Op http://home.wxs.nl/~avdw3b/homepage.html zijn verschillende taalleukigheden te vinden: anagrammen, palindromen, omwoorden, zelfverwijzende zinnen,...
Binnen de rubriek letterlijkheden is er een onderdeel dat klinkertrio's betreft. De woorden die er in voorkomen gaan zijn woorden als: uraeus, sabaeïsme,...: ze bezitten allen een klinkertrio. De auteur van de site heeft voor bijna alle combinaties van AAA tot UUU een woord gevonden. Er ontbreken nog voor 21 combinaties woorden. Na een bezoek aan de site heb ik gezien dat de criteria voor een woord nauwelijks iets voorstellen. Zo is er bijvoorbeeld voor de combinatie UEA enkel usque ad gevonden, wat twee woorden zijn. Bij de combinatie AOA is het woord WAO-achtig. Ik vind dat alle woorden moeten bestaan uit 1 woord (of op zijn minst twee woorden die verbonden zijn door een koppelteken en een goed geheel vormen), en dat afkortingen hier niet kunnen. Na een herziening van de site kwam ik op 31 ontbrekende woorden. Dit zijn de combinaties die in geen enkel Nederlands woord voorkomen (naar mijn weten):
[Edit mod Veertje: gevonden woorden in deze thread voer ik hier in. Zo behouden we het overzicht]
AAE:
AAO:
AAU: massa-audiëntie (madAnne)
AOA: Sahara-oase (Jan van de Velde), CAO-akkoord, CAO-afspraak (Mar©)
EAO: heao-opleiding, heao, leao, meao (Mar©)
IIA:
III:
IIO:
IIU:
IUA:
IUE:
IUO:
IUU: Taxi-uurdienst, Taxi-uurtarief etc. (Tom Poes)
OAE:
OAO: boa-oog (ZonntroLL)
OEA: Boeaja (madAnne), zoeaaf (Jan van de Velde), Papoea, tatoeage, (Mar©)
OEO: Boeotië, Boeotiër (madAnne), taboeonderwerp (Mar©))
OIO: coïonaden (madAnne), oio (Bograb), homoiotherm, hooioogst, hooiopper, toernooiopzet, toernooiorganisatie, toernooioverwinning (Mar©)
OIU:
OOA:
OOO:bio-oorlog (Jan van de Velde), gekko-oog (ZonntroLL), mono-oortelefoon, stereo-oortelefoon (Tom Poes)
OUU:
UEA: revueartiest (Mar©)
UEO:
UIO:
UIU: alloquium (madAnne), colloquium (Cassanne)
UOA:
UOE:
UUA:
UUE:
UUO:
Zoeken jullie mee?