Truster_S
Artikelen: 0

gewichtheffen

ey mensen ff een snelle vraagje!

ik wi laatst mijn spierren een beetje bijwerken dus heb ik thuis een fitnes appraat gekocht en die wil gaan gebruiken, maar ik hoorde dat als je gaat geichthffen dat het slecht is voor je groei ben een jonge van 15 is dat zo? of kan ik gewooon gewcihtheffen zonder probelemen?
made in flanders

Re: gewichtheffen

Voor zover ik weet is dat niet slecht voor je groei, ik dacht zelf dat rond de 15 jaar en ervoor de beste perioden waren om te trainen omdat je dan in volle ontwikkeling bent.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!
Krul

Eigenlijk is elke vorm van gewichtstraining slecht voor de groei en je lichaam als je nog niet volledig uitgegroeid bent.

Als je nog groeit zijn vaak de pezen en spieren ook niet nog uitgegroeid en zorgt gewichtstraining voor een te zware belasting op die spieren wat permante schade kan aanrichten.

Natuurlijk als je het beperkt houdt valt het wel mee, maar als je echt wilt trainen kun je beter conditietraining voor je spieren i.p.v. krachttraining.
Jekke

Krul schreef:Eigenlijk is elke vorm van gewichtstraining slecht voor de groei en je lichaam als je nog niet volledig uitgegroeid bent.

Als je nog groeit zijn vaak de pezen en spieren ook niet nog uitgegroeid en zorgt gewichtstraining voor een te zware belasting op die spieren wat permante schade kan aanrichten.

Natuurlijk als je het beperkt houdt valt het wel mee, maar als je echt wilt trainen kun je beter conditietraining voor je spieren i.p.v. krachttraining.
dit en ook moet je zowieso oppassen met holderdebolder in de fitness te vliegen want ook voor volwassenen kan fitness permanent schadelijk zijn als het niet met omzichtigheid gedaan wordt

je informeert je best eerst in literatuur(bvb google!) of bij een fitnessdeskundige, zie ook deze topics:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...c=14184&start=0

je zal op deze site nog meer discussies over fitness vinden

de belangrijkste regel is: geduld!
Animus

natuurlijk is fitnis niet slecht voor je groei!!

in tegendeel het is juist heel goed.

moet je natuurlijk wel in gedachte houden dat fitnis een vrije sport is waarin je

je lichaam in conditie kan houden.

je moet fitnis dus niet als bodybuilding zien!ik raad je dus af om meteen te gaan gewicht heffen.

als je meer info wil raad ik je aan naar dit forum tegaan

http://forum.dutchbodybuilding.com/

ik zit daar ook de mensen daar kunnen je alles vertellen over fitnis en bodybuilding!
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Robjee

je moet fitnis dus niet als bodybuilding zien!
Waar leg je de grens fitness/bodybuilding?

Is het basisprincipe niet dezelde: Er wordt gestreefd naar versterking en ontwikkeling van de spieren van het menselijk lichaam.

Bodybuilding is een sport dat onderdeel uitmaakt van het veel grotere begrip fitness.

Mijn mening is dan ook dat gewichtstraining slecht is voor de groei wanneer je nog niet uitgegroeid bent. Dit kan in de vorm van bodybuilding maar ook in de vorm van fitness.
Animus

simpel bodybuilding is zoveel mogelijk spiermassa kweken

en fitnis zo fit mogelijk worden.]

veel mensen zitten op fitnis en gaan daar 1 keer per week naartoe om hun conditie te verbeteren,daarbij trainen ze ook hun spieren maar dan wel hun spierconditie/uithoudingsvermogen.dat wil zeggen lange zetjes van 12 tot 20 reps maar met minder gewicht.

bodybuilders gaan meestal 3 tot 6 keer per week naar de gym en trainen spiermassa dus korte setjes van 4 tot 8 keer maar met meer gewicht.

fitnis en bodybuilding is een groot verschil maar veel mensen halen het door elkaar de reden daarvoor is is dat fitnis een vrije sport is en je dus zelf kan bepalen hoe intensief je het doet.

ik denk dat iedereen met een goed verstand wel kan zeggen wat goe voor je is of niet.het is niet goed als je al 15 jarige meerdere keren per week uit de gym komt met flinke spierpijn.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Napoleon Dynamite

Truster_S schreef:ey mensen ff een snelle vraagje!  

ik wi laatst mijn spierren een beetje bijwerken dus heb ik thuis een fitnes appraat gekocht en die wil gaan gebruiken, maar ik hoorde dat als je gaat geichthffen dat het slecht is voor je groei ben een jonge van 15 is dat zo? of kan ik gewooon gewcihtheffen zonder probelemen?
Heb je ervaring met dergelijke apparaten, kan je de bewegingen correct uit voeren?

