Cycloon
Artikelen: 0

Orgaandonatie

[Edit Veertje: Deze topic, met de oorspronkelijke titel: "organengebruik bij executies" is samengevoegd met een topic getiteld: "dwingen om orgaandonor te worden". ]

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...DMF19042006_082

Het artikel gaat er dus over dat de chinese overheid de organen van geëxecuteerden zou weghalen om te laten transplanteren bij andere mensen die een orgaan nodig hebben. Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om iets illegaal omdat de gevangene zelf waarschijnlijk niet heeft toegestemd. Het is nog maar een onderzoek dus daarover wil ik het niet hebben.

Mijn standpunt hierover zou het volgende zijn: Laten we een wet maken die het mogelijk maakt om organen van een geëxecuteerde te laten wegnemen wanneer deze medisch nog geschikt zijn en voor een nuttig doeleinde gebruik zouden worden. Tenslotte zouden deze organen anders toch maar wegrotten, en daar heeft niemand wat aan.

In België ben je zoiezo altijd een organendonor wanneer je komt te overlijden (al krijg je wel de kans om te weigeren, ook al ben je verplicht). Nu vraag ik me wel eens af wat het forum hierover denkt, zouden ze dit dus eigenlijk moeten mogelijk maken dat ze de organen van geëxecuteerden gebruiken, met of zonder toestemming?

PS voor de mods: Als dit in het verkeerde forum staat mag je het verplaatsen, ik vond het moeilijk om deze correct te plaatsen.
Ger

Re: Orgaandonatie

Aangezien het een ethische kwestie betreft lijkt het me hier goed staan.

Mijn standpunt is simpel: tegen.

Stel dat we in NL executies toe zouden staan, en ik geëxecuteerd wordt, wil ik wel dat ik in tact blijf. Mij verder straffen door mijn organen te verwijderen zonder dat ik dat wil lijkt mij nog onethischer dan de doodstraf zelf. En aangezien de doodstraf al de ultieme straf is, waarom dan nog verder straffen?

Waarschijnlijk wordt mijn mening ook wel beïnvloed doordat ik sowieso niet wil dat mijn organen verwijderd worden na mijn dood. Sterker nog, ik weet niet eens of ik wel organen van anderen wil accepteren als ik in een levensbedreigende situatie zit. Dit laten gebeuren zonder dat ik er iets tegen kan doen lijkt mij de erger dan de doodstraf krijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Cycloon

Ok maar als je dood bent besef je het toch niet meer (er bestaat mss wel een kans, maar daar geloof ik zelf niet meer in). Kan je het dan nog wel een 'extra' straf noemen? Vind je het dan ook niet jammer dat je misschien iemand z'n leven kan redden die wel nog beseft dat hij leeft?

En wil/kan je dit ook niet zien als een tegenprestatie naar de buitenwereld toe? Laat ons zeggen om goed te maken wat je verkeerd hebt gedaan?
Ger

Nee.

Voor mensen die geen problemen hebben met orgaandonatie komt het misschien vreemd over, maar ik wil absoluut niet dat een deel van mijn lichaam uit mij verwijderd wordt. Net zoals ik niet zou willen leven met, laten we zeggen, een hart van iemand anders. Mijn lichaam moet zich als één geheel ontwikkelen, als één geheel sterven en als één geheel vergaan.

Vergelijk het met mensen die absoluut zeker begraven willen worden na hun dood, en per se niet gecremeerd willen worden (wil ik ook niet trouwens). Hoewel cremeren misschien efficienter is, dan respecteer je toch ook hun wens om ze te begraven? Ook bij landen waar ze nog wel aan de doodstraf doen respecteren ze deze laatste wens.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Cycloon

Ok, maar door iemand gewoon te begraven of te cremeren red je geen mensenlevens. Dus dat is eigenlijk wel een slechte vergelijking. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

