konijn
Artikelen: 0

Re: Oneindigheid van het heelal

Ik probeer niet om telkens mijn verhaal te "promoten", dus sorry als ik er al eens eerder naar heb verwezen, maar ik merk dat ik op dit soort vragen toch vaak hetzelfde antwoord zou willen geven:  http://sciencetalk.nl/forum/invision ... opic=18090

Mij heb je er nog niet eerder naar verwezen. Zeer interessante topic trouwens! Ik heb hem nog niet helemaal doorgenomen maar dat ga ik nu doen. :roll:
Kjell

stay anti schreef:als je een rondje om de aarde loopt kom je ook nooit bij het eind...  

maar de aarde is zeker niet onneindig

maar een cirkel wel.

jij begrenst op herkenningspunten.
Wie niet slim is moet sterk zijn.
Finn

ik stem oneindig, als het eindigt wat ligt er dan achter het einde?
Finn

Een singulariteit?? :wink:
Kyran

Waarom moet het heelal of 'oneindig' of 'eindig' zijn?

Een mens is toch ook niet alleen 'goed' of 'fout?
Brinx
Lorentziaan

De kwestie met (on)eindigheid ligt wat anders: of iets is oneindig, of niet. Er is geen middenweg! Hoe zou iets nou 'een beetje oneindig' kunnen zijn? Iets kan wellicht enorm en gigantisch groot zijn, maar dat is nog altijd niets vergeleken met oneindigheid.
aapopfiets

Het oppervlak van een ballon is ook oneindig. Voor wezens die op het oppervlak zouden leven en geen hoogte zouden kunnen waarnemen, zou de ballon oneindig groot zijn. Op dezelfde manier is het heelal voor ons oneindig groot. (Waarschijnlijk :roll: )
Brinx
Lorentziaan

De termen om het oppervlak van de ballon te omschrijven zijn: 'onbegrensd en eindig'. Er is maar een bepaalde hoeveelheid oppervlak (het oppervlak kan uitgedrukt worden in een bepaald aantal vierkante meter - sterker nog, welke oppervlaktemaat je ook gebruikt, je kunt het oppervlak uitdrukken in een eindig getal: vandaar dat het een eindig oppervlak is), maar je komt nergens een rand tegen (onbegrensd).
Sietse

Oftewel, als we uit de bol van het heelal willen ontsnappen moeten we ons kunnen verplaatsen in de 4e dimensie?
Rogier

Let op, je haalt twee soorten oneindig door elkaar: er zit een verschil tussen een oneindige hoeveelheid ruimte, of een slechts eindige hoeveel ruimte maar zonder grens (einde). Volgens mij is dat tweede van toepassing op het heelal, niet het eerste.
De kwestie met (on)eindigheid ligt wat anders: of iets is oneindig, of niet. Er is geen middenweg! Hoe zou iets nou 'een beetje oneindig' kunnen zijn? Iets kan wellicht enorm en gigantisch groot zijn, maar dat is nog altijd niets vergeleken met oneindigheid.
Misschien zoiets als eindig <
\(\aleph_0\)
<
\(\aleph_1\)
? :roll: (zie cardinaliteit, of surreële getallen)
Oftewel, als we uit de bol van het heelal willen ontsnappen moeten we ons kunnen verplaatsen in de 4e dimensie?
Ja, maar dat kunnen we niet zelf, want die 4e dimensie is een richting die je niet aan kunt wijzen.

En bovendien verplaatsen we ons in feite al in die richting, dat is namelijk het verstrijken van tijd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Brinx
Lorentziaan

Rogier: ik ken die verzamelingen, maar zelfs de aleph-0 is al echt oneindig hoor! Niet 'een beetje oneindig'. Natuurlijk kun je zeggen (hoewel ik vermoed dat het wiskundig een beetje te kort door de bocht is) dat aleph-1 'oneindiger' is dan aleph-0, of 'oneindig in een hogere orde', maar dat betekent niet dat aleph-0 niet oneindig zou zijn. En daar was het me om te doen: iets is oneindig, of niet. Geen mengvorm.
aapopfiets

Om een bol te maken heb je zelfs al 3 dimensies nodig (en voor een cirkel 2, met minder kun je volgens mij geen onbegrensde vormen meer maken). Dus naast de 3 ruimtedimensies zijn er nog 2 nodig om een onbegrensd heelal mogelijk te maken. Toch?
Kyran

Anonymous schreef:zoals die kerel die hier juist een topic heeft gezet denk ik er  

conclusie: het menselijk brein zal nooit weten of het heelal ooit stopt.

En toch beweer je het :wink:
Glacius

In zekere zin is hij wel oneindig. Op het moment dat je terug komt op je beginpunt is de omgeving anders als dat je vertrok. Al is het maar een simpel regenbuitje.....

Je zegt het al, op je beginpunt. Of het er nou anders uitziet of niet, het blijft je beginpunt, en elke stap erna is herhaling.
Rogier

Dus naast de 3 ruimtedimensies zijn er nog 2 nodig om een onbegrensd heelal mogelijk te maken.  Toch?
Eentje maar, het "oppervlak" van een 4D (hyper-)bol is een 3-dimensionale, eindige doch onbegrensde ruimte.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Terug naar “Ruimtefysica”