Moderator: Rhiannon
Ook als de eigenaar van het lichaam gelooft dat hij anders in de hel komt? Ook als de nabestaanden dat geloven? Is de overheid automatisch eigenaar van het meest kostbare bezit van een mens, ook al is deze dood, namelijk zijn lichaam?1207 schreef:ik bekijk het zakelijk en koppel het los van executies
dat mensen orgaandonatie mogen/kunnen weigeren is absurd. doden kunnen er toch niets meer mee doen me dunkt. = puur egoisme vd dode
In alle gevallen van dood (natuurlijk, zelfmoord, doodstraf, ongeval) heeft overheid het recht (zelfs de plicht) om organen te recupereren om medemensen te redden/helpen. dat die mens niet wil is irrelevant hij is dood. dat familie niet wil ook (solidariteit gaat voor op familiale egotripperij)
het is ook niet zo dat het lijk er anders uitziet als bvb nieren of hart ontbreekt.
maw: IEDEREEN moet verplicht z'n organen afstaan na z'n dood.
uiteraard geen illegaal handeltje maar dat is andere discussie.
zie het op deze manier: weet je hoe duur het is om iemand levenslang op te sluiten? en sommige mensen verdienen het gewoon niet meer om te leven (zoals echt koelbloedige moordenaars waar geen spoortje geesteziekte in is te herkenen) sommigen van die mensen kunnen gewoon niet meer in de maatschappij koen en hebben anderen zo ontzettend veel leed aan gedaan dat ze het leven gewoon weg niet meer verdienen. ik vind wel dat de doodstraf minder moet worden gebruikt, in bijv. amerika grijpen ze teveel naar de doodstraf. maar als ze dan eenmaal dood zijn, waarom dan niet nuttig gebruiken, ze worden niet gedood omdat ze die organen nodig hebben, het is slechts een nuttig bijproductIk ben er tegen, het is al walgelijk dat de maatschappij executies uitvoert en dan ook nog organen verlangt van de ge-executeerde. Een walgelijk idee iemand vermoorden om een ander het leven te redden.
Waarschijnlijk wordt mijn mening ook wel beïnvloed doordat ik sowieso niet wil dat mijn organen verwijderd worden na mijn dood. Sterker nog, ik weet niet eens of ik wel organen van anderen wil accepteren als ik in een levensbedreigende situatie zit. Dit laten gebeuren zonder dat ik er iets tegen kan doen lijkt mij de erger dan de doodstraf krijgen.
En Xenotransplantatie, wat vind je daarvan? Dus bijvoorbeeld een varken kweken om zijn organen eruit te halen en in mensen te stoppen. Hierbij wordt natuurlijk niet gewacht tot het varken uit zichzelf doodgaat, en het restant van het varken wordt als afval weggegooid.Ik ben er tegen, het is al walgelijk dat de maatschappij executies uitvoert en dan ook nog organen verlangt van de ge-executeerde. Een walgelijk idee iemand vermoorden om een ander het leven te redden.
Mee eens. Dat houdt wat mij betreft echter wel in dat die mensen dan automatisch zelf ook niet meer in aanmerking komen om een donororgaan te krijgen, als ze dat nodig hebben. Anders zou het wel een rare boel worden: je mag ervoor kiezen om niet je steentje bij te dragen, maar wel de vruchten ervan plukken.. dat kan natuurlijk niet.Marco van Woerden schreef:Ook als de eigenaar van het lichaam gelooft dat hij anders in de hel komt? Ook als de nabestaanden dat geloven? Is de overheid automatisch eigenaar van het meest kostbare bezit van een mens, ook al is deze dood, namelijk zijn lichaam?
Ik ben er wel voor om mensen automatisch te registreren als donor, zoals ze dat geloof ik in België doen. Echter, mensen moeten wel het recht hebben om een briefje te sturen naar de overheid met het verzoek te organen niet te verwijderen, bijvoorbeeld om religieuze redenen.
Ja, als je dood bent, ben je er niet meer, in ieder geval niet meer in je lichaam en vrijwel zeker ook nergens anders. Niettemin, vroeger schijnt men in Engeland de lijken van gehangenen ter beschikking van de medische wetenschap te hebben gesteld. De veroordeelden merkten er natuurlijk zelf niets van als ze na hun executie ontleed werden, maar in die tijd geloofde men algemeen dat God de doden op een gegeven moment weer tot leven zou wekken, en als je lijk niet netjes in een graf ligt maar ontleed en vernietigd is (misschien op een stukjes na die op sterk water bewaard worden), wordt de verwijzenis wellicht wat problematisch.Cycloon schreef:Ok maar als je dood bent besef je het toch niet meer (er bestaat mss wel een kans, maar daar geloof ik zelf niet meer in). Kan je het dan nog wel een 'extra' straf noemen? Vind je het dan ook niet jammer dat je misschien iemand z'n leven kan redden die wel nog beseft dat hij leeft?
