Komt van hun website af, is het vreemd dat thema's zoals economie, veiligheid en integratie voorrang krijgen boven natuur, milieu en dierenwelzijn???[/quote]
Ik vind dat nogal vreemd ja. Voor de huidige regering lijken natuur, milieu en vooral dierenwelzijn alleen nog ruimte in de marge te krijgen, zolang het de economie niet teveel schaadt. Daar maken ze volgens mij een grote vergissing mee.
Wat dan wel?Kom op, ik ben ook wel wat begaan met dieren en het milieu, maar laten we het nou niet zo oppompen dat het het belangrijkste probleem is op dit moment...
Er gaan bijvoorbeeld 5000 mensen per jaar in Nederland dood, alleen al door de vervuiling van dieselmotoren. En dit neemt alleen nog maar in een rap tempo toe, zéker met het beleid van de huidige regering. En wat dierenwelzijn betreft, gaf ik op de vorige pagina ook al aan: er worden in Nederland per jaar meer dan een half miljard (!) levende, voelende wezens op een walgelijke manier mishandeld, gemarteld en vermoord. Ik zie niet precies in welke problemen op dit moment nog erger zijn.
Ik vond die voorbeelden onzinnig omdat ze één willekeurig groepje selecteren, terwijl objectief gezien er vergelijkbare groepen zijn die precies in dezelfde linie liggen (bijvoorbeeld andere diersoorten, in vergelijking tot garnalen of tytjerkstradelen) wiens belangen nét zo ondervertegenwoordigd zijn, en waarvoor het even noodzakelijk is dat er voor wordt opgekomen.En Rogier, waarom zijn mijn voorbeelden onzinnig? Het is op dit moment een wat extremer voorbeeld vanm een partij voor de dieren, maar wie had 20 jaar geleden gadacht dat er een partij voor de dieren zou zijn.
Dat het 20 jaar geleden ondenkbaar leek lijkt me geen argument, het was een paar eeuw geleden ook ondenkbaar dat negers als volwaardige mensen werden beschouwd. Of dat vrouwen stemrecht hadden (nog tot vrij recent zelfs, en in een hoop landen die velen als "barbaars" beschouwen nog steeds).
Nou ben ik er van overtuigd dat als de PvdD 40 zetels haalt, ze die andere dingen niet als "bijzaak" nemen. Maar nogmaals, er vanuit gaande dat ze maar een paar zetels halen (als ze die al halen, ik hoop het van harte) mogen ze hun invloed van mij volledig aan die paar hoofdstandpunten wijden.Versplintering is gewoon helemaal fout, op welk niveau dan ook, partijen moeten zich op het geheel richten, niet opgericht worden voor een ding in het bijzonder en de rest maar als een bijzaak nemen.
Bovendien: de PvdD richt zich strikt genomen eigenlijk op een heel groot en algemeen belang, namelijk bepaalde bestaansnormen en welzijnsgaranties voor ieder levend wezen. Ik snap echt niet mensen dat als "bijzaak" kunnen afdoen.
Stemmen op de PvdD betekent niet dat alle andere problemen er niet toe doen, en dat alles en iedereen ruim baan voor de dieren moet maken, natuurlijk niet. Stemmen op de PvdD houdt in: er moet de komende tijd ook eens een béétje rekening worden gehouden met het welzijn van de vele miljarden dieren in Europa, in plaats van ze als gevoelloze gebruiksvoorwerpen te behandelen en alleen oog te hebben voor de hoeveelheid euro per kilo die we uit ze kunnen persen.