Dit is zijn stelling:
Een vliegtuig bevindt zich op een landings-vertrekbaan die op een transportband lijkt.
Het vliegtuig beweegt zich in een bepaalde richting, terwijl de transportband zich in de tegenovergestelde richting beweegt.
De transportband heeft een ingenieus controle systeem dat exact de snelheid van het vliegtuig meet en dit systeem zorgt ervoor dat de transportband precies dezelfde snelheid aanhoudt van het vliegtuig, maar dan in tegenovergestelde richting.
Kan het vliegtuig opstijgen?
Hij zegt zelf dus van wel. Ik zeg, alleen als de straalmotoren omlaag zijn gericht kan het aangezien de snelheid dan alleen 0 kan zijn. Lijkt me vrij logisch. Hieronder een paar hersenkronksels van hem.
En verduidelijkt me tekening:
Owke, ik probeer nog 1 keer zo duidelijk mogelijk het verschil uit te leggen.
Zie het vliegtuig als iets, dat boven de loopband zweeft. Dat vliegtuig wordt naar voren gebracht door middel van een straalmotor. Het medium van deze straalmotor is lucht. Daarom kan een vliegtuig ook vliegen, want in de lucht is er natuurlijk geen grond waarop de wieltjes kunnen rijden. Het vliegtuig wordt dus niet naar voren gebracht door dat een motor de wieltejs laat draaien zoals bij een auto, of zoals bij jou, als je aan het lopen bent. Het vliegtuig wordt geduwd door die straalmotor. Als het vliegtuig zweeft, dan heeft hij NIKS te maken met de loopband, want hij zweeft erboven. Maar aangezien het vliegtuig nog niet genoeg snelheid heeft om op te stijgen blijft hij nog even op de grond. Zou hij geen wieltjes hebben dan ligt hij plat op z'n buik, dus heeft hij wieltjes. Wordt het vliegtuig 100 km/u naar voren geduwd, dan draaien de wieltjes met dezelfde snelheid mee. Maar de wieltjes staan op een grond die van zich zelf al 100 km/u naar achter gaat, dus om het vliegtuig 'bij te houden' moet hij niet 100 km/u draaien, maar 100km/u(van het vliegtuig zelf) en 100km/u(van de grond die de andere kant op beweegt) = 200 km/u draaien.
Denk aan een autootje, zonder motor. Jij hebt dit autootje vast, als jij het autootje naar voren beweegt met een snelheid, maar onder het autootje beweegt een stuk aarde met dezelfde snelheid de andere kant op, dan verandert dat niks aan jouw beweging om het autootje naar voren te bewegen, want die blijft hetzelfde, de wieltjes draaien echter 2x zo snel.
[..]
IQBOM zegt:
waarom zouden ze blokkeren? het vliegtuig wordt met 100 km/u voortgeduwd, dit is te weinig om op te steigen, dus zijn er wielen die er voor zorgen dat het vliegtuig geen last heeft van wrijving, anders zou ie op zn buik liggen, op een normale grond zouden de wielen dus ook 100 km/u draaien, maar deze grond gaat 100 km/u achteruit, dus om toch 100 km/u vooruit te komen(daar kan je niet om heen want de straalmotoren duwen je gewoon 100 km/u vooruit) moeten de wielen dus 100 + 100 = 200 km/u draaien!
IQBOM zegt:
ja, dus dan komt ie dus toch gewoo vooruit op die loopband, dus dan kan ie toch gewoon opstijgen?
Wie heeft er nu gelijk?