De eerste band (die jij blauw gemaakt hebt) was een herhaling wat de situatie met een gewone band oplevert.
Daarna (de tweede alinea) maken we van de aarde een band.
waarbij de auto en het vliegtuig rond een hypothetische baan rijden rond de evenaar.
En dan is er een waarnemer die er naar kijkt vanaf een plaats buiten de aarde, zodat we dezelfde situatie krijgen als we hadden met de gewone band.
Als we dan hetzelfde toepassen zal de auto voor hem op dezelfde plaats blijven, maar het vliegtuig niet.
Op aarde zou dit dan betekenen dat de auto trager geet dan het vliegtuig, hoewel ze een gelijke kracht leveren.
*Mijn aanvankelijke bemerking was dat het vliegtuig al op aarde staat voordat dit begint te bewegen, zodat dit al volledig de aarde 'meevolgt'.
Maar ik had gevraag: speelt het een rol of het vliegtuig en de band tegelijk beginnen te draaien of als eerst de band mag draaien en dan pas het vliegtuig.
Het antwoord (van wie weet ik niet meer) was dat dit niet uitmaakte en uiteindelijk dezelfde situatie gaf.
Het tweede geval is dus zoals de aarde.
Mijn vraag: wat klopt er hier niet?
Volgens mij kan het alleen maar liggen dat het vliegtuig eerst stil staat op de aarde en dan pas in beweging komt.
Een stilstaand vliegtuig op een bewegende band, dat in beweging komt, staat dat stil tov de grond als het uiteindelijk dezelfde snelheid heeft aangenomen als de band?
Die persoon zei dus van niet.