beesje
Artikelen: 0

Wijn na bier (verhogen van alcoholpercentage)

Waarom kun je als de drinkt wel overstappen op een drank met een hoger alcohol percentage, maar niet naar een lagere? (zonder problemen dan)

Zo gaat ook de spreuk "wijn na bier geeft plezier" en "bier na wijn ...." je kent ze wel.

Uit eigen ervaring blijkt ook dat whisky na een avond bier goed te doen is. Andersom heb ik zelf niet (meer) geprobeerd zolang ik mij kan heugen. Ik 'weet' nu eenmaal dat dat niet goed gaat, ik heb het resultaat laatst nog gezien bij iemand die dat niet wist.

Geen idee waar ik het vandaan heb en ik kan het ook niet onderbouwen. Tijd voor een vraag.

Iemand wel een idee?
Giel_5

Re: Wijn na bier (verhogen van alcoholpercentage)

Dit schijnt totale onzin te zijn!

De spreuken

- Bier na wijn geeft venijn

- Wijn na bier geeft plezier

vinden hun oorsprong in de middeleeuwen. Bier was voor de gewone man (boeren etc) en wijn was een duurdere drank voor de adel en welgestelden.

Als je dus de mogelijkheid had om na bier wijn te gaan drinken was je dus welgestelder geworden = fijn, plezier etc etc

In engeland is het trouwens precies andersom die spreuk:

Beer after wine is fine...
Zwarte roos

Het is niet echt onzin.

Er zit gewoon een wijsheid in: het is beter gelijkmatig je alcoholniveau op te bouwen, dan ineens met een supersterke drank te beginnen en dito aangeschoten te zijn.

De reden is dus simpel: de sterke drank zal eerder in je maag komen, en dus je hersenen bereiken, waardoor je al vrij piepeloere bent/kan zijn ... alvorens je aan minder alcoholische dranken begint (en sja ... wat is dan nog de zin van lichter alcoholische dranken hé. :roll: )

Omgekeerd zal de lichtere drank eerst je maag en dus je hersens bereiken, waardoor je kan opbouwen.
Sassie

Hoi,

Ik heb gehoord dat het allemaal niks uitmaakt; je denkt wel dat je weinig hebt gedronken en doordat je een biertje (of 2 of meer;)) neemt de volgende dag hoofdpijn hebt, maar dat schijnt dus niet te kloppen.

Het heeft gewoon te maken met de hoeveelheid alcohol die je drinkt.

(volgende week maar eens uitproberen en bijhouden hoeveel je nu precies drinkt! :roll: )
Lala

uit eigen ervaring heb ik meegkregen dat ik na een paar wijntjes maar niet meer aan het bier moet gaan. Of dat er nu 1 of 8 zijn, het resultaat is even beroerd. Als ik gematigd wijn drink (2/3 glazen) na een paar biertjes, zeg maximaal 5/6, heb ik niks geen last. Nouja, beetje duf de volgende dag, maar dat is het dan ook. Natuurlijk geldt hier alles met mate.

Ik kan er geen plausibele verklaring voor geven. Ik weet wel dat die keren DAT het fout ging, ik eerst stevig gegeten heb (bbq). Misschien dat ik daar de oorzaak in moet zoeken, maar hoe dat voor andere mensen zit kan ik niet zeggen.
Appareo decet nihil munditia?
Bartsel

Ik citeer uit de “encyclopedie van misvattingen” (Hans van Maanen, uitgeverij Boom A’dam): “er is niet de minste aanzijzing dat de volgorde van inname van alcoholhoudende dranken in oorzakelijk verband staat met de stemming. Slechts de hoeveelheden lijken ertoe te doen. Wie alles door elkaar drinkt drinkt niet voor de smaak en dus vast en zeker te veel.

Een mogelijkheid is dat er sprake is van een schertsende verbastering van Jacob Cats’ uitspraak “wijn op melk is goed voor elk, melk op wijn schenkt venijn”. Dat bedoelde Cats niet letterlijk. Wijn staat voor rijkdom, melk voor armoede: rijk na arm is leuk, maar armoede nadat men van de overvloed heeft geproefd is veel bitterder.

Daar staat tegenover dat de duitsers het gezegde ook kennen: “Bier auf Wein, lass das sein. Wein auf Bier, dass rat’ ich dir”. Maar de engelsen zeggen: “Beer after wine and you’ll feel fine. Wine after beer and you’ll feer queer (sic). En in het frans komt er al helemaal geen bier meer aan te pas: “Blanc sur rouge rien ne bouge, rouge sur blanc tout fout le camp”.

Fabeltjes dus.

Gewoon niet ZOVEEL zuipen :wink:

Terug naar “Geneeskunde”