Hoe is de ruimtetijd gekromd bij gravitatie?
Kan gravitatie uitgebeeld worden in een vereenvoudigde ruimtetijd met maar 1 ruimtelijke dimensie?
kun je deze vraag wat meer verduidelijken. Ben je op zoek naar afbeeldingen of naar wiskundige functies.Hoe is de ruimtetijd gekromd bij gravitatie?
Je bedoelt waarschijnlijk de ruimtekromming ipv zwaartekracht.Kan gravitatie uitgebeeld worden in een vereenvoudigde ruimtetijd met maar 1 ruimtelijke dimensie?
Ben je op zoek naar afbeeldingen of naar wiskundige functies.
Het antwoord is ja , als je een snede maakt van de 4 dimensionale ruimte met een vlak heb je zo'n afbeelding.
Persoonlijk denk ik dat je de vierdimensionale ruimtetijd en zijn kromming beter bekijkt als een wiskundig model dat de werkelijkheid beschrijft, dan het proberen voor te stellen als werkelijkheid.
Ruimte is in een zwaartekrachtsveld elliptisch gekromd.
Ruimte is in een zwaartekrachtsveld elliptisch gekromd. http://en.wikipedia.org/wiki/Non-Euclidean_geometry
Merk ook op dat door aan te nemen dat omdat binnen een zwaartekrachtsveld de tijd minder snel verloopt,
Hier wilt elliptisch gewoon zeggen dat de geodeten naar elkaar toebuigen.
Ruimte is in een zwaartekrachtsveld elliptisch gekromd.
ja.Kun je een elliptische kromming een positieve kromming noemen
Als de beweging van een puntdeeltje in de tijd wordt gevolgd dan kanZijn de 2 geodeten in het plaatje voor elliptische kromming wereldlijnen?
Ik weet niet of er een 'echte verklaring voor bestaat. Eigentijd wordt berekend als de padlengte van de wereldlijn. Door de kromming van ruimtetijd zal deze padlengte (en dus de eigentijd) afhankelijk zijn van de gekozen weg tussen twee punten.Hoe kan ik het langzamer tijdverloopt binnen een gravitatieveld verklaren en berekenen? Geld het langzamer tijdverloop ook voor een homogeen gravitatieveld?
Het is de ruimtetijd die gekromd isAls de geodeten wereldlijnen voorstellen, is het dan niet de tijd die gekromd is in plaats van de ruimte?