Nou berekenen gaat moeilijk, omdat je dan de gehele verbranding van de motor moet berekenen.
Je zou het wel kunnen meten, dus de uitlaatgassen.
Je zou het ook kunnen benaderen door te kijken wat het vermogen is van de motor en wat het verbruik is. Ik zou dan wel 70% van het verbruikte vermogen aan wrijving en warmte toekennen, meeste motoren hebben een efficientie van 30 tot 40 %. Maar dan kom je aan een goed idee van de energie die overblijft
Voor een beetje goede berekening moet je idd de gehele verbranding doorrekenen. Echter als je de massastroom, temperatuur en samenstelling van de uitlaatgassen weet is het ook zeer makkelijk te berekenen (iets wat ook veelvuldig gebeurd bij gebruik van turbo's). Om je een idee te geven van energieverbruik (richtwaarden):
benzinemotor:
32% wordt in vermogen omgezet
28% warmte via koelwater
40% via uitlaatgassen
dieselmotor:
45% wordt in vermogen omgezet
25% warmte via koelwater
30% via uitlaatgassen
let wel dat vermogen omgezet betekent vermogen op de zuiger, dus geen krukas, olie/waterpomp, aandrijflijn etc. Normale rendementen van een voertuig ligt tussen 15-30%