(het eerste deel kan overgeslagen, het is eiguluk onnodig)
De snelheid van het vliegtuig wordt in principe bepaald door de snelheid van de wielen bepaald. Als de wielen met 100 km/u vooruit bewegen gaat het vliegtuig mee (of andersom, doet er niet toe, ze bewegen als een geheel). De loopband beweegt dan met 100 km/u in tegengestelde richting. De totale snelheid is dus:
Σv=v1+v2=100km/u + - 100 km/u=0 km/u. De absolute snelheid van het vliegtuig t.o.v. de aarde (waar het zich waarschijnlijk bevindt) is dus 0. Er vanuit gaande dat er geen wind is, beweegt er dus geen lucht over de vleugels. Het hele gebeuren van 'lift' is hier niet, dus het vliegtuig gaat niet omhoog.
Tenslotte, als je als derde persoon naast de lopende band ging staan, zou je gewoon een vliegtuig zien staan dat niet van zijn plaats komt. Het is gewoon een stiltaand vliegtuig. De snelheid van de wielen is niet relevant, deze wordt geneutraliseerd door de lopende band.
De denkfout die jij maakt, (volgens mij) is dat je denkt dat de absolute snelheid van het vliegtuig 100 km/u moet zijn. Het is de relatieve snelheid die 100 km/u is. De absolute snelheid is altijd 0.
(vanaf hier dus wel lezen)
Het systeem in de loopband heeft als enige doel het vliegtuig een snelheid van 0 geven. Als het vliegtuig een snelheid 0 heeft, (en er is geen wind) beweegt geen lucht langs de vleugels, dus het is in principe hetzelfde als een stilstaand vliegtuig.
Het gemiddelde stilstaande vliegtuig neigt niet op te stijgen. (het blijft meestal staan)
Ik denk dat ik nu wel vaak genoeg in herhaling ben gevallen.
Then again, ik ben een verveelde 15-jarige. I'm probably wrong.