begrijp ik wel maar hoe kan het zijn dat men hier kan vermenigvuldigen met die cos theta.gif ?
Dit kan als je iets hebt in de vorm van 1/x maar hier?
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-----------raintjah schreef:Ik heb de volgende opgave geprobeerd, maar bij de oplossing staat: "te controleren met wiskunde software".
Misschien dat één van jullie dit kan? WAnt ik heb geen wiskunde software..
raintjah schreef:Hoe bewijs je het volgende:
Bewijs dat voor elke f, continu verondersteld in [0,a], geldt\( \int_0^a f(x)dx = \int_0^a f(a-x)dx \)
Bert F schreef:mss een heel stomme maar wet welke techniek kan je nu het volgende integreren
\(\int {1/\cos t} dx\)
groeten.
Ik heb misschien een ander lijstje als jou. Maar probeer hem eens op te lossen zoals ik hierboven heb voorgesteld:Bert F schreef:ik bedoel
\( \int \frac{1}{{\cos}{t}} dt \)
als dit een fudenmenteele integraal is waarom staat die dan niet op mijn lijstje?
heb je zo ook\( \int \frac{1}{{\sin}{t}} dt \)en\( \int \frac{1}{{tg}{t}} dt \)groeten.
Je kan dit doen met een klassieke substitutie voor integralen van goniometrische functies, namelijk stel y = tan(t/2) etc. Andere mogelijkheid:Bert F schreef:ik bedoel
\( \int \frac{1}{{\cos}{t}} dt \)
Dit antwoord kan niet kloppen, dat is eenvoudig te zien door je uitkomst eens af te leiden en zien of je je integrand terugvindt.raintjah schreef:Ik heb de volgende opgave geprobeerd, maar bij de oplossing staat: "te controleren met wiskunde software".
Euhm, zit ik tot zover goed?TD! schreef:Dit antwoord kan niet kloppen, dat is eenvoudig te zien door je uitkomst eens af te leiden en zien of je je integrand terugvindt.raintjah schreef:Ik heb de volgende opgave geprobeerd, maar bij de oplossing staat: "te controleren met wiskunde software".
Mogelijkheid:
\(\int {\frac{{\sqrt[3]{{1 + \sqrt[4]{x}}}}}{{\sqrt x }}} dx\mathop \to \limits_{2du = 1/\sqrt x dx}^{u = \sqrt x } 2\int {\sqrt[3]{{1 + \sqrt u }}} du\mathop \to \limits_{du = 2\left( {t - 1} \right)dt}^{t = 1 + \sqrt u } 4\int {\sqrt[3]{t}} \left( {t - 1} \right)dt\)Machten wat uitwerken, integreren is nu eenvoudig en dan twee keer terug substitueren. Het kan ook in één keer maar dit is overzichtelijk vond ik.