Ik hoop dat deze topic niet onmiddellijk een slotje krijgt, gewoon omdat ie over een moeilijk thema handelt.
Met de hetze om de cartoons heb ik veel mensen horen zeggen dat de vrije meningsuiting niet kan opgeofferd worden. Veel moslims heb ik dingen horen zeggen die volgens mij onredelijk zijn. Maar Abu Jahjah, leider van de AEL, heb ik een gevoelig punt horen aankaarten : waarom kan de holocaust niet ontkend worden?
Er werd voldoende benadrukt dat een regering een krant niet kan dwingen om de cartoons te verwijderen, hoe beledigend het is. Waarom kan het dan wel met ontkenning van de holocaust, hoe beledigend het ook is?
Is onze totale vrije meningsuiting maar een fantasie? Je zou kunnen argumenteren dat de genocide bewezen is. Sommige holocaustontkenners ontkennen echter niet de genocide zelf,maar het aantal. Sommigen opperen het argument dat vluchteligen meegeteld zijn in het aantal.
En wat met de Armeense genocide? Waarom mag die wel ontkend worden? Sterker nog : in Turkije is het strafbaar te schrijven dat je erin gelooft, en onlangs vroeg de Turkse regering dat Franstalige geschiedenisboeken gewijzigd werden omdat er vermelding van de Armeense genocide in stond. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier sprake is van een voorkeursbehandeling.
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Irving David Irving is een bekende holocaustontkenner, die onlangs Oostenrijk binnenging, terwijl dat land, net zoals België verbiedt om die te ontkennen. Hij wordt nu voor drie jaar opgesloten.
Kan dit wel? Is zo een wet niet de eerste beperking van vrije menigsuiting? Waar stopt dit dan?
Mag een minderjarige het zeggen?
Mag je ook het aantal ontkennen?
Mag een geestelijk minder begaafd persoon het zeggen?
Kan je iemand opsluiten voor wat hij denkt? Of moeten we hem 'behandelen', zoals in 1984 ?
Bon, dat was voorlopig wat ik te zeggen had erover. Nogmaals : mijn punt is niet dat de holocaust niet gebeurd is, of juist wel, mijn punt is dat ik niet geloof in het idee dat wij de vrije meningsuiting echt zo hoog in het vaandal dragen.