Antoon
Artikelen: 0

Vastestof wetenschappen

Ik vroeg me af waarom in een metaal alleen de buitenste electronen beweeglijk zijn. Waarom zijn het nou elleen maar de electronen in de buitenste band die mee mogen doen aan het geleidings proces?

Zelf heb ik al wel wat bedacht;

In een metaal kunnen alle electronen bewegen, maar, enkel de buitenste schil heeft toegang tot de buitenste schil van een naburig atoom, Net zo als bij covalente bindingen, maar hier kunnen de electronen overlopen, omdat we praten over een metaal.

Als dit klopt heb ik nog wel meer vragen.
Rudeoffline
Artikelen: 0

Re: Vastestof wetenschappen

Antoon schreef:Ik vroeg me af waarom in een metaal alleen de buitenste electronen beweeglijk zijn.  Waarom zijn het nou elleen maar de electronen in de buitenste band die mee mogen doen aan het geleidings proces?

Zelf heb ik al wel wat bedacht;

In een metaal kunnen alle electronen bewegen, maar, enkel de buitenste schil heeft toegang tot de buitenste schil van een naburig atoom, Net zo als bij covalente bindingen, maar hier kunnen de electronen overlopen, omdat we praten over een metaal.

Als dit klopt heb ik nog wel meer vragen.
Omdat de buitenste elektronen het zwakste zijn gebonden. Volle schillen zijn heel erg stabiel ( dat kun je quantumfysisch makkelijk afleiden, de totale L en S is 0 in zo'n volle subschil ) en dus zijn het de buitenste elektronen die makkelijk zijn weg te kicken.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”