Marco van Woerden
Artikelen: 0

"Hallo, ik ben van adel"

Ik volg op het moment een keuzevak over de adel uit de 16e en 17e eeuw. Tijdens een van die colleges kreeg ik diagrammen te zien over het uitsterven van de adel, echter nergens werd gezegd dat ze uiteindelijk allemaal uitgestorven zijn. Mijn vraag is nu: bestaan er nog edellieden tegenwoordig (naast de leden van het koningshuis en aanverwanten), en zo ja, zijn daar nog juridische consequenties aan verboden (titulatuur, etc.)?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Jan van de Velde
Moderator

Re: "Hallo, ik ben van adel"

Ja, ze bestaan echt. :roll:

Persoonlijk ken ik er twee. Een was directeur van een bedrijf waar ik ooit werkte, een ander dijkgraaf van het waterschap bij mij in de buurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Marco van Woerden

Hoe worden die titels tegenwoordig nog overgedragen dan?
Jan van de Velde
Moderator

Zoals vanouds, van de ouders op de kinderen. In ieder geval voor die twee mij bekende baronnen. :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Ger

Voor zover ik weet is bij de nog bestaande adelijke families nog steeds het erfrecht van toepassing. Indien er geen familiebanden meer te vinden zijn vervalt hun titel aan de staat.

Wat ik alleen niet weet is of deze mensen nog een bestuurlijke taak hebben die verbonden is aan hun titel. Weet iemand dat?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Jan van de Velde
Moderator

zeeman

Een familielid heeft een tijd geleden de Amerikaanse nationaliteit aangenomen.Hij moest afstand nemen van eventuele adelijke titels en mocht,als hij dat wilde een nieuwe naam kiezen.Amerika is eigenlijk ontstaan door mensen die van Europa uitweken en die de voorrechten van de adel kotsbeu waren.Je kan geen Amerikaans staatsburger zijn en terzelfdertijd van de adel zijn.Dit staat in hun grondwet.Volgens die wet is iedereen gelijk en kun je niet hoger zijn in aanzien alleen maar door geboorte.
Marco van Woerden

En ik altijd maar denken dat de Nederlandse grondwet ook op gelijkwaardigheid van burgers was gebaseerd. Niet dus? Of is de adeldom tegenwoordig alleen nog maar een "leuk" (en nutteloos) overblijfsel uit de Middeleeuwen; iets wat leuk staat op je identiteitskaart?

Ik zie bovendien op die link van Wikipedia een hele lang lijst van namen staan, maar ik kan me niet voorstellen dat al die adellijke geslachten nog bestaan. Ik kan me de cijfers niet precies meer herinneren, maar ik weet wel dat er enkele honderden adellijke families in Nederland bestonden, waarvan er velen zijn uitgestorven.
Jan van de Velde
Moderator

Ik zie bovendien op die link van Wikipedia een hele lang lijst van namen staan, maar ik kan me niet voorstellen dat al die adellijke geslachten nog bestaan.
Ik denk dat je dan toch maar beter aan die voorstelling went. Wiki vermeldt in die lijst hier en daar "uitgestorven". Achter de namen van "mijn" :P baronnen staat dat niet, en inderdaad, die leven nog bij mijn weten, en hebben nageslacht...

Als je googlet met bijvoorbeeld Collot d'Escury, dan kom je een hoop society-geklets tegen over het feit dat nazaat Tijo baron Collot d'Escury een persoonlijke vriend is van onze WA, en als getuige in diens huwelijk met Maxima optrad.....

Schiet me trouwens te binnen dat ik een paar jaar geleden ook nog een jonkheer heb gesproken, die in de jaren 50 burgemeester van een kleine gemeente hier in de streek was, en actief betrokken bij de oprichting van een autoclub. Diens naam staat in het wiki-lijstje "buitenlandse adel in Nederland".

En een jaar of twintig geleden nog op een bedrijf een secretaresse gekend met een lange achternaam, en die ook jonkvrouwe bleek te zijn. Haar naam staat ook in die lijst.

