Kaph schreef:Cognition:
hij vertelde dat een belangrijke functie van een koning is om te kunnen opereren boven de politieke partijen en los van deze partijen
Niet om te muggenziften, maar dat lijkt me eerlijk gezegd meer een manier om een functie te realiseren dan een functie op zich. Naar de echte functie ben ik dan nog wel benieuwd: Watvoor belangrijks zou de monarch zoal, onbelemmerd door partijverplichtingen, maar binnen de regels van een parlementaire democratie kunnen/moeten doen? Het voorbeeld van steun bieden is goed, maar vind je dat er meer is of kan zijn?
Ik ben van mening dat een koning ook een veel belangrijkere representatie van het land is. Als Beatrix op bezoek gaat wekt dat heel wat meer indruk dan wanneer JP, of wie dan toevallig ook maar "eventjes" Minister President is, bij andere staatshoofden, of bv. bij belangrijke buitenlanders, op bezoek gaat.
Maar het zal ook wel een kwestie van smaak zijn. En ik krijg van staatshoofden ook veel meer de indruk dat ze het doen omdat ze bij het land horen en dat hun werk daarom ook veel meer deel van henzelf is. Als je naar de meeste politici kijkt, dan kun je nauwelijks ontkennen dat de meesten het niet doen omdat ze zoveel van Nederland houden, maar doen ze het puur om er financieel beter van te worden.