hallo vrinden,
ik vond de volgende 2 aparte citaten m.b.t. het vaak geciteerde experiment van alain aspect:
What happens in this experiment is that an atom emits two quanta of light, called photons, going opposite ways, and somehow these photons affect one another's behavior at a distance, without exchanging any signals through space. Notice that: without exchanging any signals through space but instantly affecting each other. Instantaneously.
Aspect and his team discovered that under certain circumstances subatomic particles such as electrons are able to instantaneously communicate with each other regardless of the distance separating them. It doesn't matter whether they are 10 feet or 10 billion miles apart. Somehow each particle always seems to know what the other is doing.
vragen:
1) hoe verander je het gedrag/richting van 1 enkele photon/electron?
2) hoe registreer je het gedrag/richting van 1 enkele photon/electron?
3) in het ene citaat is sprake van photonen die van elkaar weten en in het andere citaat heeft men het over electronen maar dat zijn toch 2 verschillende dingen? of geldt het voor allebij partikels? zo ja wat voor andere partikels vertonen dit gedrag?
4) ik probeer mij een voorstelling van zaken te maken en dacht aan een volgende analogie:
een man met 1 voetbal in de linker en 1 in de rechterhand gooit die ballen gelijktijdig van zich af. 10 meter rechts van de man vandaan staat nog een man die de bal een hengst geeft op moment dat de bal voorbij komt. de bal verandert van richting maar miraculeus verandert de bal die zijn linkerhand verliet ook van richting (zelfde richting) zonder te zijn gehengst. moet ik mij dit wonder ongeveer zo voorstellen of ligt dat anders? en is er sprake van lijn- punt - of andere vorm van symmetrie?
alvast mijn dank, marie
(ik lees net dat men liever niet heeft dat je achteraf bedankt)