Een lastige:
lim [ (x+3)*e^(1/(1+x)) - x ]
x->oo
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
Ik zou het zo doen (maar of het helemaal mag...):=zweistein=- schreef:Een lastige:
x->oo
Hoe ga je juist vanEvilBro schreef:Ik zou het zo doen (maar of het helemaal mag...):=zweistein=- schreef:Een lastige:
x->oo
\(\lim_{x \rightarrow \infty} (x+3)e^{\frac{1}{1+x}}-x = \lim_{u \downarrow 0} (\frac{1}{u}+2)e^u-(\frac{1}{u}-1) = \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(e^u-1)+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(\sum_{n=0}^\infty\frac{u^n}{n!}-1)+2e^u+1\)\(= \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} \sum_{n=1}^\infty\frac{u^{n-1}}{n!}+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} 1 + \sum_{n=2}^\infty\frac{u^{n-1}}{n!}+2e^u+1 = 1 + 0 + 2 + 1 = 4\)
Het moet volgens mij wel vanaf 0 starten, zie onder andere Mathworld: Exponential function of Wikipedia: Exponential functionDus\(e^u\)=\( (\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})\)en meer zit er niet achter?
Eigenlijk kun je vele* functies zo schrijven, in ieder geval sinus, cosinus, polynomen, en functies die bestaan uit vermenigvuldiging en delingen van die dingen.Het moet volgens mij wel vanaf 0 starten, zie onder andere Mathworld: Exponential function of Wikipedia: Exponential functiondreamz schreef:Dus\(e^u\)=\( (\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})\)en meer zit er niet achter?
Niet Taylor polynoom maar Taylor reeks (een polynoom heeft maar een eindig aantal termen).sirius schreef:Eigenlijk kun je vele* functies zo schrijven, in ieder geval sinus, cosinus, polynomen, en functies die bestaan uit vermenigvuldiging en delingen van die dingen.
Deze andere schrijfwijze het een Taylor polynoom, waar waarschijnlijk op internet genoeg over te vinden is. De truc van het taylor polynoom is te zeggen dat de functie op een klein stukje lijkt op een rechte lijn. Hij lijkt nog iets beter op een parabool, op een groter stukje. Een derde macht past eigenlijk wel beter, enz. Als je zo oneindig lang door gaat heb je de functie weer terug.
*) Volgens mij moeten alle afgeleiden eindig zijn ofzo, maar dat lukt wel met sinussen e.d.