evilbu schreef:PNCO wat je zegt, is waarschijnlijk gegrond.
Maar jij spreekt over de bestempeling door de overheid van terrorisme.
Misschien mist mijn vraag zijn effect wegens onenigheid over het woord terrorisme. Wat denk je van deze nieuwe verwoording :
Tegen wie richt het terrorisme zich meestal van Hamas, Al aqsa, Hezbollah, Al Qaeda, rebellen in Nepal, tamil tijgers,... , waarom en wat (willen ze) bereiken (ze)
Hamas: Yasser Arafat stond aan het hoofd van de PLO en Fatah.
Hoewel de PLO niet wordt gezien als een terroristische organisatie zijn enkele afdelingen die direct vallen onder de PLO dat wel.
De militante tak van Fatah is de Al-Aqsa Martelaren Brigades.
Deze terreurbeweging is verantwoordelijk voor vele Palestijnse aanslagen tegen Israëlische burgers
bron
Hamas vecht tegen de Joodse onderdrukking (Palestijns conflict)
Al Aqsa: Hamas is een Palestijnse terroristische organisatie die als doel heeft het vestigen van een islamitische republiek in "Palestina" (van de Middellandse Zee tot de Jordaan) waarbij Israël moet worden vernietigd.
bron
Al aqsa vecht tegen de Joods onderdrukking (Palestijns conflict) en wil daarbij Israël niet erkennen en wil de vernietiging/verwijdering van Israël bewerkstelligen.
Hezbollah: De beweging had oorspronkelijk drie doelstellingen: de islamitische staat vestigen in Libanon, het zuiden van Libanon bevrijden van de Israelische bezetting en Jeruzalem bevrijden van de 'Israëlische bezetting'. Inmiddels heeft men de eerste doelstelling laten varen.
Ondanks druk van de Verenigde Naties tot het neerleggen van de wapens zoals vastgelegd in resolutie 1559 aangenomen in oktober 2004, blijft Hezbollah een gewapende militie. Een van de redenen die hiervoor wordt aangevoerd is dat Israël er nog altijd een stukje land bezet zou houden, namelijk de Shebaa-boerderijen. De VN hebben echter in 2000 bepaald dat Israël zich van het gehele Libanese grondgebied heeft teruggetrokken. Volgens de VN behoren de de Shebaa-boerderijen bij Syrië (en dus bij de door Israël bezette Golan-hoogvlakte) en niet bij Libanon. Israël stelt dat dit kleine stukje land niet meer is dan een excuus om Israëliërs aan te vallen; men had het ontruimd als de VN dit had bepaald.
bron
Hezbollah wil dus een deel van Libanon terugveroveren op Israël; notabene de VN heeft bepaald dat het land dat Israël bezet, hun eigendom is. Dit is ook weer vreemd. Verder wil Hezbollah Jeruzalem bevrijden van de Israëli's; wat hier precies mee wordt bedoeld is onduidelijk.
Al Qaeda: Terrorisme is niet het gevolg van armoede. Het heeft niets te maken met godsdienst. Terrorisme wordt geboren uit marginalisering van bevolkingsgroepen. Dit is de sleutelzin in het essay van Rik Coolsaet en legt dan ook de vinger op de wonde. We moeten in het Westen anders omgaan met de zogenaamde allochtonen. We moeten ze echt aanvaarden en kansen geven. Zoniet creëren we gettos waarin kleine extremistische groepen hun boodschap van haat en geweld kunnen zaaien en jongeren recruteren voor hun heilige strijd. De auteur heeft volkomen gelijk dat we elke terroristische aanslag niet mogen gelijkstellen met Al-Qaeda, hoe aanlokkelijk dit ook moge zijn, omdat het ons zou blind houden voor de werkelijke oorzaken van het terrorisme: de marginalisering en alle frustraties die daaruit voortvloeien.
bron
Het is nog maar de vraag of Al-Qaeda bestaat in de vorm die de media en de politiek ons wil doen geloven. Splintergroeperingen bereiken meer mensen wanneer ze deze overbekende term hanteren ipv hun eigen naam bv. Ook wordt het makkelijker voor de overheid om 1 vijand aan te wijzen; probeer zelf eens de vergelijking door te trekken met de Koude Oorlog en schrik niet.. Op McCarthy-achtige wijze wordt continu de beschuldigende vinger richting een niet-bestaande vijand gewezen. De burger weet niet meer wie de vijand is; zie in Nederland bv de ontstane haat tegen Marokkanen (
toevalligerwijs tegelijkertijd met de bekendmaking van de bouwfraude
). Al-Qaeda is de ideale illusionaire vijand in mijn ogen; niet bestaand, niet te bewijzen en ondergronds. "Ze kunnen elk moment toeslaan"... right..