Zo nee: dan raad ik dit ten stelligste af.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Robjee

fit·ness (de ~)

1 conditie- of krachttraining als doel op zich, meestal in een sportzaal

bo·dy·buil·ding (de ~)

1 het ontwikkelen van de lichaamsspieren door bepaalde krachtoefeningen

Zodra men aan weerstandtraining doet met als doel spierontwikkeling/versterking ben je in mijn opzicht met bodybuilding bezig.

Frequentie kan niet bepalend zijn voor het begrip fitness, evenals het aantel reps.

Periodisering is daarbij de sleutel.

Bodybuilding klinkt voor velen als hardcore, terwijl dit zeker niet zo hoeft te zijn.

Bij bodybuilding in wedstrijdverband komt naast zoveel mogelijk spiermassa ook spierdefinitie en symetrie om de hoek kijken en minder de spierconditie.

Dus nogmaals is het voorzichtig zijn, ook bij fitness wanneer je nog in de groei bent!
Gray

Bij ons is bodybuilding verboden onder de 16,

'omdat botten kunnen scheefgroeien' was de reden volgens de instructeur.
tijgertje90

Napoleon Dynamite schreef:Heb je ervaring met dergelijke apparaten, kan je de bewegingen correct uit voeren?

Zo nee: dan raad ik dit ten stelligste af.
Idd, als je een lange tijd gewichtheffen enzo doet met een slechte techniek kan het wel slechte gevolgen hebben, vooral nu je in je volle ontwikkeling bent.

Ik ben begonnen met fitness/krachttraining op mijn 15e, maar onder de begeleiding van iemand die er alles van wist. Ik heb in al die tijd nog niets slechts tegengekomen. Integendeel, mijn lichaam is er beter door gekomen: minder rugpijn dan vroeger, betere houding, beter uithoudingsvermogen,...

Dus als je gaat beginnen ermee zoek eerst voldoende info of vraag de hulp van iemand die voldoende ervaring heeft.
Elke

Ik heb wel eens gehoord dat het niet goed voor je zou zijn om op die leeftijd al aan gewicht heffen te beginnen. Dat is ook de reden dat de meeste sportscholen een minimumleeftijd stellen (meestal 16 jaar).
Destiny is but a word created by man to accept reality
Thomas123

beste Truster,

Gewichtheffen op jouw leeftijd is inderdaad niet verstandig. Je zit nu in de pubertijd. In deze leeftijdsfase zijn je hormoonspiegels niet stabiel wat zorgt voor o.a. secundaire geslachtskenmerken en botaanmaak.

Door te beginnen met gewichtheffen maak je (extra) androgene hormonen aan die je fysiologie op jouw leeftijd in de war kunnen sturen. Ik zou -net als de meeste anderen hierboven- adviseren wat aan conditie te doen. Het is "veiliger" te beginnen met spieropbouw wanneer je uitgegroeid bent (dit kan dus op je 16 maar ook pas op je 19e zijn)

Mvg. Thomas
zeeman

De beste manier om je jeugdige spieren te ontwikkelen is werken.Neem een parttime job bij de tuinier,de houthandelaar of iets dergelijks,als het maar niet te gemakkelijk is.In plaats van geld uit te geven aan allerhande dure,stomme toestellen verdien je geld.Die dingen komen na enkele keer te gebruiken op zolder terecht.Van de zolder gaan ze dan naar de rommelmarkt.
Napoleon Dynamite

Thomas123 schreef:beste Truster,

Gewichtheffen op jouw leeftijd is inderdaad niet verstandig. Je zit nu in de pubertijd. In deze leeftijdsfase zijn je hormoonspiegels niet stabiel wat zorgt voor o.a. secundaire geslachtskenmerken en botaanmaak.  

Door te beginnen met gewichtheffen maak je (extra) androgene hormonen aan die je fysiologie op jouw leeftijd in de war kunnen sturen. Ik zou -net als de meeste anderen hierboven- adviseren wat aan conditie te doen. Het is "veiliger" te beginnen met spieropbouw wanneer je uitgegroeid bent (dit kan dus op je 16 maar ook pas op je 19e zijn)

Mvg. Thomas
Een leuke hypothese op welke gegevens je steunt: een normaalmodel van de jaren 90 of een meer recentelijk model (ooit een cijfer gehoord dat de seksuele segregatie om de tien jaar met drie maanden verschuift) gegeven dat jongeren worden steeds vroeger rijp worden. (Bv. Menses bij meisjes van 9..).

Anders gezegd:

Model 1965: 17j "rijp"

Model 2005: 16j "rijp"

Maar ook hier zijn dee regels mbt tot persoonlijke problemen/ziekten van toepassing: Ga eens naar een fitnesscentrum, adviseurs genoeg.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Terug naar “Geneeskunde”