Wie als eerste de atoombom gaat gebruiken doe ik geen uitspraak over. Ik heb wel de uitspraak gedaan, ik moet er niet denken als Hitler een atoombom had gehad.
Dat doe je indirect wel met deze uitspraak. Hitler was namelijk de aanstichter van de Tweede Wereldoorlog.
Hier spelen andere krachten en die hebben te maken met identiteit en het afbakenen van het territorium.
Zo denk ik er ook over. Iran wil zich als land op de kaart zetten, het wil zich profileren op het wereldtoneel. Niet door middel van geweld of atoombommen, maar door ontwikkeling van o.a. de economie. Daar is energie voor nodig die het land d.m.v. kerncentrales wil opwekken. Voor een aantal angstige staten is dat blijkbaar een stap te ver.
Ik kan me voorstellen dat de angst voor een kernoorlog in o.a. Amerika diepgeworteld is, aangezien die aardig gevoed is tijdens de Koude Oorlog. Het meest logisch om die angst weg te nemen, lijkt me door de eigen kernwapens als eerste te vernietigen. Na de K.O. heeft het land als enige overgebleven grootmacht de kans laten liggen om de wereld atoomwapenvrij te maken. De angst voor een eventuele kernoorlog zat zo diep geworteld in Washington dat de buitenlandse politiek paranoïde is geworden (tekenen van de val van een grootmacht). Ik kan me dan ook goed voorstellen dat als je een slechte relatie hebt met zo'n staat, je jezelf wil kunnen beschermen tegen de gestoorde gedachtengang van het Amerikaanse buitenlandse beleid.
M.a.w. als de enige grootmacht in de wereld, de leider, een signaal afgeeft dat het kernwapens nodig heeft om zich te beschermen, dan zullen minder machtige staten, de ondergeschikten, dat voorbeeld opvolgen. Ik hoop dat er snel een nieuwe leider opstaat die zijn verantwoordelijkheid voor de wereld als geheel, met steun van o.a. Europa, wel durft te nemen. Dan zal de paranoïa om landen die atoomwapens zouden willen produceren, waarvan sommigen die inmiddels ook al hebben, ophouden. Dat zou de scherpte van een groot aantal conflicten afzwakken tot een vreedzamer niveau van onderhandelen (Iran, Noord-Korea, India, Pakistan, Libië, voor Irak is het helaas al te laat).