1. Maak daar maar een jaar of 50 van, als het niet meer is.
Weet je dat zeker? Ik las een keer op dit forum dat het in belgie niet gedaan wordt en voor de veiligheid heeft het ook weinig zin daarvoor voegt het - lijkt mij - weinig toe aan de centrale aarding.
De aardpennen bij huis waren er zeker al wel langer maar de verbinding tussen nul en aarde in de stoppenkast is toch van later datum of vergis ik me hier en hoe zit het dan in Belgie of is die verbinding er helemaal niet en heb ik dit verkeerd begrepen?
Zonder die verbinding tussen nul en aarde is de huisaarding alleen verbonden met de omhulling van apparatuur en dat is geen funktioneel onderdeel van het net (zodra het dat wel is reageert de aardlek schakelaar).
Welke reden bestaat er volgens jou dan voor het verbinden van aarding bij huis en de nul? Voor de veiligheid is een aarding bij het verdeelpunt toch al voldoende?
Als het ene huis een verbinding heeft met de ene fase en het huis ernaast met een andere aardpen heeft een verbinding met de fase die er 120 graden op achter of voor loopt dan zit er tussen de twee punten waar de nul met aarde is verbonden toch een potentiaalverschil en die twee punten zijn op twee manieren verbonden via de aarde en via de nulkabel.Het potentiaalverschil tussen de twee punten staat dan ook over de aarde.
Als het om fantasie gaat zou ik graag willen dat je aangeeft waar ik een verkeerde voorstelling heb wat betreft de aanleg (ik ben geen electricien) en /of waar je vind dat ik de verkeerde consequenties trek. Als we in ieder geval een zelfde voorstelling hebben van de feitelijke aanleg dan is dat iets minder verwarring en het is goed mogelijk dat jij daarvan beter op de hoogte bent dan ik.
Wat jij (zo komt het op mij tenminste over) verwaarloosd is de weerstand van de kabels die is niet oneindig klein en dus zijn er potentiaalverschillen binnen de nul kant van het net anders kan er ook geen stroom lopen. Of dit vervolgens verwaarloosbaar is is een ander verhaal (ik vind van niet).