stijnjon
Artikelen: 0

Re: Ontstekingsremmer

Threshold schreef:
The Don schreef:
Hoge dosis Vitamine C brengt een mens meer schade toe dan dat het gezond is. Diarree, jicht en nierstenen zijn bekende problemen bij het nemen van grote hoeveelheden Vit. C. Hier een kort stukje van een artikel over vitamines: Bron: http://www.diagnose-kanker.nl/alternatievenpagina.htm

Omdat een hoge dosis vitamine C zo giftig is kan men dan niet beter het missende enzym eten dat vitamine C aanmaakt in het lichaam L-gulonolactone oxidase of ook wel L-gulono-1,4-lactone? Er is zoveel strijd over de dosis. Ik was net iets aan het lezen over vitamine C, en ik dacht misschien kan het lichaam, met dat enzym, het zelf regelen hoeveel het nodig heeft. Of wordt het enzym afgebroken in de maag? Heeft iemand er misschien een antwoord op. Ik kan er niks over vinden.

Natuurlijk wordt een enzym afgebroken in de maag, tis een eiwit. En jouw voorstel is nog om veel andere reden een slecht idee.

En waarom zoveel heisa? Eet gewoon gevarieerd en respecteer de gezonde principes van voedingsgewoonten die al decennia aanbevolen worden; dan heb je geen tekort aan vit C. Wil je er per se nog extra bijnemen (het hoofd wil namelijk ook wat) doe dat dan ook met mate. Maar voor mij blijft ascorbinezuur een wateroplosbare molecule die gewoon kan geëxcreteerd worden via de urine en dus redelijk (jagh, alles is vanaf een bepaalde dosis toxisch hé) onschuldig! De artikels voordien aangehaald hebben volgens mij heel weinig bewijskracht trouwens...

mvg,

apr. Jonckheere
Threshold
Artikelen: 0

Re: Ontstekingsremmer

Natuurlijk wordt een enzym afgebroken in de maag, tis een eiwit. En jouw voorstel is nog om veel andere reden een slecht idee.
Ja, je hebt gelijk. Evolutie terug draaien is geen goed idee, het menselijk organisme past zich toch automatisch aan in andere omgevingen. Het missende enzym is toch niet voor niks geelimineerd.
En waarom zoveel heisa? Eet gewoon gevarieerd en respecteer de gezonde principes van voedingsgewoonten die al decennia aanbevolen worden; dan heb je geen tekort aan vit C. Wil je er per se nog extra bijnemen (het hoofd wil namelijk ook wat) doe dat dan ook met mate.  
Er bestaan ook mensen die nieuwsgierig zijn...
stijnjon schreef:Maar voor mij blijft ascorbinezuur een wateroplosbare molecule die gewoon kan geëxcreteerd worden via de urine en dus redelijk (jagh, alles is vanaf een bepaalde dosis toxisch hé) onschuldig! De artikels voordien aangehaald hebben volgens mij heel weinig bewijskracht trouwens...

mvg,  

apr. Jonckheere
http://www.kwakzalverij.nl schreef:Zijn hoge doses vitamine C gevaarlijk?

Hoge doses zijn niet helemaal ongevaarlijk.

Zeldzame bijwerkingen zijn opvliegingen, duizeligheid, hoofdpijn, moeheid, misselijkheid, braken, zuurbranden en diarree. Hoge doses vergroten mogelijk de kans op het krijgen van nierstenen bij daarvoor gevoelige personen.

Sommige bloedziekten gaan gepaard met ijzerstapeling in het lichaam. Bij die patiënten kan toediening van hoge doses vitamine C leiden tot vrijkomen van het gestapelde ijzer in het bloed. Dit kan ernstige hartklachten, bloeddrukdaling en zelfs coma en hartstilstand ten gevolge hebben.

Hoge doses moeten zeker in de zwangerschap vermeden worden, omdat onderzoek over mogelijke risico's voor de vrucht ontbreekt.
Ik vind het wel zwakke onderbouwing over de giftigheid:

"Zeldzame bijwerkingen" elke voedingsstof heeft zeldzame bijwerkingen,

"Nierstenen, overmatige ijzerstapeling alleen bij mensen die er gevoelig voor zijn" Mensen die er gevoelig voor zijn krijgen zowiezo nierstenen daar hoeven ze geen vit. C voor te nemen.

Tijdens de zwangerschap is een hoge dosis zwaar schadelijk. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4859984.stm

Dit vind ik een behoorlijk hard bewijs voor, dat vitamine C verkoudheid verlicht:

http://medicine.plosjournals.org/perlserv/...al.pmed.0020168

Verkouwdheid 8% reductie op duur. 50% reductie in ontstaan van verkouwdheid bij survival soldaten en marathon atleeten.

Bij fysiek stressvolle situaties, een pak sinasappelsap leeg drinken, maak je meer weerbaarder.

Terug naar “Geneeskunde”