Maar stel nu dat je morgen te horen krijgt dat je nog een maand te leven hebt, en dat enkel een orgaan transplantatie je leven kan redden. Zou je dan niet twijfelen? Of zou je gewoon direct zeggen, nee ik wil dat niet, laat me maar gaan?
Ger

Het is niet iets wat je tussen neus en lippen door besluit. Ik heb er wel eens diep over nagedacht, dat wel. Tot een conclusie ben ik nog niet gekomen. Simpelweg omdat ik het met niet voor kan stellen hoe zo'n situatie is (gelukkig maar). Misschien dat je dan toch anders tegen de zaak aan kijkt. Maar het zou goed kunnen dat ik zou zeggen "laat me maar gaan".

Het is gewoon zoals ik persoonlijk tegen het leven aan kijk. Mijn lichaam is mijn lichaam, niet van iemand anders, en het bestaat ook niet uit delen van iemand anders. En dat wil ik zo houden.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Cycloon

Ja idd, het zijn zo een dingen die je niet echt zeker weet als je er nooit voor hebt gestaan (beter dat je er nooit voor komt te staan.). Maar ik denk dat je zo leeft in een ideale wereld, je idee hier omtrent toch. Volgens mij gaat de levensdrang altijd voor. En als je dan toch de beslissing zou nemen om een orgaantransplantatie te ondergaan en dan krijg je te horen dat je op een wachtlijst komt en dat de kans klein is dat je binnen de maand een orgaan krijgt. Stort er dan geen hele wereld voor je in? En dat terwijl je weet dat er in Amerika dagelijks iemand wordt geëxecuteerd? En dat er dagelijks dodelijke slachtoffers vallen in verkeersongevallen waarvan de organen nog kunnen gebruikt worden maar dat de nabestaanden weigeren deze af te staan?

Komaan mensen, zou ook graag wat reacties van andere horen.
Rogier

Stel dat we in NL executies toe zouden staan, en ik geëxecuteerd wordt, wil ik wel dat ik in tact blijf. Mij verder straffen door mijn organen te verwijderen zonder dat ik dat wil lijkt mij nog onethischer dan de doodstraf zelf.
Hoe dat zo? Het afstaan van je organen na je dood is op zichzelf toch veel minder erg dan de doodstraf zelf?
En aangezien de doodstraf al de ultieme straf is, waarom dan nog verder straffen?
Ik kan me sommige gevallen voorstellen waar ik zelfs de doodstraf nog te mild vind (al ben ik toch blij dat we in NL de doodstraf niet hebben).

En daarbij, ergens heeft het wel iets rechtvaardigs: als je bijvoorbeeld iemand hebt vermoord, kun je op deze manier 'iets terug doen' door een ander z'n leven te redden.
Waarschijnlijk wordt mijn mening ook wel beïnvloed doordat ik sowieso niet wil dat mijn organen verwijderd worden na mijn dood. Sterker nog, ik weet niet eens of ik wel organen van anderen wil accepteren als ik in een levensbedreigende situatie zit.
Het zou vreemd zijn als je daar een verschil in zou maken :P (d.w.z. als je onder geen voorwaarde organen zou willen afstaan, maar ze eventueel wel zou willen accepteren als je eigen leven er vanaf hing)
Mijn lichaam is mijn lichaam, niet van iemand anders, en het bestaat ook niet uit delen van iemand anders.
Eet je vlees? :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

Er speelt nog iets anders mee: misschien is het vergezocht en het zal in de medische wereld wel geen erkenning hebben, maar ik weet niet in hoeverre een deel van iemands persoonlijkheid misschien wel mede in zijn organen zit besloten. Ik heb verhalen gelezen over mensen die een donororgaan kregen en ineens een aantal andere karaktereigenschappen hadden, of bepaalde voorkeuren qua eten of hobby's.

