Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
D.G.Boswijk
Artikelen: 0

spotprenten van mohammed belachelijk??

Het deed weer een hoop stof op waaien die spot prenten van mohammed, maar nu kunnen ze wel allemaal hard gaan schreeuwen maar bij een vraag aan 1 van de demostranten door een journalist die vroeg letterlijk" Waarom demonstreert u? zei de demostrant:" voor de dood van 3 gevangenen in Afganistan!!.... Moet je dat nou zien de helft weet niet eens waar ze over demonstreren!!! Echt een zooitje ongeregeld.

Conclusie: Hun mogen wel onschulligen mensen wreed vermoorden voor de TV. En wij moeten onze bek gewoon houden en mogen geen grappige tekeningen maken over Mohammed, ik ben zelf Christelijk maar wordt toch ook niet boos als in de Red-bull reclames de bijbel wordt belachelijk gemaakt... het is weer wat, ik wil graag jullie mening horen.
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1
Iceman1987

Re: spotprenten van mohammed belachelijk??

Echt een zooitje ongeregeld.
Afgelopen weekend tussen Ajax en ADO supporters was het ook een zooitje.
Conclusie: Hun mogen wel onschulligen mensen wreed vermoorden voor de TV.
Ho there. Hun? Wij? Voor je algemene ontwikkeling. ''Hun'' hebben meer van ''hun'' eigen personen onthoofd dan westerlingen. Terroristen hebben meer Irakezen dan westerlingen onthoofd. En zij mogen het niet. Dat jij hele midden-oosten ziet als aanhangers van Al-Quada vind ik maar vreemd hoor...
En wij moeten onze bek gewoon houden en mogen geen grappige tekeningen maken over Mohammed, ik ben zelf Christelijk maar wordt toch ook niet boos als in de Red-bull reclames de bijbel wordt belachelijk gemaakt... het is weer wat, ik wil graag jullie mening horen.
Nee jij niet. Maar dat is jou keuze. Maar er waren genoeg christenen boos over de reclame ''hand van God'' van Versatel.
why73

Zodra er bespottelijk wordt gedaan over de Holocaust staat iedereen meteen op z'n achsterste benen te roepen dat het een schande is. Terwijl het bespotten van een profeet of andere geestelijke meteen wordt gezien als vrijheid van meningsuiting en dat de rest niet zo moet zeuren.

We verliezen een belangrijk dingen uit het oog. Een groot deel van de mensen in het midden-oosten en wellicht ook andere landen hebben helemaal niets om op terug te vallen. Hun geloof is het enige wat ze soms nog hebben, als we deze pijler dan ook nog onder ze vandaan "schoppen", vind ik het niet gek dat ze woedend zijn. Hoe zou jij het vinden als het enige wat je nog had belachelijk zou worden gemaakt.
Ik weet weinig van veel
Ger

Ik vind dat het gewoon moet kunnen. Die spotprenten zijn gemaakt voor een land uit het westen, met een westerse cultuur. Binnen die cultuur is het geaccepteerd dat er grappen gemaakt worden over dit soort zaken. Er was helemaal niets aan de hand geweest als die imams de spotprenten niet hadden verspreid in het midden oosten. Dat dáár de vlam in de pan slaat begrijp ik best. Maar die cartoons waren helemaal niet bedoeld voor het midden oosten.

Conclusie: De spotprenten mogen in de cultuur waarvoor ze bedoeld zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
robindr

Een groot deel van de mensen in het midden-oosten en wellicht ook andere landen hebben helemaal niets om op terug te vallen. Hun geloof is het enige wat ze soms nog hebben, als we deze pijler dan ook nog onder ze vandaan "schoppen", vind ik het niet gek dat ze woedend zijn. Hoe zou jij het vinden als het enige wat je nog had belachelijk zou worden gemaakt.
Hoog tijd dus dat ze daar een Verlichting meemaken zoals Europa dat heeft meegemaakt. En dan een Arabische Revolutie naar analogie met de Franse en ik voorspel dat de komende eeuwen in de Arabische wereld rooskleuriger zullen zijn.

