Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Mrcoo
Artikelen: 0

Hoog begrotingstekort leidt tot inflatie

Ik ben bezig met een PO economie over de staatsschuld. Daarbij hoort ook de nadelen van een hoog begrotingstekort, en volgens het volgende pijlenschema leidt een hoog begrotingstekort tot inflatie:

Ik weet alleen niet of het klopt, en twijfel vooral aan het gedeetje met de geldmarktrente en de kapitaal marktrente....

Is er iemand die kan helpen met het verbeteren van dit schema?

Hoog begrotingstekort --> overheid leent veel geld --> vraag naar lenen stijgt --> geldmarktrente stijgt --> kapitaalmarktrente stijgt --> mensen lenen minder --> mensen hebben minder geld te besteden --> consumptie daalt --> effectieve vraag daalt --> productie daalt --> prijzen stijgen --> inflatie
Dalton

Re: Hoog begrotingstekort leidt tot inflatie

mensen lenen minder --> mensen hebben minder geld te besteden
Ik hoor dit vaker, maar is het ook echt zo?

Volgens mij is het maar heel tijdelijk omdat je daarna rente moet betalen.

Het lijkt mij dat iemand die niks leent meer kan kopen.
Mrcoo

Daarbij komt nog wel, dat mensen niet alleen minder gaan lenen bij een lagere rente, maar ook veel meer gaan sparen --> ze gaan dus alsnog minder uitgeven! Ik was die toevoeging eerst vergeten maar iemand wees mij erop!

Nog maar suggesties / op of aanmerkingen?
Draconis

Wat is een 'hoog' begrotings tekort? Extra lenen om meer geld in economische groei te pompen kan namelijk geen kwaad. Het probleem doet zich eigenlijk pas voor wanneer je het geld dus niet goed gebruikt. Je kunt prima geld lenen als overheid om de economie een boost te geven. Vergeet ook niet dat de inflatie bij hoge economische groei vaak ook redelijk hoog is. (in vergelijking met wat het nu is)
Harry12345

Hoog begrotingstekort --> overheid leent veel geld --> vraag naar lenen stijgt --> geldmarktrente stijgt --> kapitaalmarktrente stijgt --> mensen lenen minder --> mensen hebben minder geld te besteden --> consumptie daalt --> effectieve vraag daalt --> productie daalt --> prijzen stijgen --> inflatie
Het laatste gedeelte van je redenering is niet helemaal waterdicht. En dat stuk hoort er dus eigenlijk ook niet bij. Dat mensen minder lenen etc. Het kan natuurlijk wel gevolg zijn van het feit dat de overheid aanspraak maakt op de geldmarkt, maar secundair.

De hele issue van het verhaal is, is als de overheid een boost aan de economie geeft, zorgt dit voor werkgelegenheid . Werkgelegenheid zorgt voor welvaart voor de desbetreffende personen. Dit kent natuurlijk zijn 'spin off' effect, het werkt door op de gehele economie. Daardoor zal JUIST de effectieve vraag toenemen, nu doet de wet van vraag en aanbod zijn werking. De prijzen stijgen, wat ook wel inflatie word genoemd.

Daarnaast kan je nog veel verschillende andere redenen er bij verzinnen, waardoor de inflatie zou ontstaan.

Het is kiezen of delen als overheid, geef ik de economie een boost wat kan leiden tot inflatie. Of wachten we tot het sentiment omkeerd onder het volk, wat leidt tot economische groei.

Terug naar “Politicologie en Economie”