Gaat hier misschien te ver om over de geloofwaardigheid daarvan uit te weiden (al denk ik dat je karakter en doen & laten voor een behoorlijk deel door hormonen e.d. worden beïnvloed, chemische rommel dus die ook in je organen kan zitten), maar het is wel een naar idee wat dat zou betekenen als we de organen van ter dood veroordeelden hergebruiken. Want dat zijn meestal nou net niet de persoonlijkheden en karaktertrekjes die je graag wilt doen voortleven in anderen :roll:

Dit is trouwens wel de reden waarom ik van niet-donor naar wel-donor ben overgestapt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Assassinator

ik zeg ja, die geexecuteerde hebben vaak al lang in de gevangenis gezetenen dat kost bergen geld van de staat, dan is het best logisch dat ze daar iets voor terug doen in de vorm van verplichte orgaandonatie. ik bedoel je kan er levens mee redden en anders vergaat je lichaam toch maar, gebruikhet dan nuttig zodat je iemands leven red, dat iemand dat niet wil kan ik me eigenlijk niet voor stellen. het is toch prachtig dat je iemands leven kan redden als je zelf toch niets meer kan met dat orgaan?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ger

Dit is trouwens wel de reden waarom ik van niet-donor naar wel-donor ben overgestapt.
Dit snap ik even niet in het kader van je redenering. Je noemt argumenten tegen en zegt vervolgens dat dat de reden is dat je donor geworden bent. Kun je het even uitleggen?

@Assassinator: De reden dat ik tegen ben is zoals ik het hierboven beschreven heb. Ik wil dat mijn lichaam zich als één geheel ontwikkelt, als één geheel sterft en als één geheel vergaat. Dit is een deel van mijn levensovertuiging. Orgaantransplantaties (met mij als donor of ontvanger doet er niet toe) staat hier haaks op. Begrijp me goed, iedereen mag doen met zijn lichaam wat hem goeddunkt, maar niet met andermans lichaam.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Rogier

Dit snap ik even niet in het kader van je redenering. Je noemt argumenten tegen en zegt vervolgens dat dat de reden is dat je donor geworden bent. Kun je het even uitleggen?
Het argument tegen is hier dat het misschien niet wenselijk zou zijn om een seriemoordenaar op een bepaalde manier "voort te laten leven" (zeker niet nadat we hem eerst bewust hebben gedood). Daarentegen ben ik er wel voor om zelf op een bepaalde manier voort te leven. Daar heeft een ander in ieder geval iets aan, en misschien ik zelf in zekere zin ook.

Vandaar dat ik misschien nog wel liever mijn eigen organen afsta, dan die van een ander ontvang (vooropgesteld dat ik het liefste gewoon in leven en gezond blijf natuurlijk :roll: ).
Ger

Aha, nu snap ik je. Niet mijn idee van prettig, maar goed, mensen verschillen :roll:
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Rogier

Nou het lijkt mij ook niet ideaal hoor :roll:

Maar toch, de meeste mensen hopen toch wel dat het niet helemaal ophoudt na de dood. Dat ze toch nog op de één of andere manier kunnen voortbestaan. Nu geloof ik niet in hemel en ronddolende zielen e.d. maar een meer biologische verklaring zoals dit lijkt me niet bij voorbaat uit te sluiten.
1207

ik bekijk het zakelijk en koppel het los van executies

dat mensen orgaandonatie mogen/kunnen weigeren is absurd. doden kunnen er toch niets meer mee doen me dunkt. = puur egoisme vd dode

In alle gevallen van dood (natuurlijk, zelfmoord, doodstraf, ongeval) heeft overheid het recht (zelfs de plicht) om organen te recupereren om medemensen te redden/helpen. dat die mens niet wil is irrelevant hij is dood. dat familie niet wil ook (solidariteit gaat voor op familiale egotripperij)

het is ook niet zo dat het lijk er anders uitziet als bvb nieren of hart ontbreekt.

maw: IEDEREEN moet verplicht z'n organen afstaan na z'n dood.

uiteraard geen illegaal handeltje maar dat is andere discussie.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”