skywatcher
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

wat heeft de aanduiding f/(getal) voor betekenis?

Die kan ik zo ook even niet beantwoorden Embarassed
dat f/getal is de openingsverhouding

als je een kijker van 100mm diameter en 1000mm brandpunt ,deel je die 1000 door 100 om dat getal te bekomen
skywatcher

hoe kan je de zon op een wit vel projecteren(met een special oculair ofzo dacht ik)?
met een huygens zou het beter zijn (op voorwaarde dat die een volledig metalen behuizing heeft) omdat die beter bestand zijn tegen warmte-ophoping
skyguy

Maar is het niet zo dat occulairprojectie van de zon voor sommige types telescopen niet goed zou zijn voor de spiegels of lenzen? Dit heb ik iig ergens gelezen maar ik weet niet of het waar is.
Roel

Voor de spiegels maakt het niet zoveel uit, de warmte wordt pas echt gebundeld in de buurt van, en in het oculair. Zoals Skywatcher als zei is het dan beter om voor de zekerheid wat goedkopere (maar dan geen plastieken) oculairs zoals Huygens of Ramsden te gebruiken.
Afbeelding
skywatcher

met newt's wordt oculairprojectie ook wel eens gedaan,maar met SCT's en mak's zou ik dat toch niet doen

ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de secundaire spiegel te dicht bij de brandpunt staat in vergelijking met newt's

uiteindelijk is ,volgens mij ,een refractor het meest geschikt voor projectie (zonder zenithspiegel)
skyguy

Zoiets dacht ik al :roll: kan dus geen occulairprojectie doen..... :P
skyguy

Hoi, ik zat toch te denken aan een camera die beter is in deep sky foto's (heb nu de LPI van Meade). Ik zat nu te denken aan een Deepsky imager pro 2.

Maar weet iemand nog wat cams met ongeveer dezelfde prestaties? Zodat ik toch wat keuze heb :wink: . Budget gaat tot 650 euro
skywatcher

orion heeft sinds een maand of 2 de starshoot,effe link zoeken

klikkerdeklik

edit; kwam ik daarjuist deze tegen over de DSI Pro

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1341
sould3mon

denk dat skyguy de dsi pro II bedoelt die van 700$ en 2x zo grote chip als dsi pro .

ik had op dsi forum gelezen dat deze pas in feb in de fabriek aankomen en pas maart verscheept gaan worden .

verder denk ik dat als software dezeflde is de laatste linkvan skywatcher grotendeels ook op dsi II van toepassing is .
skyguy

Yep, de dsi pro 2 is er nog niet, maar het geld ervoor ook nog niet :wink: .
Stargazer

Als je een telescoop van Meade in Amerika koopt, hoe zit het dan met de garantie? Moet je terug naar ginder?

Groeten
sould3mon

je hebt eerst altijd recht bij de verkoper de garantie welke het meestal bij de fabriek gaat neerleggen.

koop je bij winkel in usa en laat je em overvliegen als er wat aan de hand is kan/moet ? je eerst de winkel in usa proberen en daarna meade service ( in europa ook vast wel een maar denk duits ) center bellen in usa .

koop je bij nederlandse winkel heb je gewoon het wettelijk recht etc naast de winkel/ fabrieks garantie

weet niet hoe dat met winkels in belgie zit maar over het algemeen is het zo dat de verkoper de tussen persoon tussen bedrijf en jouw is

( volgens mij geld dit voor bijna elke telescoop )

p.s als er wat met telescoop is zal ie waarschijnlijk terug naar usa moeten volgens mij
Football

wie weet er een goede relatief goedkope telescoop waar een beginner ook astrofotgrafie mee kan doen ga namelijk sparen voor eentje

wat ik wil kunnen zien zijn nevels sterrenhopen enz.

de prijs tussen de 4 en 500
Steve123

Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik zou graag een telescoop kopen.

Ik kan de AstroView 6"EQ Reflector telescoop kopen(heeft diameter 150mm).

Of de AstroView 100mm EQ Refractor kopen. Welke van deze telescopen zou het beste zijn? Of is er voor deze prijs iets beters te verkrijgen? Kan men ergens foto's bekijken genomen door deze of andere telescopen? Is automatische motoraandrijving de prijs waard?

Alvast bedankt!
robindr

Laat ons aannemen dat de optische onderdelen van gelijkaardige kwaliteit zijn, dan telt maar 1 regel. Meer diameter = meer licht dat wordt opgevangen = meer dingen zijn zichtbaar.

150mm is meer dan 100mm dus met die 6" zul je meer kunnen zien. Alles hangt een beetje af wat je wil doen met de telescoop.

Wil je gewoon planeten, maan en sterren(hopen) bekijken kies dan een telescoop die je zoveel mogelijk aperture (diameter) geeft. Ook kan je met een 6" al deepsky observaties doen.(Verwacht natuurlijk geen resultaat als je op lange-belichtingstijd foto's ziet, anders zal je gegarandeerd ontgoocheld zijn)

Wil je ook astrofotografie doen, dan zal je volgens je budget mss moeten besparen op de diameter en dit spenderen aan een gemotoriseerde aandrijving.

Denk mss ook eens aan een dobson telescoop. Hier krijg je meeste diameter voor je geld dan welk telescoop-type ook. Nadeel is wel dat een dobson nogal groot, log en minder gemakkelijk te verplaatsen en mee te nemen is.
Of is er voor deze prijs iets beters te verkrijgen?
Welke prijs bedoel je dan?
Kan men ergens foto's bekijken genomen door deze of andere telescopen
Zoek eens op google naar 'sketches' van planeten, maan, sterren en deepsky objecten gemaakt met de telescoop opening van je keuze.

Sketches geven je een beter idee dan foto's waar meestal een lange belichtingstijd werd gebruikt. Ook foto's genomen zonder lange belichtingstijd (< 1 sec bvb) geven je een goed idee.
Is automatische motoraandrijving de prijs waard?
Ja, als je aan astrofotografie wil doen zeker. Zonder is dit namelijk niet mogelijk voor lange belichtingstijden.

Conclusie: maak eerst voor jezelf uit wat je wil doen. Zuivere observatie of ook fotografie. Maak op basis hiervan je beslissing.

Terug naar “Sterrenkijken”