Kortom, volgens mij denk je te negatief. Natuurlijk moeten we goed nadenken over wat we gaan doen in de toekomst, da's ook de reden van mijn studiekeuze geweest. Maar ik denk dat de uiterste grens eerder 50 dan 5 jaar verderop ligt.
Ik denk inderdaad extreem negatief. Ik zit vol in het 'doomer' kamp, oftewel het kamp dat tot de slotsom is gekomen dat het einde van goedkope energie in de vorm van fossiele brandstoffen tevens het einde is van de populatie- en welvaartsexplosie van de afgelopen eeuw. Sterker nog: een en ander zal verwelken en uit elkaar vallen!
Het afnemen van de beschikbaarheid van goedkope energie zal politieke en sociale instabiliteit, hongersnood en oorlog veroorzaken. De oprukkend anarchie in delen van de wereld als Afrika zullen het leitmotief gaan vormen voor de verdere ontwikkeling van de mensheid. Mad Max here we come.
Waterstof is een vloeibare brandstof, maar het opwekken ervan is onvergelijkbaar met de 'opwekking' van olie. Olie stroomt uit de grond met een energieinvesteringsverhouding van 1:30. Waterstof, daarentegen, heeft een investeringsverhouding van 2:1 in het gunstigeste geval. Een wereld van verschil.
We verbruiken nu ruim 80.000.000 barrel olie per dag. Het is uitermate pretentieus, arrogant zelfs, om te denken dat we een equivalente hoeveelheid waterstof duurzaam gaan produceren. De infrastructuur die daarvoor nodig is is onvoorstelbaar duur en massaal. Te massaal en te duur om serieus te nemen. Bovendien wordt er nota bene nog steeds geen stuiver (relatief) besteed aan al deze fantastische, startrekachtige technologie! Integendeel! De G8 is op dit moment aan't besluiten alle inspanning te richten op het in stand houden van onze verslaving aan fossiel, blijkens de G8 Plan of Action, welke wordt besproken in het volgende document:
http://energybulletin.net/14013.html
Uittreksel:
Conclusion:
The world's leading industrialized countries don't seem to be able to decide whether or not to use the G8 as a vehicle for overcoming their addiction to oil or as a means of feeding that addiction. They acknowledge the potential for devastating conflicts driven by eventually disruptive competition for energy sources, but their draft Plan of Action seems to suggest that the answer to the world's dangerous dependence on fossil fuels is more fossil fuels. Rather than charting a bold vision for a clean energy future, G8 governments are debating a global energy architecture that would drive us further down the destructive road that we find ourselves on today. Hopefully there is still time to turn the Summit around.
Met andere woorden: We gaan lekker door met fossiel totdat alles naar de vernieling loopt.
Overigens: ik weet dat ook de TU vrolijk loopt te doen over de waterstofeconomie maar ik heb bekeken wat ze willen en het is niets meer dan de zoveelste hoeveelheid wollige politiek correcte kwatsj om het volk afte leiden van de dringende ernst van de zaak. Want als we met zijn allen serieus zijn over de waterstof economie, waarom zijn ze dan *nu* plannen aant maken om $17.000.000.000.000 te investeren over 25 jaar in het verder ontwikkelen van fossiele bronnen, waarvan we weten dat ze ons *verder* van de opossing brengen, niet dichterbij???????
Totdat ik *concrete* plannen zie voor een duurzame toekomst ga ik ervan uit dat alles binnen 20-30 jaar in bloedige ellende ontaard. Ik raad iedereen daarom ook steeds aan om *zelf* voorzorgsmaatregelen te nemen want als grove massa hebben we gewoon echt geen toekomst. Sic transit gloria mundi. Wie niet horen wil moet voelen.