Moderator: Rhiannon
Ik denk dat je dan toch maar beter aan die voorstelling went. Wiki vermeldt in die lijst hier en daar "uitgestorven". Achter de namen van "mijn" baronnen staat dat niet, en inderdaad, die leven nog bij mijn weten, en hebben nageslacht...Ik zie bovendien op die link van Wikipedia een hele lang lijst van namen staan, maar ik kan me niet voorstellen dat al die adellijke geslachten nog bestaan.
Als je een tekst zo schrijft, lijkt het net of diezelfde personen die nu ons belastinggeld krijgen voor het onderhoud van "hun" kastelen nog niet zo lang geleden de rest van ons als lijfeigenen behandelden.Die lieten mensen voor zich werken aan een hongerloon of als lijfeigenen.Nu krijgen ze belastingsgeld om hun kastelen te helpen onderhouden.
Dit lijkt me sterk. Edelen hadden vroeger inderdaad macht; ze werden benoemd tot diplomaten en leden van de bestuurlijke colleges, maar ik kan me niets voorstellen bij het beeld dat het tegenwoordig nog zo zou gaan. Vriendjespolitiek blijft natuurlijk altijd bestaan, maar ik denk niet dat dat iets met adellijkheid te maken heeft.Hun macht zit in hun fortuin dat overgeerft is van de voorouders.
In Nederland weet ik niet precies hoe het zit. Adel bestaat nog wel...Ieder jaar worden er in Belgie nog adelijke titels uitgedeeld.
In Nederland bestaat iedereen uit de senaat uit mensen die gekozen zijn door de provincies, die op hun beurt door het volk gekozen zijn.In de senaat zitten er nog een paar van hoge adel.Die zijn niet verkozen door de bevolking.
Je hebt wel theses dat dit soort landen altijd hun eigen adel maken. dat zie je gebeuren door de erfenissen van mensen waarbij hun familie in het verleden ooit een hoop geld heeft verdient. En met gelf kun je een hele hoop!.Democratie,heeft hier weinig mee te maken.Frankrijk en de Verenigde Staten waren de eerste landen die beseften dat men geen bevoorrechte lieden nodig had voor een rechtvaardig bestuur,wel het tegendeel.
Hé, dat komt me bekend voor!Adel is een overblijfsel van een tijd van heren en slavernij.Hun macht zit in hun fortuin dat overgeerft is van de voorouders.
Dat is wel erg ongenuanceerd.Die lieten mensen voor zich werken aan een hongerloon of als lijfeigenen.
Nee hoor. Die mensen zijn allang dood. Hun verre nageslacht krijgt wel gelukkig geld voor het onderhouden.Nu krijgen ze belastingsgeld om hun kastelen te helpen onderhouden.