En wil/kan je dit ook niet zien als een tegenprestatie naar de buitenwereld toe? Laat ons zeggen om goed te maken wat je verkeerd hebt gedaan?
Als je mijn eerdere posts had gelezen zou je niet zo'n opmerking hoeven maken:majstro schreef:
Waarschijnlijk wordt mijn mening ook wel beïnvloed doordat ik sowieso niet wil dat mijn organen verwijderd worden na mijn dood. Sterker nog, ik weet niet eens of ik wel organen van anderen wil accepteren als ik in een levensbedreigende situatie zit. Dit laten gebeuren zonder dat ik er iets tegen kan doen lijkt mij de erger dan de doodstraf krijgen.
Nogal hypocriet en egoïstisch, hè? Je wil beslist niet dat je organen na je dood hergebruikt worden, maar de mogelijkheid dat je organen van anderen zult accepteren, sluit je dus niet geheel uit.
Ik vind het te simpel om te stellen dat ik zeker zou zeggen "laat me maar sterven". Iedereen heeft nu eenmaal de wil om te leven en kan daar soms principes voor over boord zetten. Ik kan nu niet oordelen over hoe ik in zo'n situatie zou beslissen. Ik heb het gewoon nog nooit meegemaakt.Het is niet iets wat je tussen neus en lippen door besluit. Ik heb er wel eens diep over nagedacht, dat wel. Tot een conclusie ben ik nog niet gekomen. Simpelweg omdat ik het met niet voor kan stellen hoe zo'n situatie is (gelukkig maar). Misschien dat je dan toch anders tegen de zaak aan kijkt. Maar het zou goed kunnen dat ik zou zeggen "laat me maar gaan".
zie het op deze manier: weet je hoe duur het is om iemand levenslang op te sluiten? en sommige mensen verdienen het gewoon niet meer om te leven (zoals echt koelbloedige moordenaars waar geen spoortje geesteziekte in is te herkenen) sommigen van die mensen kunnen gewoon niet meer in de maatschappij koen en hebben anderen zo ontzettend veel leed aan gedaan dat ze het leven gewoon weg niet meer verdienen. ik vind wel dat de doodstraf minder moet worden gebruikt, in bijv. amerika grijpen ze teveel naar de doodstraf. maar als ze dan eenmaal dood zijn, waarom dan niet nuttig gebruiken, ze worden niet gedood omdat ze die organen nodig hebben, het is slechts een nuttig bijproductHopper schreef:Ik ben er tegen, het is al walgelijk dat de maatschappij executies uitvoert en dan ook nog organen verlangt van de ge-executeerde. Een walgelijk idee iemand vermoorden om een ander het leven te redden.
Waarom zou dat niet gelden voor gewone orgaandonaties dan? Wie zegt dat de afweging van artsen om een potentiële donor definitief op te geven of dood te verklaren (en niet nog een keer extra proberen te reanimeren o.i.d.), niet kan worden beïnvloed of omgekocht doordat er iemand op zo'n orgaan ligt te wachten?Ik ben zelf om verschillende redenen tegen de doodstraf, maar afgezien daarvan vind ik niet dat de organen van geëxecuteerde misdadigers voor transplantatiedoeleinden gebruikt zouden mogen worden. Het zou de afweging of iemand de doodstraf verdient, onzuiver maken. Wie zal zeggen of de rechter in zo'n situatie bij de beslissing te doodstraf uit te spreken, het beschikbaar komen van organen niet een beetje heeft laten meewegen? En wat denk je van het gevaar van rechters die zich zouden laten omkopen door op een donororgaan wachtende zakenlieden of politici? (dat lijkt me in een land als China in het geheel geen denkbeeldige scenario).
Als je zo denkt, is het onmogelijk er principes op na te houden. Bij elke beslissing die je neemt, bestaat immers de kans dat je onder omstandigheden die je nog niet hebt meegemaakt, er weer op terug zult komen.Ger schreef:Als je mijn eerdere posts had gelezen zou je niet zo'n opmerking hoeven maken:majstro schreef:Nogal hypocriet en egoïstisch, hè? Je wil beslist niet dat je organen na je dood hergebruikt worden, maar de mogelijkheid dat je organen van anderen zult accepteren, sluit je dus niet geheel uit.
