Met name op het filosofieforum heb ik nu niet helemaal helder waar de grenzen liggen.Ook het filosofieforum kan in deze opzet gewoon blijven bestaan. Filosoferen is namelijk iets anders dan onzin uitkramen. Kijk maar eens naar Wanneer bestaat iets? of Het stemmetje dat God genoemd wordt. Dit zijn dingen over het leven en alles om ons heen waar men weliswaar niet op een natuurwetenschappelijke manier tegenaan kijkt, maar wel wetenschappelijk benaderd.
Ik kan me goed voorstellen dat onderstaande post uit 'Buitenaardse contacten?' not done is, juist omdat dit een wilde speculatie betreft die niet verifieerbaar is.
De theorie van het universeel bewustzijn is dit ook niet, maar valt wel degelijk filosofie te noemen.jdr schreef:Om een wetenschappelijk argument te gebruiken:
Mijn interpretatie van het smeltpunt van een suikerklontje stelt dat het onmogelijk is dat zoiets als een universeel bewustzijn zou bestaan.
Elk suikerklontjespartikel die deelneemt in het vormen van een suikerklontje zou mogelijk dezelfde eigenschap vormen als het bewustzijn van een individu; namelijk smelten op het punt van 165°C.
Geen enkel suikerklontjespartikel onder de 165°C is in staat zijn informatie uit de dragen naar een ander suikerklontjespartikel.
Zou een suikerklontje smelten dan vormen de suikerklontjespartikels welleswaar een geheel, maar een geheel van een geheel andere aard.
Voor het bewustzijn dat mogelijk ook smelt op 165°C (leundend op een ander interpretatiemodel van mij: namelijk dat de tunnel uit de BDE's geen tunnel is maar een oven die op 165°C staat) geld ook dat het een geheel zou vormen met andere gesmolten bewustzijnspartikels maar na deze transformatie geen bewustzijn meer genoemd mag worden en ook niet meer deze eigenschappen bezit.
Het vormt zich dan in de universele 'karawelszijn'.
Wetenschappelijke bron:
Suiker smelt en ontleedt bij temperaturen van 165°C en hoger. Er ontstaan gekleurde producten met een wat bittere smaak; dit wordt het karamelliseren van suiker genoemd. Karamel is een van de oudste bekende kleur- en aromastoffen voor voedingsmiddelen.
http://www.suikerinfo.nl/nl/faq/faq.php?id=201
Universeel bewustzijn en hiermee ook telepathie dat zou leunen op een universeel bewustzijn bestaat dus niet.
Toch stoor ik me regelmatig aan dit soort theorieen (als argument) omdat ze de 'wetenschappelijke' voortgang van een discussie belemmeren of blocken.
Waar ligt de grens op het filosofieforum?