zeeman
Artikelen: 0

Re: "Hallo, ik ben van adel"

Die "vrije"boeren hadden het bijzonder goed in hun lemen huisjes met strooien dak.Ze werkten zich een beetje krom om de pacht aan meneer te betalen.Eigen grond was een droom.Alle grond grond was eigendom van de adel of van de kerk.Ze hadden het zo goed dat ze besloten hun geboortestreek,familie en vrienden voor altijd achter te laten.Ze ondernamen de toen gevaarlijke reis naar Amerika,waar alle mensen gelijk waren,en waar de grond voor het rapen lag.Voor het eerst in hun leven hadden ze een stuk grond in eigendom en zaaiden en oogsten wat ze zelf wilden.Ze waren er heer en meester en moesten er voor niemand buigen of hun hoed afdoen.Zoals de heren in Europa hadden ze nu ook het recht een wapen te dragen,om zichzelf,gave en goed te verdedigen.Jaar na jaar boekten ze vooruitgang,wat hier voor de kleine man onmogelijk was.En tenslotte,de bestuursleden waren het niet door geboorte, maar werden uit het volk gekozen.
OneStepForward

Ja, leuke tekst zeeman...

Maar mijn reactie blijft staan.

Wellicht heb jij het over een bepaalde tijd op een bepaalde plaats?

Waar naar ik refereer was dat hele Amerika nog geen eens bekend in Europa...

Maar tja, dat is nuance...

Trouwens, of je schrijft je posts vrij literair (in dat geval mijn complimenten), of je loopt die tekst gewoon ergens vandaan te jatten. In dat laatste geval is het wel zo netjes om een bronvermelding te maken.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
zeeman

Beste Onestep..,De wantoestand die ik beschrijf was er over heel Europa.Na de ontdekking van Amerika kwam er een immigratiestroom op gang die niet meer tegen te houden was.Armoede,stomme oorlogen,godsdienstwaanzin en alle soorten wantoestanden waren er de oorzaak van.De adel en de kerk waren heer en meester en van het lot van het kleine volk lagen ze zeker niet wakker.Die werden schaamteloos uitgebuit.En beste onestep.. ik heb van niemand één letter of een woord nodig,laat staan een tekst.Met een opstel hebben ze me nooit kunnen straffen op school.Ik maakte ze zelfs voor een ander.
OneStepForward

Zoals ik al aangaf, Je neemt nu een bepaalde periode.

In een andere periode was het juist dat veel vrije boeren zelf ervoor kozen om horigen te worden. Want dan hadden ze het nl. beter.

Je kon beter zo'n horige zijn onder die adel, dan een fabrieksarbeider in de industriële revolutie onder een adelloze directeur waar nu net zo goed de nazaten de fabriek nog runnen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
$tijn K.

Zeeman schreef
Eigen grond was een droom.Alle grond grond was eigendom van de adel of van de kerk

Ik weet niet over welke tijdspanne je het nu hebt, maar sinds het begin van de ontginningen en het opkomen van de handel rond het jaar 1000 was er voor horige boeren wel degelijk een goede kans op een stuk eigen land. De Heer (graaf, hertog etc.) gaf gedwongen door de bevolkingsgroei opdracht tot het ontginnen van woeste gronden, in ruil hiervoor kregen de boeren vrijheid en/of een stuk land om te bebouwen.
All we can learn from history is that we can't learn from history...
Janwaller

Ik zelf ben aristocraat... Dat is ook een vorm van adel, ergens onstaan in eind 1500 of begin 1600.... www.waller.nl, er staat verder niets vermeld over de adel, maar de stamboom is er te zien. En in het patriciaat sta ik vermeld.
Rick de Graaf

Hallo!