Tamil Tijgers: De Sinhalese bevolkingsgroep, die voor het merendeel boeddistisch is, maakt 74% van de bevolking uit en domineert het land. De Tamils, die grotendeels hindu en christen zijn, maken maar 18% van de totale bevolking uit, maar vormen wel de overgrote meerderheid in de noordelijke en oostelijke streken van het land.
Het lukte de Tamils niet om via een politieke weg een redelijke autonomie te verkrijgen voor de gebieden waar zij de meerderheid vormden. Onafhankelijkheid was in eerste instantie niet het doel van de Tamil-beweging. Eind jaren 70 kregen, als gevolg van het gebrek aan voortgang, de militante groepen de overhand in de Tamil-beweging. Toen de Tamil Tijgers in 1983 bij een hinderlaag 13 soldaten hadden gedood, braken in Colombo rellen uit. Veel Tamils vluchtten naar India. Vanaf dat moment was het conflict uitgemond in een complete onafhankelijkheidsstrijd met de volledige onafhankelijkheid van Tamil Eelam als inzet.
Op 12 augustus 2005 werd de Srilankaanse minister van Buitenlandse Zaken, Lakshman Kadirgamar vermoord door onbekenden. De Srilankaanse regering hield onmiddellijk de Tamil tijgers verantwoordelijk voor de moord. Deze ontkenden echter iets met de moord van doen te hebben, en gaven aan dat de de Srilankaanse regering "in eigen gelederen" zou moeten zoeken naar de daders. Desondanks hielden de Srilankaanse politie en het leger in de dagen na de moord tientallen Tamils aan op verdenking van betrokkenheid bij de moord op de minister
bron
en de geschiedenis van het eiland: Ceylon werd in de 6e eeuw voor Christus binnen gevallen door de Singhali. In de 14e eeuw werd een een machtig Tamil koninkrijk gesticht. De Portugezen bezetten het in de 16e eeuw, de Nederlanders in 1656. In 1796 werd het veroverd door de Britten, die er in 1802 een kroonkolonie van maakten. Nakomelingen van onderdanen van deze Europese koloniale grootmachten leven ook nu nog op het eiland en worden Burgher genoemd. In 1948 werd het eiland onafhankelijk.
De Tamil Tijgers vechten dus voor een onafhankelijk deel voor hun bevolking. De overheid helpt de Tamils niet/nauwelijks, voedselhulp werd voor beide groepen tegengehouden middels wegblokkades na de mogelijke doorbraak na de tsunami-ramp. Dit heeft het vredesproces geen goed gedaan en zoals we lezen in dit stuk:
Op 25 april 2006 volgde de volgende grote tegenslag voor het vredesproces op Sri Lanka. Een vrouwlijk zelfmoordcommando, verkleed als zwangere vrouw, pleegde op deze dag een aanslag op de hoogste militaire leider van Sri Lanka, Luitenant Generaal Sarath Fonseka.
bron
Al met al is het dus een interne burgeroorlog en geen strijd tegen het terrorisme! Het is een onafhankelijkheidsstrijd en dat zorgt voor de vele aanslagen en het vuile spel; niet het terrorisme wat er weer wordt bijgehaald...
Maoistische rebellen in Nepal: Sinds 1996 is Nepal verwikkeld in een burgeroorlog, waarin meer dan 12.000 mensen om het leven zijn gekomen. Voor meer hierover zie het artikel: Burgeroorlog Nepal
Met hun 10.000 tot 15.000 strijders bezetten de Maoistische opstandelingen ondertussen al meer dan 60 % van Nepal. Hun grootste doel is om de koning Gyanendra Bir Bikram Shah af te zetten en een communistische natie te beginnen zoals China na de revolutie. Ondanks het feit dat Gyanendra veel buitenlandse steun geniet, België stuurde niet zo lang geleden wapens om de koning aan de macht te houden, blijven de rebellen terrein winnen.
bron
Ook dit weer is een voorbeeld van een intern conflict, waarbij de koning in dit geval zichzelf tot onbesproken leider heeft gekroond. Hij heeft de totale macht naar zich toegetrokken en sinsdien is het een grote ellende in Nepal. De burgers vechten nu zij aan zij met de rebellen, omdat bijna iedereen tegen de koning is. De rebellen hebben aangegeven dat zij de zo democratisch mogelijke verkiezingen zullen respecteren, wanneer de koning wordt afgezet. Verdere ontwikkeling in dit conflict is vrijwel zeker, aangezien de koning na weken van protest is bezweken onder de druk en de dialoog heeft gezocht met de rebellen.
To be continued
En tot slot wil ik even kijken naar de defintie van terrorisme, van de Dikke van Dale!
ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerkbron
In alle gevallen is er sprake van terrorisme, maar niet de wereldwijde dreiging die de politiek er aan vastkoppelt. Het is allen een intern conflict dat tegen de onderdrukkers/huidige machthebbers is gericht. Niet tegen ons westerlingen, hoewel ik de haat jegens het westen heel goed kan begrijpen. Maar zijn we dan zo blind?
