Wat betreft beledigen.
Enkele jaren terug was er een rel over de voorman van ik meen de SGP, maar het kan ook één van de andere klein-christelijke partijen geweest zijn, die homo's met dieven had vergeleken. Veel mensen vonden dat een beledigende opmerking.
Maar voor wie is dit beledigend? Voor homo's, of voor dieven?
Belediging is altijd subjectief. Ik vind het erg logisch dat homo's het niet leuk vinden om met dieven vergeleken te worden, maar andersom kan ik mij zo voorstellen dat er genoeg dieven zijn die het niet leuk vinden om voor homo te worden uitgemaakt. Welke groep heeft meer recht op klagen? Persoonlijk zou ik zeggen de homo's, aangezien ik vind dat er niets mis is met homofilie, en wel iets met diefstal. Maar dat is persoonlijk, en zijn zat mensen die er anders over zullen denken.
Dit soort wetsbepalingen (een verbod op belediging) zijn uitermate subjectief. Dit is een slechte zaak, wetten horen zo objectief mogelijk te zijn.
Vrijheid van meningsuiting is per definitie de vrijheid tot het uiten van meningen die mensen niet leuk vinden. Meningen uiten waar iedereen het mee eens is, dat mag zelfs in de ergste dictatuur. Het zijn juist de afwijkende meningen, de extreme meningen, waarvan de uitingsvrijheid moet worden beschermd. En vergis je niet, deze vrijheid is één van de hoekstenen van onze democratie. Zonder uitingsvrijheid geen openbaar, vrij debat. En zonder mogelijkheid tot een openbaar en vrij debat geen democratie.
Daarom dus, moet beledigen toegestaan zijn!