Ik heb een vraag. Ik weet net dat ik afstam sinds kort van een hoop adelijke familie's die in Nederland hebben geleefd, maar ik stam via mijn overgrootoma af van die adelijke familie's in de vrouwelijkelijn dus! Er komen veel titels in voor bijv: Graaf,Jonkheer,Baron,Hertog en Ridder.Mijn vraag is dan ook heb ik ook titels zonder dat ik het weet! Want door ons koningshuis waar al helemaal niets van klopt van de titels ben ik in de waar geraakt. Want daar erven de zonen de achternaam van vader en moeder. Bijv Beatrix heet van Oranje Nassau en Claus het von Amsberg en Willem-A heet dan van Oranje Nassau en na 10 titels verder komt zijn vaders naam er pas in voor! Dus zou dat ook zo makelijk bij mij kunnen???
Serendipity

Mijn familie behoorde al voor 1700 tot de nederlandse adel, maar volgens de hoge raad van adel (officiële overheidsinstelling mbt de nederlandse adeldom) zijn we begin 20e eeuw uitgestorven! :roll:

Het gaat hierbij trouwens niet om een adelijke titel, maar om het predikaat jonkheer/jonkvrouw.

Maar goed, zou wel leuk staan, dus wie weet ga ik er een keer werk van maken :wink:

Voor diegene die wilde weten hoe het met de adel in Nederland precies gesteld is, is de wet op de adeldom wellicht interessant, met relevante artikelen over oa verlening van adeldom.

:P http://www.hogeraadvanadel.nl/Wet%20op%20d...e%20adeldom.htm

Ook staat er op de site van de Hoge Raad van Adel een lijst namen met alle sinds 1814 tot de Nederlandse adel behorende of behoord hebbende families.

:P http://www.hogeraadvanadel.nl/adellijst.htm
ZVdP

Een kort vraagje:

Kunnen adelijke titels overgekocht worden?

(Ik meen mij te herinneren dat dat vroeger ging.)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Serendipity

Ik weet niet wat je met 'overkopen' precies bedoeld. Maar ik hoop dat je iets aan het onderstaande antwoord hebt.

De Nederlandse adel is sinds 1994 (inwerkingtreding van de Wet op de Adeldom) afgesloten voor nieuwkomers. Met uizondering van het Koninklijk Huis welteverstaan. Wel is het zo dat sinds de invoering van de desbetreffende wet, ook adoptief- en buiten het huwelijk geboren kinderen een adelijke titel kunnen krijgen. Zelfs dit is echter met terugwerkende kracht niet mogelijk.

De wetgever wil dat adel als cultureel erfgoed word gezien. En zulk een erfgoed wordt natuurlijk niet geacht te groeien. De adel past immers ook niet echt in het beeld van de Nederlandse democratie, met inachtneming van het gelijksheidsbeginsel.

Dus als je wilt toetreden tot de Nederlandse Adel zijn de opties, voor zover ik weet, tamelijk gering. Adoptie en natuurlijk het aangaan van een huwelijk met een van de adelijke geslachten, vallen onder de mogelijkheden. Maar bedenk ook hier; adeldom gaat niet via de vrouwelijke lijn over. (ook hier is het Koninklijk Huis weer een uitzondering)

In enkele andere Europese landen is toetreding overigens veel soepeler. In Duitsland en België is, naar mijn weten, zelfs verheffing nog mogelijk.

Of inlijving (van buitenlandse adelsgeslachten) in Nederland nog mogelijk is weet ik niet. Dit zou je in wet moeten opzoeken.
Trekdrop

Kan de koningin dan niemand meer tot de adellijke stand verheffen? Dat zou dan niet echt meer kloppen met de titel "Ridder in de Orde van Oranje" :)
DePurpereWolf

Een ridder is niet van adel, ook niet overdraag naar je kinderen
Trekdrop

Een ridder is niet van adel, ook niet overdraag naar je kinderen
Ok, dan heb ik ook weer wat geleerd :)
Rederik

Ok, dan heb ik ook weer wat geleerd :D
Ik zelf ben van hoge Duitse adel van mijn vaders kant, we hebben een familiewapen en vroeger hadden mijn voorouders een adelijk kasteel in Duitsland. Ik ga daar nog is een keer goed werk van maken want het is anders dood zonde.
de adellijke tante

Hallo allemaal,

Ikzelf ben van adel, jonkvrouwe, en belandde per toeval op dit forum. Ik heb niet de wijsheid in pacht, integendeel, maar er zijn nog mensen in ongeveer 1814 in de adelstand verheven (wordt ook wel Napoleontische adel genoemd). Verder is de titel (las ik ergens in dit forum) ridder wel degelijk een adellijke titel en overdraagbaar, alleen een ridder in de orde van oranje nassau niet. Groet!

Terug naar “Rechtswetenschappen”