Archeopteryx
Artikelen: 0

Re: Moet je respect hebben voor geloof?

Wat vindt je dan te spottend aan die spotprenten?
Niets, als spot vind ik sommige, niet allemaal, zeer goed geslaagd.
Een spotprent behoort te schokeren en een probleem aan te kaarten.
Het hoeft niet eens te choqeren, dat doet het in dit geval wel vanwege de overgevoeligheid van de woedende moslims. Het kaart zeker een actueel thema aan, de methode van spot hoort bij de westerse cultuur. Oja, ook in de islamitische cultuur trouwens, daar houden ze ook wel van wat antisemitische tekeningen waarbij niet zelde de holocaust wordt ontkend en belachelijk gemaakt.
Een tekening is maar een tekening, wat het betekend ligt helemaal aan de bekijker.
Een tekening bevat een boodschap, wij denken bij het zie van die tekeningen, "tja, die terroristen die zich in de naam van allah opblazen". Zij betrekken het blijkbaar meteen op zichzelf, kwestie van cultuur.

Kortom, beide culturele overwegingen om het gedrag (tekening of ambassade in de fik) te verklaren zijn syntoon met de eigen cultuur, maar botsen onderling.
Larude
Artikelen: 0

Re: Moet je respect hebben voor geloof?

Stel, de islam, dat begrijpen de meesten wel denk ik. Ik respecteer hun mening dat Allah de enige God is. Ik denk "Ok, hij is islamiet. Hij denkt dus zus en zo". Als gevolg daarvan zal ik bijvoorbeeld niet zeggen "flikker toch op met je Allah" maar ja, dan heb je het weer over daden... Ik respecteer simpelweg hun keuze en alles wat daarmee samenhangt. Het uit zich in daden, je houdt rekening met ze.
Nou dan zijn we het wel ongeveer eens geloof ik. Je toont respect, omdat het ook mensen zijn met recht op hun eigen denkbeelden. Maar het lijkt me toch dat je respect weggaat als mensen vanuit hun geloof kwalijke zaken doen?

[quote=""DePurpereWolf"]Dit is erg duidelijk aan de kaart gebracht door sommige spotprenten. Het is nooit de bedoeling van een spotprent om een veroordeling te doen.

Een tekening zegt vaak meer dan duizend woorden. Maar volgens sommige moslims zegt het maar 4 woorden: Mohammed is een terrorist.

Een tekening is maar een tekening, wat het betekend ligt helemaal aan de bekijker.

Bij de beoordeling van de spotprentmakers denk ik dat je moet kijken wat hun intenties waren en wat ze redelijkerwijs konden verwachten dat er zou gebeuren. Ik denk dat het doel voor een groot deel provoceren was (als je wil aankaarten dat islamieten vanuit hun geloof terroristische daden begaan kan dat ook anders dan via een bom op de kop van profeet Mohammed), ze konden ook wel verwachten wat de consequenties van dit geheel zouden zij; namelijk zich diepbel4edigd voelende islamieten. Ik zou dat soort prenten dus niet gemaakt hebben vanuit ethisch opzicht, vanuit pragmatisch opzicht misschien ook niet als je ziet wat er voor hetze nu weer ontstaan is in de islamitische wereld.

Wel blijft dit een marginale discussie als je beziet op wat voor intolerante manier de moslims hiermee omgaan. Barbarij bestaat nog, niet alleen op de plaatsen waar door linkse figuren altijd standaard naar verwezen wordt, guantanamo bay en abu ghraib.
Waarheid is het compliment aan datgene waar we niet aan twijfelen

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”