De auto wordt door de rolband tegengewerkt,
Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. De auto wordt niet tegengewerkt. Het enige probleem is, dat om vooruit te komen, die auto zich zal moeten afzetten tegen de loopband.
Dat zou je kunnen oplossen door van de auto bijvoorbeeld alleen de linkse wielen aandrijvend te maken, en de rechtse vrijdraaiend
Dan de auto met de linkse wielen náást de rolband te plaatsen, en met de rechtse óp de band.
De auto gaat nu gewoon rijden. Als je weer datzelfde "ingenieuze" systeem voor die rolband neemt wat de snelheid van de auto aanneemt maar in tegengestelde richting, dan gaat de auto vooruit, en de rechtse wielen zullen twee maal zo snel ronddraaien als de linkse.
En dat komt omdat de aandrijving nu onafhankelijk is geworden van de loopband.
Zet de auto met de linkse wielen op de band en de vrijdraaiende rechtse ernaast, dan gaat de auto vooruit t.o.v. de band, maar niet t.o.v. de grond ernaast. De linkse wielen draaien met dezelfde snelheid als de loopband, de rechtse wielen staan stil.
Heeft een auto dan niet meer energie nodig dan een vliegtuig om dezelfde snelheid aan te nemen?
(stellende dat de auto eenzelfde rendement, luchtweerstand,... heeft als het vliegtuig)
Om eenzelfde massa eenzelfde versnelling te geven is eenzelfde kracht nodig.
Altijd, en overal.
En om het hopelijk niet te ingewikkeld te maken:
De auto op de ingenieuze rolband zou altijd stil blijven staan, alleen de wielen zouden draaien. Dat betekent dat de massa van de auto ruimtelijk gezien niet beweegt. Die massa hoeft dus ook niet op gang gebracht te worden, dat kost geen energie, ondanks dat de snelheidsmeter snel van 0 tot 100 oploopt. Alleen die wielen hoeven te gaan draaien, dat kost wél wat energie.
De auto die naast de baan staat moet wél zijn volle massa (van bijv. 1000 kg) van 0 tot 100 op gang sleuren, zal in de tussentijd óók luchtweerstand moeten overwinnen, en zal dus meer benzine nodig hebben voor dat optrekken van 0 tot 100.