Maar de vraag is natuurlijk wie die verlichting en revolutie zal doen ontstaan.
D.G.Boswijk

dat van ado en ajax heeft hier niks mee temaken is ook heel raar mja wat doe je er aan. dat zijn geen voetbal fans meer, die hebben gewoon niks te doen die zijn gewoon ziek.

en als ze spotten over de holocaust of over de hand van God steken we geen ambassades in brand, vermoorden we geen onschuldige pastoor van 78, of toch wel?? ik dacht het niet, dat is toch wel iets heel anders wat de Christenen en Joden doen met die dingen die gaan gewoon naar de maatschappij en vragen om een verbod op die reclame of draaien gewoon de rug toe.

Ik heb enkele vrienden die Islamitisch zijn en die vinden het ook heel aso, volgens hun kan dit ook niet...met hun bedoel ik niet alle moslims maar de demonstranten mijn exusses daar voor.
Maar, wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen.-Romeinen 15:1
why73

en als ze spotten over de holocaust of over de hand van God steken we geen ambassades in brand, vermoorden we geen onschuldige pastoor van 78, of toch wel?? ik dacht het niet, dat is toch wel iets heel anders wat de Christenen en Joden doen met die dingen die gaan gewoon naar de maatschappij en vragen om een verbod op die reclame of draaien gewoon de rug toe.

Dat klopt, maar wij hebben hier andere zaken die we "belangrijk" vinden. De Westerse Wereld is, om zo maar eens te zeggen, nogal materialistisch ingesteld. Het geloof is niet het enige wat we nog hebben.
Ik weet weinig van veel
LBO

Afgelopen week is in het programma NOVA de kwestie van de gewraakte cartoons bediscusseerd. Volgens enkele besturen in Nederland gevestigde Moskeeen is de profeet Mohammed en de Islam daarbij meer belachelijk gemaakt dan door de cartoons zelf. Reden genoeg om de pragramma makers van NOVA nu maar eens voor de rechter te dagen.

Vanuit mijn standpunt gezien heb ik tijdens die uitzending niet echt iets schokkends gehoord. Zeker niet iets wat ik al eerder tijdens andere discussies niet eerder gehoord of gelezen heb.

De bijdragen van de Islamitische vertegenwoordigers waren inhoudelijk ook niet opzienbarend.

Wel opvallend was het afsluitende tekenfilmpje, waarbij een Moslim bij allerlei extremistische activiteiten steeds een denkbeeldige steen op de kop kreeg zonder daarbij een spier op zijn gelaat te laten bewegen. Pas na het laten vallen van een plaatje met een cartoon op zijn hoofd ging het gezicht opzichtig te leven en begon het ineens moord en brand te schreeuwen.

why73 schreef:
Een groot deel van de mensen in het midden-oosten en wellicht ook andere landen hebben helemaal niets om op terug te vallen. Hun geloof is het enige wat ze soms nog hebben, als we deze pijler dan ook nog onder ze vandaan "schoppen", vind ik het niet gek dat ze woedend zijn. Hoe zou jij het vinden als het enige wat je nog had belachelijk zou worden gemaakt
Dit is n.m.m. echt een zwaktebod. Het feit, dat de gewone man het in vele Islamitische landen niet breed heeft en het Geloof vaak het enige baken in het leven biedt, is niet het rechtstreekse gevolg van gedragingen van de Westerse Wereld. Het is veelal het Geloof zelf en de beperkingen die het Geloof oplegt, die enige aansprekende vooruitgang in het welzijn van de mensen aldaar belemmeren.

Dat dan gesteund door het vaak dictatoriale gezag in die landen.