Waarschijnlijk wordt mijn mening ook wel beïnvloed doordat ik sowieso niet wil dat mijn organen verwijderd worden na mijn dood. Sterker nog, ik weet niet eens of ik wel organen van anderen wil accepteren als ik in een levensbedreigende situatie zit. Dit laten gebeuren zonder dat ik er iets tegen kan doen lijkt mij de erger dan de doodstraf krijgen.
Ik vind het te simpel om te stellen dat ik zeker zou zeggen "laat me maar sterven". Iedereen heeft nu eenmaal de wil om te leven en kan daar soms principes voor over boord zetten. Ik kan nu niet oordelen over hoe ik in zo'n situatie zou beslissen. Ik heb het gewoon nog nooit meegemaakt.Het is niet iets wat je tussen neus en lippen door besluit. Ik heb er wel eens diep over nagedacht, dat wel. Tot een conclusie ben ik nog niet gekomen. Simpelweg omdat ik het met niet voor kan stellen hoe zo'n situatie is (gelukkig maar). Misschien dat je dan toch anders tegen de zaak aan kijkt. Maar het zou goed kunnen dat ik zou zeggen "laat me maar gaan".
Wat doe je dan als je bij een ongeluk bijvoorbeeld een been verliest? Op sterk water zetten en later in de kist laten stoppen?Ger schreef:Nee.
Voor mensen die geen problemen hebben met orgaandonatie komt het misschien vreemd over, maar ik wil absoluut niet dat een deel van mijn lichaam uit mij verwijderd wordt. Net zoals ik niet zou willen leven met, laten we zeggen, een hart van iemand anders. Mijn lichaam moet zich als één geheel ontwikkelen, als één geheel sterven en als één geheel vergaan.
Ik respecteer natuurlijk je mening Ger, maar ik vind het maar een raar principe. Jehova's getuigen hebben dit principe ook, ze weigeren elke soort van weefsel of vloeistofdonatie. Bloed- en serum transfusie mogen bij hen dus niet worden uitgevoerd laat staan weefseltransplantatie.Ger schreef:Het is niet iets wat je tussen neus en lippen door besluit. Ik heb er wel eens diep over nagedacht, dat wel. Tot een conclusie ben ik nog niet gekomen. Simpelweg omdat ik het met niet voor kan stellen hoe zo'n situatie is (gelukkig maar). Misschien dat je dan toch anders tegen de zaak aan kijkt. Maar het zou goed kunnen dat ik zou zeggen "laat me maar gaan".
Het is gewoon zoals ik persoonlijk tegen het leven aan kijk. Mijn lichaam is mijn lichaam, niet van iemand anders, en het bestaat ook niet uit delen van iemand anders. En dat wil ik zo houden.
Das relatief natuurlijk. Behalve je beenderen en je neuronen, wordt elke molecule in je lichaam ooit vervangen. Hoe kan je zeker zijn dat er nu al geen moleculen in je lichaam zitten die ooit in het lichaam van een ander zaten?Mijn lichaam is mijn lichaam, niet van iemand anders, en het bestaat ook niet uit delen van iemand anders.
Goed punt, maar een rechter heeft het voordeel dat hij minder afhankelijk is van toevallige omstandigheden die bepalen op hij de koopwaar kan leveren. Een rechter kan gewoon zeggen dat de misdaad zo afschuwelijk was, dat hem geen andere keus overbleef dan de dader ter dood te veroordelen. Hij kan daar een mooi verhaal omheen breien zodat het wat minder simplistisch overkomt, maar in feite is zoiets altijd een subjectief oordeel waar niet werkelijk iets tegenin gebracht kan worden. Uiteindelijk beslist alleen de rechter of de dader sterft of blijft leven, en hij kan dus leveren op bestelling.Waarom zou dat niet gelden voor gewone orgaandonaties dan? Wie zegt dat de afweging van artsen om een potentiële donor definitief op te geven of dood te verklaren (en niet nog een keer extra proberen te reanimeren o.i.d.), niet kan worden beïnvloed of omgekocht doordat er iemand op zo'n orgaan ligt te wachten?majstro schreef:Ik ben zelf om verschillende redenen tegen de doodstraf, maar afgezien daarvan vind ik niet dat de organen van geëxecuteerde misdadigers voor transplantatiedoeleinden gebruikt zouden mogen worden. Het zou de afweging of iemand de doodstraf verdient, onzuiver maken. Wie zal zeggen of de rechter in zo'n situatie bij de beslissing te doodstraf uit te spreken, het beschikbaar komen van organen niet een beetje heeft laten meewegen? En wat denk je van het gevaar van rechters die zich zouden laten omkopen door op een donororgaan wachtende zakenlieden of politici? (dat lijkt me in een land als China in het geheel geen denkbeeldige scenario).