Als een simpele volksjongen uit een uithoek van het land (zoals ik) er drie persoonlijk ontmoet heeft, en een vierde telefonisch heeft gesproken, moeten er statistisch gezien toch wel zeker een duizend of wat rondlopen in dit land. :roll:
zeeman

Ieder jaar worden er in Belgie nog adelijke titels uitgedeeld.In de senaat zitten er nog een paar van hoge adel.Die zijn niet verkozen door de bevolking.Democratie,heeft hier weinig mee te maken.Frankrijk en de Verenigde Staten waren de eerste landen die beseften dat men geen bevoorrechte lieden nodig had voor een rechtvaardig bestuur,wel het tegendeel.Adel is een overblijfsel van een tijd van heren en slavernij.Hun macht zit in hun fortuin dat overgeerft is van de voorouders.Die lieten mensen voor zich werken aan een hongerloon of als lijfeigenen.Nu krijgen ze belastingsgeld om hun kastelen te helpen onderhouden.
Jan van de Velde
Moderator

Die lieten mensen voor zich werken aan een hongerloon of als lijfeigenen.Nu krijgen ze belastingsgeld om hun kastelen te helpen onderhouden.
Als je een tekst zo schrijft, lijkt het net of diezelfde personen die nu ons belastinggeld krijgen voor het onderhoud van "hun" kastelen nog niet zo lang geleden de rest van ons als lijfeigenen behandelden.

Ten eerste vind ik dat van die lijfeigenen nogal generaliserend, ten tweede praten we over héél andere personen, ten derde hebben wij gewone mensen de meeste van die kastelen tot nationaal erfgoed verklaard en zijn die kastelen in veel gevallen niet eens meer werkelijk eigendom van die families.

Alle vier de mij bekende "edelen" werken gewoon voor hun brood, net zo hard als, of misschien nog wel harder dan, jij en ik. Tikje genuanceerder mag dus wel wat mij betreft. :roll:
Marco van Woerden

Hun macht zit in hun fortuin dat overgeerft is van de voorouders.
Dit lijkt me sterk. Edelen hadden vroeger inderdaad macht; ze werden benoemd tot diplomaten en leden van de bestuurlijke colleges, maar ik kan me niets voorstellen bij het beeld dat het tegenwoordig nog zo zou gaan. Vriendjespolitiek blijft natuurlijk altijd bestaan, maar ik denk niet dat dat iets met adellijkheid te maken heeft.
OneStepForward

Om maar eens op Jan van de Velde in te haken:
Ieder jaar worden er in Belgie nog adelijke titels uitgedeeld.
In Nederland weet ik niet precies hoe het zit. Adel bestaat nog wel...
In de senaat zitten er nog een paar van hoge adel.Die zijn niet verkozen door de bevolking.
In Nederland bestaat iedereen uit de senaat uit mensen die gekozen zijn door de provincies, die op hun beurt door het volk gekozen zijn.

In de raad van Staten is dat een ander verhaal, maar dat is maar een adviesorgaan.
Democratie,heeft hier weinig mee te maken.Frankrijk en de Verenigde Staten waren de eerste landen die beseften dat men geen bevoorrechte lieden nodig had voor een rechtvaardig bestuur,wel het tegendeel.
Je hebt wel theses dat dit soort landen altijd hun eigen adel maken. dat zie je gebeuren door de erfenissen van mensen waarbij hun familie in het verleden ooit een hoop geld heeft verdient. En met gelf kun je een hele hoop!.

Is iets als bijv. een Bush familie werkelijk zoveel anders dan een adelijke familie?
Adel is een overblijfsel van een tijd van heren en slavernij.Hun macht zit in hun fortuin dat overgeerft is van de voorouders.
Hé, dat komt me bekend voor!
Die lieten mensen voor zich werken aan een hongerloon of als lijfeigenen.
Dat is wel erg ongenuanceerd.

Vrije boeren kozen er zelfs voor om lijfeigenen te worden. Dan hadden ze het beter, hoefden ze niet te vechten en hadden ze bescherming.
Nu krijgen ze belastingsgeld om hun kastelen te helpen onderhouden.
Nee hoor. Die mensen zijn allang dood. Hun verre nageslacht krijgt wel gelukkig geld voor het onderhouden.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Laurentius

Kunnen mensen tegenwoordig nog baron of graaf of zo worden ? Ridder is in ieder geval wel mogelijk, jaarlijks worden een hoop mensen geridderd, maar worden er ook nog mensen gebaront of gegraafd ??
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )
Jan van de Velde
Moderator

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adel

daar staat het hele verhaal voor zowel Nederland als voor België.

In het kort:

in Nederland staat de adeldom alleen nog open voor nazaten van mensen die voor 1795 tot de adel behoorden, en voor ex-leden van het koninklijk huis.

In Belgie kan je het nog worden op basis van verdienste.

Terug naar “Rechtswetenschappen”