Helaas heeft men niet door, dat de gewraakte cartoons eigenlijk meer zouden kunnen betekenen dan men nu kan vermoeden als aanzet voor de verlichting en een beter leven in de Islamitische landen. In plaats daarvan volhardt de grauwe massa in geweeklaag en het vasthouden aan eeuwenoude tradities, waarvan het wereldlijke nut in het verleden nu en in de toekomst geen enkele kans op verbetering van het persoonlijke welzijn op aarde zal verschaffen.

Het wachten is nu op de uitspraak van de gerechtelijke macht.

Ik laat mijn baard maar vast staan met het oog op de nabije toekomst.
Iceman1987

dat van ado en ajax heeft hier niks mee temaken is ook heel raar mja wat doe je er aan. dat zijn geen voetbal fans meer, die hebben gewoon niks te doen die zijn gewoon ziek.
Ik wou laten zien dat wij hier dezelfde soort mensen hebben. Alleen ze vinden andere dingen belangrijk.
Nee, maar het is niet zo zwart wit als je denkt. Wij hebben het veel beter hier. Wij kunnen hier onze rug keren. Maar waar kunnen zij hun rug naartoe keren? Overal ellende. Geloof is het laatste wat men heeft daar. De onderstaande artikel zal je denk ik wel interresant vinden
CHICAGO (Reuters) - The violence linked to cartoons of the Prophet Mohammad is not unique to Islam, experts say, and the protests reflect political and cultural passions more than the faith's core values.

Looking for distinct features that would make Islam liable for the cartoon-related violence around the world does little to explain it, said the Rev. Patrick Gaffney, an anthropologist and expert on Islam at the University of Notre Dame.

``There are parallel behaviors in every tradition,'' he said. ''Buddhism has a violent strain despite its pacifism ... You think about Hinduism and nonviolence but (Mohandas) Gandhi was assassinated by a Hindu.''

Other examples of religious violence involving various faiths abound in recent and past history. But attention has focused on Muslims this year as at least 11 people have been killed in protests in the Middle East, Asia and Africa after the publication of cartoons featuring the Prophet Mohammad in newspapers in Denmark and elsewhere.

``You can't say Islam has a gene for violence,'' Gaffney said. ``It has to do with the dynamics, political and economic, that are at play right now,'' especially in Europe where there has been a long history of anti-Islamic prejudice that represents ``an underlying kind of powder keg.''

1.3 BILLION MUSLIMS

While Muslims account for only 5 percent of the European Union's population generally, their numbers are much higher in certain countries. Worldwide there are estimated to be 1.3 billion Muslims, or 21 percent of the global population, surpassed only by Christians, who account for 2.1 billion, or 33 percent, according to the Web site www.adherents.com.

Ruediger Seesemann, a professor of religion at Northwestern University, said the present situation has exploded because beyond whatever offense the cartoons carry, ``Muslims feel under siege.''

On top of the ``physical occupation of Iraq,'' he said, the cartoon controversy came ``at a moment of time when it's the straw that broke the camel's back.''

``It is often said in the media that Islam prohibits images of the Prophet,'' Seesemann said. ``This is not correct. Muslims themselves have portrayed the Prophet.

``The problem here is not the image but the way it has been published -- as a terrorist with a turban shaped like a bomb. This is what Muslims direct their outrage against.''

Juan Cole, a professor of history at the University of Michigan, said in a commentary on his Web site that the current controversy ``must be understood in historical context.''

``Most Muslim societies have spent the past two centuries either under European rule or heavy European influence and most colonial masters and their helpmates among the missionaries were not shy about letting local people know exactly how barbaric they thought the Muslim faith was,'' he wrote.  

COLONIAL SCARS

``Indeed, the same themes of Aryan superiority and Semitic backwardness in the European 'scientific racism' of the 19th and early 20th centuries ... led to the Holocaust against the Jews. ... A caricature of a Semitic prophet like Mohammad with a bomb in his turban replicates these racist themes ...

