Quyxz
Artikelen: 0

Re: Kolonisatie van de Maan

Oh, dus de kern van de maan is ook vloeibaar? :roll: Of was dat alleen toentertijd zo.
joeroe

toendertijd was de maan inderdaad vloebaar, tegenwoordig niet meer
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
oenuh

Ik vind dit allemaal toch wat te optimistisch. Ik denk dat pas rond 2050 een echte maanbasis zal zijn. Tenzij er nu wat wordt ontdekt of ontwikkeld dan zal het misschien wel kunnen, maar ik heb er een hard hoofd in.
oktagon

We zullen inderdaad de maan nodig hebben om ons aardse energieprobleem (door overbevolking oa) op te lossen.

Er is Helium 3 dat nodig is voor kernfusiereactoren,overigens hebben we veel water op aarde om waterstof vrij te maken,maar dat schijnt minder eenvoudig toepasbaar te zijn in een centrale als Helium 3.

Onze organische (brand-)stoffen zullen we beter kunnen gebruiken voor de chemische industrie (kunststoffen,geneesmiddelen),dan de zaak in de brand te steken!
Quyxz

Conclusie:

Wat is er te doen op de Maan:

* Winning van Helium-3. Als kernfusie eenmaal een rendabele vorm van energie winning wordt (let op het woordje 'als') is dit een erg geschikte energiebron. Op aarde komt deze stof echter nauwelijks voor, op de maan is er wel veel van te vinden.

* Wetenschappelijk onderzoek. De 'achterkant' van de Maan is erg geschikt om een telescoop neer te zetten. Door het gebrek aan atmosfeer zou deze telescoop alle voordelen hebben die de HST ook heeft, het onderhoud van deze telescoop zou echter veel makkelijker zijn (hij staat immers gewoon op de grond). Bovendien hoeft de telescoop niet de ruimte in gelanceerd te worden, waardoor hij ook makkelijk vele malen groter te maken is.

* Springplank naar de rest van het heelal. Op de Maan is de zwaartekracht een stuk kleiner dan op Aarde, bovendien is er geen atmosfeer. Een raket kan dus veel makkelijker van de Maan opstijgen dan van de Aarde.

* Toerisme. Klinkt wat overdreven misschien, maar een hotel op de Maan zou waarschijnlijk erg rendabel kunnen zijn.

Om deze dingen te kunnen realiseren is een (kleine) kolonie op de maan wenselijk. De haalbaarheid blijft natuurlijk wel een probleem. Vooral de investeringen zullen waarschijnlijk enorm zijn.
oktagon

Het is allemaal een geldkwestie,waarover ook de politiek veel te zeggen heeft.

Wacht het allemaal met belangstelling af!

De echte wetenschap zou veel meer gestimuleerd kunnen worden als we een beetje vredelievender van aard werden en dus geen centjes meer steken in de bewapeningsindustrie!
Ger

Mwah, vergeet niet dat we nooit zover gekomen zouden zijn zonder die industrie. Niet zaligmakend, dat weet ik ook wel, maar alleen love peace and joy werkt ook niet hoor.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Rogier

Zou het eigenlijk niet rendabeler zijn om Venus te koloniseren? De maan is natuurlijk veel dichterbij, en Mars zal in eerste instantie misschien makkelijker zijn vanwege de temperatuur. Maar Venus is dichterbij en bovendien, uiteindelijk gaat het om energie, en die is er op Venus volop (in de vorm van warmte/zonlicht). Mits je geschikte materialen hebt en daar kunt krijgen, zou het in theorie toch moeten kunnen om daar een zelfvoorzienende basis te bouwen, compleet met interne klimaatbeheersing en alles?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Ger

Ik kan me voorstellen dat het bouwen van de basis door de hoge temperaturen problemen oplevert. Vanwege de hogere temperaturen zal je denk ik bouwmateriaal nodig hebben wat langdurig (=tientallen jaren lang) de vereiste sterkte behoudt. Iets simpels als cement zal misschien al snel afbrokkelen, aluminium zal tegen het verwekingspunt aanhangen etc.

En daar komt dan nog de atmosfeer bij. Ik denk niet dat het een pretje is om op Venus voor bouwvakker te spelen...
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
wombat

Zou het eigenlijk niet rendabeler zijn om Venus te koloniseren? De maan is natuurlijk veel dichterbij, en Mars zal in eerste instantie misschien makkelijker zijn vanwege de temperatuur. Maar Venus is dichterbij en bovendien, uiteindelijk gaat het om energie, en die is er op Venus volop (in de vorm van warmte/zonlicht). Mits je geschikte materialen hebt en daar kunt krijgen, zou het in theorie toch moeten kunnen om daar een zelfvoorzienende basis te bouwen, compleet met interne klimaatbeheersing en alles?
De druk is enorm evanals de temperatuur. De atmosfeer is erg giftig en zeer agressief. Ik denk niet dat venus een optie is.

Mars wel, daar is de atm.alleen te dun en er is geen zuurstof.

De maan weet ik niet als basis, als er wat te vinden is dan zal het op een keer gebeuren.

Gr,

henk
Het eerste wiel was echt niet rond
joeroe

Wat ik wel eens heb gelezen, is dat als ze heel wat tonnen mos op venus willen leggen.

Zodat ze dan de hoge concentraties co2 omzetten in zuurtsof, waarmee ook de druk en de hitte verdwijen, dan is er ook immers geen broeikas effect meer.
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
fatjohn

ja geniaal maar dan is er ier geen mos meer om tbroeikaseffect tegen te houden en daar hebben we tegenwoordig al genoeg problemen mee, me dunkt!
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.
Ger

Beetje beter nadenken Fatjohn. Mos gaat heen en vermenigvuldigt zich. Het hoeft ons hier maar een paar mosjes te kosten.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
oktagon

Er wel eens van gehoord dat mos verbrandt bij hoge temperaturen;het idee van tonnen mos is m.i.onzinnig,mogelijk alleen ruimte maken onder het oppervlak van die planeet als die een lagere temperatuur heeft dan erbuiten! :roll:
joeroe

kunnen wij mensen, niet machines foto synthese laten doen.

dan heb je namelijk ook geen plantjes nodig en machines kunnen wel tegen de hitte.

Terug naar “Ruimtevaart”