Krassie
Artikelen: 0

D

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw en heb meteen een vraag,

en dan nog wel over de noordpool :roll: , dus mijn eerste vraag is :

Welke tijdzone geld er op de noordpool?

mijn 2de vraag is:

Hoe worden de coordinaten berekent?

Vb: om van Amsterdam naar New York te vliegen, lukt he gemakkelijk omdat men via de zoveelste graad vliegt...

Maar op de noordpool ligt dit toch anders?

Mvg,

Krassie aka Dieter
Rov

Re: D

In principe heb je daar inderdaad niet echt een tijdzone omdat alle lijntjes, meridianen in een punt samenkomen. Er zijn dus 2 punten met geen tijdzone... maar dat maakt niet echt uit want daar woont toch niemand op'n ijsblok...
Krassie

Tochwel...?
eXorikos

Vb: om van Amsterdam naar New York te vliegen, lukt he gemakkelijk omdat men via de zoveelste graad vliegt...
Mij is vorig jaar geleerd, dat men niet over een breedtegraad vliegt. Dus niet in een rechte lijn over de bol. Of begrijp ik je hier verkeerd?
why73

Krassie schreef:mijn 2de vraag is:

Hoe worden de coordinaten berekent?  

Dit is niet geheel juist. Afgezien dat men via vaste gestelde luchtwegen vliegt. De korste weg over een bol tussen twee punten is geen rechte lijn, maar een grootcirkel (Bij een grootcirkel snijdt je bol in twee gelijke helften, ongeacht hoe je snijdt Het snijvlak gaat door door het middelpunt van de bol). Je kunt dit zelf uitproberen door een wereldbol te nemen en een touwtje. Leg nu het touwtje op een lengte graad van AMS naar NY en vervolgens via een boog. Je zult zien dat dit in het laatste geval korter is.

Voordat ik dit bewijs eerst nog even een kleincirkel. Een kleincirkel is de omtrek van een vlak, waarmee een bol wordt doorsneden, dat niet door het middelpunt gaat.

Iedere cirkel of het nu een groot- of kleincirkel is bestaat uit 360 graden. De cirkelomtrek van een kleincirkel is echter kleiner dan van een grootcirkel. Zou men een grootcirkel en een kleincirkel doorknippen en uitleggen, dan blijkt dat de lengte van de grootcirkel groter is dan die van de kleincirkel.

Conclusie. De lengte van 1 graad is niet altijd evenlang.

De ruimte tussen een graad van een parallel (kleincirkel) zal dus korter zijn dan de ruimte tussen een graad op de equator (grootcirkel). Poolwaarts zal de ruimte tussen een graad verder afnemen. Op 60 gr. NB is die ruimte al gehalveerd. Daar bestaat de lengte van 1 graad van een parallel nog slechts uit 30 nm (Nautical Miles). verder geldt dat de lengte van 1 meridiaanminuut = 1 nm, dus 1 graad, gemeten langs een meridiaan, is dan 60 nm. Het gaat hier te ver om deze lengte te bewijzen, dus moet je maar even aannemen dat dit juist is. Als je dit echt wil zien laat het me dan even weten.

Bewijs:

Neem nu 2 punten (A en B) op 60gr NB met een lengte verschil van 180 graden. Gemeten langs de parallel is de afstand dus 180 * 30 = 5400 nm. Nu maken we een reis vanuit A naar B via de pool. Hierbij volgen we dus een meridiaan (grootcirkel) en leggen 60 graden af. In afstand is dit nu 60 * 60 = 3600 nm
Ik weet weinig van veel
Krassie

Kent er iemand interresante vragen over de noordpool waar ik dan een project zou kunnen van uitwerken van onngeveer 5 pagina's?
Tom Poes

Raadsel:

Je staat ergens op het noordelijk halfrond van de aarde.

Je reist eerst 100 km in zuidelijke richting,

Daarna reis je 100 km in oostelijke richteing,

tenslotte reis je 100 km in noordelijke richting.

Tot je verbazing ben je terug op je vertrekpunt.

Waar sta je nu?

Antwoord: op de Noordpool
Jan van de Velde
Moderator

Wijst een kompas naar de noordpool?

Antwoord: meestal niet. Het magnetisch veld van de aarde zit vol met afwijkingen. De magnetische noordpool van de aarde is constant aan de wandel en bevindt zich op dit moment ergens in Noord-Canada. Omdat ze de laatste tijd nogal snel verhuisd, wodt zelfs gedacht dat over enkele tientallen jaren de magnetische noordpool wel eens ergens in Siberië zou kunnen liggen :roll:
Hoe worden de coördinaten berekend?
90°NB, geen lengtegraden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Dalton

Aangezien je vraag op het Sterrenkunde forum is, is dit wel een leuke vraag:

Welke ster bevindt zich recht boven de geografische noordpool, welke 5000 jaar geleden? Welke over 5000 jaar?

Antwoord en uitleg:

Wega alpha Lyrae (ca. 14 000 v.C.)

Thuban alpha Draconis (ca. 2800 v.C.)

Kocab beta Ursae Minoris (ca. 1000 v.C.)

Polaris alpha Ursae Minoris (2100 n.C.)

gamma Cephei (ca. 4145)

Adleramin alpha Cephei (ca. 7530)

http:// nl.wikipedia.org/wiki/Poolster
Jan van de Velde
Moderator

Zwaartekracht op de noordpool t.o.v. de evenaar.

Topics genoeg over te vinden hier. Puur zwaartekracht, of inclusief de centrifugale kracht op de evenaar.....

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...ekracht+evenaar

onder vele andere, zoekwoorden

zwaartekracht AND evenaar
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Raspoetin

Hier een schitterend plaatje van het aardmagnetisch veld, dat er veel ingewikkelder uitziet dan de mooie veldlijnen die we allemaal gewend zijn.

Bron: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap021125.html

Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Krassie

Alvast bedankt iedereen, hiermee kan ik al wat aanvangen, er is nog altijd info welkom.

MVG

Krassie
Jan van de Velde
Moderator

Afbeelding

samenhangend met dat verschil in zwaartekracht tussen pool en evenaar

Terug naar “Sterrenkijken”