En volgens mij heb ik ook wel aangegeven dat ik dat laatste volledig erken. Maar het is niet Het Laatste Woord. Je kúnt er iets aan doen, je moet er iets aan doen. Als jij daar niet in gelooft, welk perspectief heb je dan te bieden aan probleemkinderen uit een sociaal zwak milieu?
Er zijn factoren waar ik niks aan kan doen, hier zal ik, maar ook Louise zich in moeten berusten.
We kunnen helaas niet toveren.
Je kunt mensen niet gaan behandelen alsof die factoren niet meetellen en geen excuus zijn.
De verstandelijke beperking an sich is zo'n factor, je kunt van deze mensen niet verwachten dat ze een volwaardige baan zullen hebben en hiermee een bijdrage aan de maatschappij leveren zoals jij en ik doen.
Dit is niet haalbaar en voor die verantwoordelijkheid worden ze volledig geexcuseerd.
Ook pdd-nos is zo'n factor, een bipolaire stoornis of hechtingsproblematiek om er maar een paar te noemen.
Tussen al die factoren zul je moeten kijken waar wel die plasticiteit ligt en daar behandel je mensen alsof ze een vrije wil hebben.
Het onmogelijke verlangen is not done; overvraging.
De andere kant is evengoed not done, dan kom je uit op betutteling.
Ik ga geen kamer opruimen voor iemand die dat wel zelf kan maar het door zijn beperkingen wat moeilijker vind dan de 'normale' mens.
De juiste kaders hierin viinden valt niet altijd mee.
Om daarin terug te komen naar verslavingsproblematiek, om hierin wat te kunnen betekenen mag je niet uitgaan van een vrije wil.
Een vrije wil laat zich namelijk niet inbinden.
Je moet uitgaan van een wil die stuurbaar is; te determineren.
Een verslaving is ook een deel van de wil, vaak word er gezegd dat je een erg sterke wil nodig hebt om van een verslaving af te komen.
Alsof die wil bij de mens hoort en de verslaving een wil is op zichzelf opereert.
We moeten eens ophouden te verwachten dat elk mens kan stoppen met verslaving als hij dat maar wil.
Zo makkelijk is dat niet.
Beter is het om de hardnekkige heroineverslaafde deze drugs gratis aan te bieden zodat het voor hem niet meer nodig zal zijn overlast te bezorgen.
Omdat wij zo'n grote waarde leggen op de vrije wil blijft dit bijna onoverbrugbaar, de verslaafde kiest er immers zelf voor om verslaafd te blijven.
We vragen het onmogelijke; overvraging.