Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Animus
Artikelen: 0

Waarom een goede economie nodig

ik zit nou al een tijdje met een vraag.

ik zie steeds vaker op tv de politicus praten over de economie,

over een stijgende en dalende economie. maar at betekent dat nou precies.

ik had al eerder een topic gestart over de stijgende economie van china en dalende economie van amerika.http://sciencetalk.nl/forum/invision ... highlight=

maar wat is hier nou zo belangrijk aan?waarom moeten wij met ze allen onz leven lang werken en zoveel mogelijk en hard mogelijk.wat is die economie dan precies want eigenlijk daald onze economie toch nooit echt ik bedoel we gaan toch niet terug naar het stenentijdperk of de middeleeuwen?

ik vraag me dit af om dat ik het steeds vaker tegen kom nu ik meer kijk naar politiek.

ik las pas bijvoorbeeld een stukje over de suiker van de suikerplant stevia die in nederland niet verkocht mag worden omdat het een gevaar is voor de suikerfabrikanten en dus de economie.

deze plant is vele malen zoeter dan de suikerplant en nog gezond ook,en goedkoop te fabriceren.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
DePurpereWolf

Re: Waarom een goede economie nodig

Gelieve geen twee onderwerpen in een post te stoppen, ik zal het dus niet over de Stevia plant hebben, ook omdat er geen referenties bij staan.

Waarom een goede economie belangrijk is is omdat we enorm ervan afhankelijk zijn. Iedereen wil nu eenmaal zijn leven genieten zoals ze het nu doen. Als de economie in zou storten wordt alles wat ze hebben met de dag minder waard, en alles nieuw wordt steeds en steeds duurder.

Mooi voorbeeld is nu Zimbabwe, eerst een redelijk goed land, nu is de economie ingestord met wel 1000% inflatie op een jaar. Normaal konden deze mensen tv kijken, en vlees eten. Nu kunnen ze niets anders meer kopen dan groente, wassen ze de vaat met zand, en sterven kinderen omdat er geen eten is.

Jou ouders rekenen er op dat zij na hun 65ste in hun huis kunnen blijven wonen, en mischien eens per jaar op wintersport gaan. Als de economie instort moeten ze hun huis verkopen, vlees een keer per week eten, en niet meer op vakantie gaan
Animus

en hoe kom je aan een goede economie?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Marco van Woerden

Toch kan ik me deze vraag van wanhoop (mag ik het zo noemen) toch wel voorstellen. Er zijn veel mensen tegen het concept economie; zo zou het de mens zichzelf alleen maar lastig maken door economie te bedrijven, of zorgt de drang om economisch 'goed te scoren' voor een vermindering van andere, belangrijkere zaken, zoals goed onderwijs of goede zorg. Bovendien kan een financiële/economische tegenslag leiden tot afkeer tegen het geldsysteem. Zoals wij allemaal weten, is er veel armoede in de wereld. "Armoede", wat is dat eigenlijk? Het gebrek aan brandbaar geld en omgesmolten koperen muntjes. Schandalig eigenlijk.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Jan van de Velde
Moderator

"Armoede", wat is dat eigenlijk? Het gebrek aan brandbaar geld en omgesmolten koperen muntjes. Schandalig eigenlijk.
Armoede heeft weinig met geld te maken. Het is eerder een kwestie van niet in je behoeften aan eten, kleding, dak boven je hoofd te kunnen voorzien. En of je die dingen zelf werkelijk maakt, of via ruilhandel of via geld (ook een soort ruilhandel) verkrijgt maakt in principe niks uit.

Ook in de tijd van de Neanderthalers was er armoede. Als ze de rendierkuddes niet konden vinden hadden ze geen eten. Dan liep de economie eventjes slecht. Hard werken en niks te eten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Animus

wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat ze in het nieuws zeggen dat WE moeten concureren met andere landen.

of dat china gaat concureren met amerika?

ik snap het niet is er een wedstrijd te winnen ofzo?wat is dat toch.
Ger

Heel simpel. Als er een vraag is van 100%, en jij verkoopt daarvan nu 75%, dan betekend dat een bepaald inkomen. Als dan een concurrent om de hoek komt zetten en je hebt daardoor nog maar 50% in handen, dan verlies je dus 33% aan inkomen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
DePurpereWolf

Animus schreef:wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat ze in het nieuws zeggen dat WE moeten concureren met andere landen.

of dat china gaat concureren met amerika?

ik snap het niet is er een wedstrijd te winnen ofzo?wat is dat toch.
Dat is nu wel een interessante vraag. Wat zou er voor ons veranderen als China rijker en rijker werd.

Nu neem ik even de globale vrije markt als aanname (wat het niet is). Maar als een lage-loon land als China nu erg veel gaat fabriceren, dan betekend dat dat wij dat niet meer kunnen doen. Waarom? Omdat we nu eenmaal een duur sociaal systeem hebben hier. In China is er heel veel mis, het overgrote deel leeft onder de armoede grens, de sociale voorzieningen zijn slecht, de gezondheidszorg is slecht. Er is geen vrijheid van meningsuiting. Als China dus meer en meer ons gaat beconcureren betekend dat eigelijk dat we niet ons economisch systeem kunnen handhaven. Het is dus, of China verhoogt het inkomen van de werkers daar, of wij stoppen met geld uitgeven aan sociale zaken, gezondheidszorg, ontwikkelingslanden...

Onze economie/maatschappij komt dus in gevaar. We kunnen niet meer leven zoals we nu doen.

Terug naar “Politicologie en Economie”