toen zij door Mo geconsumeerd werd)vanwege de armoede nu, etc veroorzaken een enorme instabiliteit. Dergelijke landen behoren niet over massavernietigingswapens te beschikken, zeker niet als zij zeggen andere landen van de kaart te willen vegen. Kernenergie wordt dan als eerste stap gezien in een kernwapenprogramma. Net zo min als the Bush Administration over kernwapens zou mogen beschikken.

Vergroting van de sociale rechtvaardigheid, het doel van A. zal door hem nooit bereikt worden, ook niet met een kernenergieprogramma zolang als Iran een Islamitische staat blijft met tweede rangsburgers die tot een andere godsdienst behoren, als de Baha'i niet mogen terugkeren, met ethnische minderheden die onderdrukt worden, met een verbod op het vrije woord aan de universiteiten.

Wat zou het mooi zijn als het gevluchte intellect uit Iran zou kunnen samenwerken en terug zou kunnen keren om van Iran een mooi Perzie te maken met Hafez in plaats van de koran en een uitbundig Nowruz, zodat Iran nooit een tweede Afganistan zal kunnen worden.
Jakobo Joesov

Iran bulkt van het gas, kernenergie heeft dit land helemaal niet nodig.
OK, ik geef toe dat dit gegeven in combinatie met recente uitspraken van de Iraanse President de angst van o.a. Israel en Amerika voor de productie en evt. inzet van een atoombom enigszins rechtvaardigt. Of die angst voor mij als Europeaan gerechtvaardigd is, is een tweede.

Ik heb een nieuw topic geopend over het belang van Europa in het Midden-Oosten.
DePurpereWolf

Iran bulkt van het gas, kernenergie heeft dit land helemaal niet nodig. ....
Dit is geen goed argument, Nederland stikt ook van het aardgas, maar ook wij hebben kerncentrales. Kernenergie is schoon en goedkoop. Iran heeft uranium en dus mag het dat gebruiken. Ook Iran weet dat die oliereserves ooit op gaan raken. En dat een vat olie niet voor iedereen in Iran betaalbaar gaat worden.

Het feit dat de leider van Iran een halve gare is die Israel van de kaart wil hebben geveegd, vindt ik een goed, en doorslaand argument.
-Frankenstein-

DePurpereWolf schreef:
Frankenstein- schreef:
Iran bulkt van het gas, kernenergie heeft dit land helemaal niet nodig. ....
Dit is geen goed argument, Nederland stikt ook van het aardgas, maar ook wij hebben kerncentrales. Kernenergie is schoon en goedkoop. Iran heeft uranium en dus mag het dat gebruiken. Ook Iran weet dat die oliereserves ooit op gaan raken. En dat een vat olie niet voor iedereen in Iran betaalbaar gaat worden.

Het feit dat de leider van Iran een halve gare is die Israel van de kaart wil hebben geveegd, vindt ik een goed, en doorslaand argument.
Ik had het over gas niet over olie, Iran heeft aan olie equivalenten meer gas dan olie. Iran heeft de 2e gas voorraad ter wereld en heeft bijna 20 meer gas in voorraad dan Nederland. http://www.upstreamonline.com/market_data/...ets_gasreserves. Weliswaar heeft Iran uranium maar dit is maar een fractie aan BTU in vergelijking met gas. Waarom miljarden investeren in een kerncentrale als er genoeg goedkoop aardgas voorhanden is ? Ik vraag me af of in Nederland die kerncentrales waren gebouwd als het miljarden aan gascontracten en buitenlandse investeringen mis zou lopen. Dit is nu het geval met Iran.

Of Iran’s total energy reserves of 1394 quadrillion BTU, uranium constitutes only 0.43% (0.0043 fraction) of that total. Uranium represents only 0.7% of the 829 quadrillion BTU available from Iran’s proven, inexpensive natural gas reserves. Compared to its clean-burning natural gas reserves, this Figure clearly illustrates the insignificance of Iran’s uranium resources for commercial power production.

Afbeelding

http://www.state.gov/t/us/21782.htm
Jakobo Joesov

DePurpereWolf schreef:Dit is geen goed argument, Nederland stikt ook van het aardgas, maar ook wij hebben kerncentrales. Kernenergie is schoon en goedkoop. Iran heeft uranium en dus mag het dat gebruiken.

Atoomwapens lijkt me een handig middel voor deze leider om zijn woorden in daden om te zetten tegen een militaire supermacht als Israel dat over zo'n 200 atoombommen beschikt.
-Frankenstein-

Atoomwapens lijkt me een handig middel voor deze leider om zijn woorden in daden om te zetten tegen een militaire supermacht als Israel dat over zo'n 200 atoombommen beschikt.

Correct of niet correct, de atoomrace kan beginnen.

Terug naar “Politicologie en Economie”