Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-Frankenstein-
Artikelen: 0

Re: Iran wordt tweede Afghanistan?

Iran probeert een nucleaire raket te monteren

vrijdag, 6 januari 2006

Door Ian Cobain en Ian Traynor

De Guardian - De Iraanse regering heeft met succes Europa doorkruist voor de geavanceerde uitrusting, die nodig is voor de ontwikkelen van een nucleaire bom, aldus het laatste rapport van de westerse inlichtingendiensten voor de landenwapenprogramma's.

De waarschuwing kwam toen Iran de prijs in haar twistgesprek met de Verenigde Staten en de Europese Unie gisteren verhoogde door het informeren van de autoriteit van het Internationale Atoomenergie, dat zij de nucleaire brandstof onderzoeken volgende week wil hervatten. Teheran heeft geweigerd een terugkeer naar de pogingen voor de uraniumverrijking, de sleutel voor de ontwikkeling van een nucleair wapen uit te stellen.

55 pagina tellende rapport van de inlichtingendiensten opgesteld door de Britse, Franse, Duitse en Belgische bureaus van 1 juli 2005, gebruikt wordt om de Europese ministers voor te bereiden en de leiders van de industrie landen voor de nood van waakzaamheid te waarschuwen wat betreft de export van de uitrustingen of expertise naar de zogenaamde schurkenstaat.

Dat is een gedetailleerde rapport over het nucleaire aanschaffingsprogramma van Iran dat westerse leiders moet alarmeren, die hebben steeds geweigerd te geloven dat Teheran zich in de ontwikkeling van de nucleaire wapens interesseert en geloofden dat Iran probeert alleen nucleaire energie voor elektriciteit te ontwikkelen. De overheden van het westen en elders zijn ook ontsteld door de recente uitlatingen van de Iraanse president, Mahmoud Ahmadinejad, die zei dat Holocaust een "wetenschappelijke discussie" was en dat Israël "van de wereldkaart moet geveegd worden".

Het rapport kondigt aan, dat Iran een uitgebreid netwerk van front bedrijven, officiële instanties, academische instituten en tussenpersonen heeft ontwikkeld, toegewijd aan van - in West -europa en in de voormalige Sovjetunie - de expertise, training en uitrusting voor nucleaire programma, raketontwikkeling en biologische en chemische wapens arsenalen te verwerven.

Het document somt het aantaal Iraanse bedrijven en instellingen betrokken bij de wapens wedloop op. Het detailleert ook de groeiende vastberadenheid van Teheran om een ballistische raket te verbeteren, die in staat is om raketkoppen ver voorbij zijn grenzen te dragen.

Het rapport merkt op dat Iran ambities koestert een ruime programma te ontwikkelen, maar momenteel concentreert zich op verbetering en verlengen van het bereik van haar Shahab-3 raket, die een bereik van 750 mijlen heeft, die Israël kan bereiken.

De Iraanse wetenschappers hebben gezegd tunnels te hebben gebouwd waarin wordt gewerkt aan raketontwerp en navigatie technologie ontwikkelen en meting en kaliberbepaling technologie verwervend, beweging simulators en röntgen machines ontworpen om raketdelen te testen. De volgende generaties van Shahab ( "schietende ster" in Perzisch) zou Oostenrijk en Italië moeten bereiken.

© Iraansnieuws

http://www.iraansnieuws.nl/content/view/190/32/
-Frankenstein-

Ik had eerder in mijn post aangegeven dat ik er nog niet over uit was of Iran een nucleair wapen mocht bezitten.

Welnu, ik ben erover uit, Israel mag van mij die kern(bom)reactor plat bombarderen.
de grijze muis

Dan hoop ik toch eerst dat Israel het handjevol Joden dat nog in Iran woont eerst de grenzen overbrengt, anders zullen zij immers weer aan de galgen bungelen tot groot vermaak van de verarmde massa opgehitst door de mulla's oder de kreet van barmhartigheid, allah u akbar.

Ook hoop ik dat Israel al de Joden die zich nu voordoen als gevluchte Faili uit Irak en in die groep opgaan, kunnen en vooral willen traceren en ook die een veilig thuis willen geven, anders zullen hun nakomelingen voor eeuwig als Faili Koerden door het leven moeten gaan en nooit meer kunnen bewijzen, dat zij eens Joden waren.
DePurpereWolf

Hoorde gisteren ook hier op de radio dat Iran kernwapens had. Niet dat het dan waar moet zijn, maar ze gaven ook een reden.

De enige mogelijkheid voor Iran om serieus genomen te worden door de VS is als zij kernwapens hebben.
-Frankenstein-

DePurpereWolf schreef:(...), maar ze gaven ook een reden.

De enige mogelijkheid voor Iran om serieus genomen te worden door de VS is als zij kernwapens hebben.
Als een tengere dwaas op me afstapt zonder wapen en roept je geld of je leven dan neem ik hem niet serieus en loop ik door. Naar een tengere dwaas met een een revolver in de hand luister ik aandachtig en geef hem mijn portemonnee zonder dat er maar een schot gelost is.
wim600008149

Dan hoop ik toch eerst dat Israel het handjevol Joden dat nog in Iran woont eerst de grenzen overbrengt...

Om hoeveel Joden zou dat ongeveer gaan?
de grijze muis

de grijze muis schreef:Dan hoop ik toch eerst dat Israel het handjevol Joden dat nog in Iran woont eerst de grenzen overbrengt...

Om hoeveel Joden zou dat ongeveer gaan?