De toestand in de wereld
Overal ruzies, haat, onvrede, eenzaamheid, depressie, angst, verdriet en pijn, onzekerheid, wanhoop, agressie, zorgen en problemen, bloed, zweet en tranen. Volle ziekenhuizen en gevangenissen, alcoholisten en drugsverslaafden, burgeroorlogen, martelingen, 500 miljard dollar voor bewapening, in 2000 jaar 5000 oorlogen. 600 miljoen hongerenden, miljoenen vluchtelingen, verkeersslachtoffers, epidemieën van kanker, hart- en vaatziekten en geslachtsziekten. Moord en doodslag, abortus, zelfmoord, echtscheidingen, werkeloosheid, gehandicapten, milieuvernietiging. En toch zeggen mensen dat ze het zo goed hebben. Dat vereist veel zelfbedrog en het vervelende van zelfbedrog is dat je de bedrieger altijd bij je draagt.
bron
De wereld lijdt en wij kijken in het westen weg voor de werkelijkheid. Als we niet eens willen inzien, dat de wereld niet klopt, wordt het moeilijk. Terrorisme is voor mij als de Koude Oorlog.
De Koude Oorlog was een periode van gewapende vrede tussen het Oostblok en het Westblok in de tweede helft van de 20e eeuw. Het kapitalistische Westerse blok, inclusief Nederland en België, werd geleid door de Verenigde Staten (VS). Het communistische Oostblok stond onder leiding van de Sovjet-Unie (USSR).
[..]
De wortels van het conflict lagen in de 19e eeuw, toen de Duitse filosoof en econoom Karl Marx (1818 1883) postuleerde dat het kapitalistische systeem op een gegeven moment moest overgaan in het communisme: een klasseloos systeem, waarbij iedereen gelijk was. Alleen zo zou het verschil tussen de kleine elite van rijke fabrieksbezitters en de grote groep arme arbeiders kunnen worden opgeheven. Alles zou van iedereen zijn: privaat bezit moest worden afgeschaft.
Al met al zien we dat het huidige systeem van kapitalisme eigenlijk niet meer dan een spiegelbeeld is van het communisme. Beiden vechten voor een wereld waarin de staat de absolute macht heeft en de burger het systeem moet vechten.
De USSR bestaat niet meer, Enron ook vrijwel niet meer.
Waar ontmoeten communisme en kapitalisme elkaar. In het opleggen van overspannen verwachtingen. Op de afrekening die plaats vindt als de verwachting niet wordt gehaald. En, als afgeleide daarvan, in de leugenachtigheid waarmee een schone schijn wordt opgehouden.
Maak het inkomen van uw topmanagers afhankelijk van de winst en de winst zal stijgen. Dat wil iedereen, dus daar is niets mis mee. Al eerder beschreef ik het gegeven dat winst nauwelijks eerlijk te relateren valt aan positieve prestaties van het management.[ii] Beoordeling van het management op dat punt is zeer discutabel.
Enron toont aan hoe gevaarlijk dat is.
Bedrijven en hun beoordelaars leggen veel nadruk op de shareholdervalue van een bedrijf. De aandeelhouder krijgt wat hij wenst.
Als je ziet hoe anderen zichzelf voor de gek houden, zoals de communisten dat in de USSR deden, dan moet je wel lachen. Dat zal ons niet overkomen meent iedereen dan.
bron
Zo zie je maar weer, dat er niet zo veel verschilt in de wereld, behalve dat wij nog de schijnwelvaart van ons consumptionele materialisme hebben en ze in Rusland al veel meer staatscontrole hebben, net als in China. Maar dan vraag ik me af: gaan wij niet dezelfde kant op?
Wat ik al eerder zei, wil ik nog even graag aanhalen:
Eenheid in Diversiteit levert Verdeeldheid
De wereld is een eenheid, maar hij is momenteel zo verdeeld, dat er geen sprake meer is van balans binnen die eenheid. Iedereen is op individueel vlak al zo verdeeld, dat slechts nog een klein vlammetje nodig is om de boel in vlammen te zetten. En dat is precies wat er beoogd wordt: wereldwijde chaos met 1 oplossing; vrede met 1 wereldregering, 1 wereldleger en 1 wereldvaluta.
Dingen die ooit zeker noodzakelijk zullen zijn, maar op de manier waar er naar toe wordt gewerkt en met diegenen aan de macht die er nu zitten, vertrouw ik hier niet op. Het wijkt te veel af, van hoe ik het zie. En ik weet van mezelf dat ik met mijn wereldbeeld beter in de wereld sta, dan met het wereldbeeld dat voor ons wordt gecreëerd.
"Hoe sta jij in de wereld, met een Playstation en een tv.. he ik vraag je wat kerel! Dit is jouw wereld. Ben je er wel van bewust?.. niet ongerust. Ik vraag je wat zus!"
uit:
Raymzter - Jouw Wereld
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.