``Semites were depicted as violent and irrational and therefore as needing a firm white colonial master for their own good,'' Cole wrote.

John Esposito, a professor at Georgetown University and author of ``What Everyone Needs to Know About Islam and Unholy War: Terror in the Name of Islam,'' agrees that there is nothing in the faith that makes its adherents prone to reacting differently to ridicule.

Martin Luther King Jr., he said, once called riots the voice of the voiceless.

``From my point of view this is a lot more about the context in which this is occurring than about the blasphemy,'' he said in an interview.

``It's a European context in which you have a growing right wing that is anti-immigrant and a global situation in which mainstream Muslims feel there is a war against Islam,'' Esposito said.

At the same time many Muslims around the world feel ``a sense of powerlessness both within their own countries and, as well, in the international community that exacerbates the situation,'' he said.''
Ik heb enkele vrienden die Islamitisch zijn en die vinden het ook heel aso, volgens hun kan dit ook niet...met hun bedoel ik niet alle moslims maar de demonstranten mijn exusses daar voor.
Toen El Moumni kwam met zijn kwetsende opmerkingen vonden veel Nederlanders (en moslims) het ook niet kunnen. Maar het was vrijheid van mening, toch?

Het is bijna hetzelfde situatie. Beide personen hadden doel andere kwetsen onder naam van VvM. Volgens het wet hebben ze dus ook niets verkeerd gedaan. Maar of het zo beschaafd was, is een andere verhaal.
Rogier

Toen El Moumni kwam met zijn kwetsende opmerkingen vonden veel Nederlanders (en moslims) het ook niet kunnen. Maar het was vrijheid van mening, toch?
Ik vind die spotprenten (heb je gezien? kom op, hoe erg was het nu helemaal) toch wel van een héél ander kaliber dan mensen adviseren om homo's met het hoofd naar beneden van een toren te flikkeren (no pun intended).

Spotprenten over de holocaust heb ik ook niet zo'n moeite mee. Humor kan soms een goeie manier zijn om dingen te verwerken of relativeren. Bij El Moumni's advies was in ieder geval geen sprake van humor.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Iceman1987

Ik vind die spotprenten (heb je gezien? kom op, hoe erg was het nu helemaal) toch wel van een héél ander kaliber dan mensen adviseren om homo's met het hoofd naar beneden van een toren te flikkeren (no pun intended).
ff w8en. Heeft El Moumni dat gezegd? Voor zover ik weet zei hij dingen zoals ''homoseksualitiet is een ziekte'' en ''homo's zijn lager dan honden en varkens''. Dat soort onzin. Volgens mij gaf hij geen directe bevelen tot het gooien van homo's.....
Spotprenten over de holocaust heb ik ook niet zo'n moeite mee. Humor kan soms een goeie manier zijn om dingen te verwerken of relativeren. Bij El Moumni's advies was in ieder geval geen sprake van humor.
Ja jij kan daar niet zoveel moeite mee hebben, maar ik denk niet dat jij een slachtoffer was van de Hollocaust. Slachtoffers en nabestaanden zullen dat niet op prijs stellen *understatement*. Die dingen kunnen zeer kwetsend zijn. Je verwerkt zo niet pijn en verdriet, tenminste niet de meeste.
Ger

Ok, inmiddels zijn de volgende dingen erbij gehaald:
  • Rellen tussen zogenaamde voetbalsupporters
  • El Moumni
  • Armoede
  • Holocoaust
  • Afganistan
Mensen, het gaat alleen maar om iemand die binnen zijn eigen cultuur wilde aangeven hoe zot het is dat sommigen vanuit de naam van het goede (Mohammed/Allah) iets verschrikkelijks (aanslagen plegen) doen. Ik ben er vrij zeker van dat de cartoonist er geen enkele beledigende bedoeling mee had.

Hallo, waar zijn wij nou helemaal mee bezig? De slogan van een chocoladereep komt nu in mij op...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Politicologie en Economie”