AAN ALLE J.E.T 's EN GELIJKGEZINDEN,
Maar wat ik wel storend vind is dat ik 3 talen leer naast mijn moedertaal, ook dan verslapt je aandacht voor de correcte spelling etc. van een taal. Dat ik Engels moet leren snap ik nog enigszins maar Duits en Frans hoeft voor mij niet. Als elk land gewoon Engels leert dan praten we Engels met elkaar.
Willen jullie één ding aannemen van een ouwe als ik?
Tot in VWO 4 ga je niet dood aan meertaligheid. Ikzelf heb na VWO 4 Frans laten vallen (bloedhekel eraan). Eénmaal raden in welk land ik 6 jaar later een schitterende job kreeg aangeboden........ Een paar maanden ter plaatse, een schriftelijke cursus ernaast 's avonds, en hoewel mijn schoolfrans was weggezakt tot niveau nulkommaweinig was dat binnen een paar weken terug, en een paar maanden later sprak ik het zo goed als vloeiend. Zonder die schoolbasis was me dat nooit gelukt.
Het punt met voorbereidend onderwijs is dat je nooit van tevoren weet waarvoor je voorbereidt. Daarom legt het ook een brede basis, om zo min mogelijk wegen op voorhand af te sluiten.
En ik weet niet hoe letterlijk dit bedoeld is:
Dat ik Engels moet leren snap ik nog enigszins
maar op jullie niveau kun je ABSOLUUT NIET ZONDER en hoe vloeiender hoe beter. Als je eens serieuze info zoekt op bijvoorbeeld internet (technisch of wat dan ook) zul je de komende jaren ondervinden dat je in het Nederlands minder en minder nuttigs gaat vinden op jullie (stijgende) niveau. Zorg maar voor achten voor Engels 1-2, en het vak dat je wilt gaan leren zal je tweemaal makkelijker afgaan. En denk je dat je de kans loopt ooit nog eens manager van een of ander te worden, aan een Fransman verkoopt iets beter in het goedwillend schoolfrans dan in het "ze leren het zelf ook maar-" Engels.
En ja, ik deel ook de mening dat er minder aandacht aan wordt besteedt .Zelfs in de tekst die ik nu typ zitten verscheidene fouten. Ik vind dit persoonlijk niet storend.
Ik ken nog iemand met een groot ingenieursbureau die leuke banen voor goed geld te vergeven heeft, maar zodra hij dit leest in geen geval meer aan jullie. Hij kan jullie geen rapporten aan een opdrachtgever laten schrijven met die slordige instelling. En die opmerking is niet van mij, (hoewel ik er ook zo over denk) maar van hem (en zijn collega's/concurrenten overigens). Dus jullie hoeven hem zeker niet persoonlijk op te vatten, maar wees gewaarschuwd.
Nederland is een verrekte klein rotlandje.
Tot zover Opa Jan [wortel]