Rond de 30.000 die bekend zijn bij islamitische overheid, een handje vol vergeleken met voor de islamitische revolutie.

Zeer vermoedelijk waren er onder de 400.000 Faili koerden die door Saddam werden gedeporteerd naar Iran ook Joden, die zich als Faili voordeden. Van die kant is waarschijnlijk enige instroom geweest, zij gedragen zich echter als Faili. Ook onder de All e Hacq lijken zich joden te bevinden in de hoop op een iets gemakkeler leven.
de grijze muis

Frankenstein- schreef:
DePurpereWolf schreef:(...), maar ze gaven ook een reden.

Als een tengere dwaas op me afstapt zonder wapen en roept je geld of je leven dan neem ik hem niet serieus en loop ik door. Naar een tengere dwaas met een een revolver in de hand luister ik aandachtig en geef hem mijn portemonnee zonder dat er maar een schot gelost is.
Juist, en daarom zal een sterke cowboy er voor zorgen dat die tengere dwaas nooit dat pistool in handen krijgt, zodat niemand zijn portemonnee hoeft af te geven. Of diegene met de portemonnee er op de lange duur iets mee opschiet is de vraag. Er zal steeds een andere tengere dwaas opstaan.
Alexander Hartmans

Ik heb deze discussie niet geheel gevolgd, maar ik wil wel de mijne kwijt. Het voornemen van de regering om militairen te sturen is de grootste fout die Nederland kan doen.

Het mag en kan niet zo zijn dat Nederland de oorlog voor Amerika gaat voeren, want in december 2005 werd al door D66 op gewezen. Deelname en zending van 1200 militairen naar een zeer gevaarlijk gebied zie ik de deelname aan oorlogsmisdaden en, dat kunnen we niet hebben. Nederland heeft er een kunstje van om de braafste jongentje in de klas te zijn en, Balkenende trekt zich niets aan van de kritiek. Mocht Balkenende doorzetten met dit dwaze plan zal hij en zijn partij hierop afgerekend worden. Deelname aan een oorlog heeft grote gevolgen voor zijn persoon en Nederland. Dit mag niet gebeuren.
Jakobo Joesov

En dat kenmerkt de zwakte van de VS.
Ik snap wat je hiermee wilt zeggen, maar de vergelijking gaat niet helemaal op. Als jij eveneens een revolver hebt, hoef je niet aandachtig te luisteren en je portemonnee af te geven. Dan wil hij vast ook wel naar jou luisteren. Hij kan je natuurlijk ook meteen neerschieten om die portemonnee te pakken, maar dan zal hij vervolgd worden door justitie.
de grijze muis

Goeie morgen AHA, ff wakker worde!. We hebben het hier over Iran. (overigens ben ik het met je eens, hoor)
de grijze muis

DePurpereWolf schreef:De enige mogelijkheid voor Iran om serieus genomen te worden door de VS is als zij kernwapens hebben.

Ik snap wat je hiermee wilt zeggen, maar de vergelijking gaat niet helemaal op. Als jij eveneens een revolver hebt, hoef je niet aandachtig te luisteren en je portemonnee af te geven. Dan wil hij vast ook wel naar jou luisteren. .

IK dacht dat Frankenstein dat nou juist al wilde duidelijk maken!
Jakobo Joesov

IK dacht dat Frankenstein dat nou juist al wilde duidelijk maken!
In de vergelijking gaat Frankenstein ervan uit dat hij als beroofde niets terug kan doen. Dat vind ik wat overdreven. Met de toevoeging van een eigen revolver en de aanwezigheid van justitie aan de vergelijking, heeft hij toch nog enige weerbaarheid. Dat lijkt me conform de huidige werkelijkheid een meer realistische vergelijking.
-Frankenstein-

Met de toevoeging van een eigen revolver en de aanwezigheid van justitie aan de vergelijking, heeft hij toch nog enige weerbaarheid. Dat lijkt me conform de huidige werkelijkheid een meer realistische vergelijking.
Uitgaande dat justitie niet wordt gekenmerkt door zwakte.
Iran heeft vandaag zijn nucleaire activiteiten hervat. Het land heeft de voorstellen die de Europese Unie (EU) deed om een einde te maken aan het conflict over Irans nucleaire programma als 'waardeloos' naast zich neergelegd.

(....)

De EU heeft nog niet op het nieuws gereageerd, maar de kans is groot dat het de kwestie in de VN-veiligheidsraad aan de orde gaat stellen. Mogelijk legt de V-raad Iran sancties op.
http://www.elsevier.nl/nieuws/buitenland/n...8606/index.html

Zelf ben ik tegen een boycot/sancties van een land, mensen worden getroffen, leiders komen nog vaster in het zadel te zitten.
DePurpereWolf

En dan zijn we weer terug bij het onderwerp van deze draad. Het gaat namelijk er om hoe Iran kan worden tegengehouden om niet in isolament te geraken zoals Afghanistan, waarin voor vele jaren een fundamentalistische (en middeleeuwse) partij heeft kunnen ontstaan.

Het hele probleem is dat Iran zich gedraagd als een middeleeuws land, het is hun tegen ons, en wij moeten de rest overheersen.

Er zijn al sancties tegen Iran, omdat het de mensenrechten schent, maar als men nog meer sanchties aanbrengt, raakt Iran in een isolement net als afghanistan, wat erg gevaarlijk kan zijn.

Wat kunnen we anders doen?

Terug naar “Politicologie en Economie”