er IS een aantal factoren.
"een aantal" is gewoon enkelvoud.
Er LOOPT een aantal mensen op straat.
"een aantal" is nog steeds enkelvoud.
Moderator: Rhiannon
"een aantal......" is enkelvoud. Daar blijf ik bij.1207 schreef:er LOPEN een aantal mensen op straat GJ
zinsontleding zal je dit verraden
wie loopt er op straat? een aantal mensen
aantal zegt iets over mensen nl. telwoord/hoeveelheidsbepaling. laat je mensen weg verander je jouw zin essentieel ( het kunnen konijnen, monsters zijn die lopen). laat je "aantal" weg is er geen essentiele verandering in de betekenis. het blijven mensen die over straat lopen (hetgeen je wou zeggen). mensen (mv) domineert aantal => ww is mv => LOPEN....
er is een aantal levert 100 000 hits op (google)
er zijn een aantal +400 000 hits
Okee, dat google hits je niets zeggen. Kan ik inkomen. Maar wat vind je van de uitleg die hier gegeven wordt (en die ik voordat je je post plaatste) heb aangehaald? Klinkt dat logisch of niet? http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/16/GJ_ schreef:"een aantal......" is enkelvoud. Daar blijf ik bij.1207 schreef:er LOPEN een aantal mensen op straat GJ
zinsontleding zal je dit verraden
wie loopt er op straat? een aantal mensen
aantal zegt iets over mensen nl. telwoord/hoeveelheidsbepaling. laat je mensen weg verander je jouw zin essentieel ( het kunnen konijnen, monsters zijn die lopen). laat je "aantal" weg is er geen essentiele verandering in de betekenis. het blijven mensen die over straat lopen (hetgeen je wou zeggen). mensen (mv) domineert aantal => ww is mv => LOPEN....
er is een aantal levert 100 000 hits op (google)
er zijn een aantal +400 000 hits
Er loopt een aantal... is het dus en niet er lopen een aantal. Die hele redenering van jou zal nooit over straat lopen want hij gaat mank.
En google hits zeggen me niets. Het zegt op z'n hoogst iets over de beheersing van de eigen taal door de massa.
Volgens mij staat dat er niet. Volgens mij staat er dat het soms allebei mag, en soms beter is enkelvoud te gebruiken, andere keren beter is om meervoud te gebruiken.Daar staat in grote lijnen dat een aantal mensen loopt. Dit is ook één van de voorbeelden die we vroeger op school letterlijk zo voorgeschoteld kregen.
De keuze tussen enkelvoud en meervoud doet zich alleen voor bij woordgroepen met een aantal. Als een aantal bedoeld is als hoeveelheidsaanduiding met de betekenis 'enkele' of 'verscheidene', is zowel een enkelvoudige als een meervoudige persoonsvorm mogelijk
Bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/16/Als de nadruk op aantal als een groep, als eenheid ligt, dan liever enkelvoud: Er liep een groot aantal mensen op straat. Denken we meer aan de afzonderlijke delen die dat aantal vormen, dan liever meervoud: Een groot aantal mensen hebben zich aangemeld (niet allemaal tegelijk).
*lacht vriendelijk* Nee, niet zo eigenwijs ( ), nogmaals, er staat, soms mag het allebei, soms liever enkelvoud, soms liever meervoud:Er staat liever een enkelvoud. toch? Een meervoud schijnt dus te mogen.
Denken we meer aan de afzonderlijke delen die dat aantal vormen, dan liever meervoud: Een groot aantal mensen hebben zich aangemeld (niet allemaal tegelijk).
Succes, je kunt trouwens bij het taaladviesgedeelte ook een vraag stellen. Heb ik ooit ten behoeve van iets anders gedaan, werkt best goed ( http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=108751#108751 ). Gewoon onderaan klikken "stel een vraag". Maar goed, in dit geval is dat dus eigenlijk niet meer nodig, want ze hebben deze topicvraag al beantwoord. Tenzij je natuurlijk met ze in discussie wilt gaan......Ik zal dus werkelijk al mijn eigenwijzigheid in de strijd moeten gooien
Als ik het Nederlands van Bredero en Vondel bekijk lopen hier al vier eeuwen weinig anders dan nitwits rond.......Alleen omdat er enorm veel nitwits hier in Nederland rondlopen die dat niet weten, en het dus vaker fout dan goed wordt gedaan, is het veranderd zodat dat foute nu ook goed is.
Dat tweede komt me vreemd over, aangezien 'uitingen' meervoud is. 'Een uiting' of 'uiten' zou daarentegen wel kunnen.Sjorssnors schreef:Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Ik weet niet goed wat 'goed' is :
"Uitingen zijn de kunst van het impliciete"
of
"Uitingen is de kunst van het impliciete"