Een ander nadeel: veel cafeïne drinken werkt gewenning in de hand. Uiteindelijk heb je ontwenningsverschijnselen zoals concentratiezwakte als je niet op tijd je Bullit of Red Bull naar binnen hebt gewerkt.
Verder kan ik me zo voorstellen dat je steeds meer van het spul nodig hebt om hetzelfde "wakkere" effect te krijgen.
Ga ervan uit dat zo'n blikje net zoveel cafeïne bevat als een gewoon kopje koffie (+/- 120mg/l tegenover 100-400 mg/l bij koffie, hangt er natuurlijk vanaf hoe sterk je de koffie maakt).
Daarnaast zorgt het Guarana extract voor nog eens 20mg/l cafeïne.
In dat extract komen daarnaast nog methylxanthine-alkaloïden voor zoals de stoffen in thee en cacao (theophyline en theobromine - tussen 0,1 en 0.4 mg/l) waarvan theophyline invloed heeft op ademhaling, hart, vaatstelsel (bronchospasme, vasodilatatie) en het centrale zenuwstelsel.
Verder: taurine: bij een normale consumptie van vlees en vis gaat men uit van opname van een hoeveelheid taurine van 58mg/dag. Drink je een halve liter sportdrank per dag neem je 2000mg taurine extra op. (4000 mg/l)
Taurine is een stof die het lichaam zelf ook aanmaakt. Het is een stofwisselingsproduct van de zwavel bevattende aminozuren. Gevolgen van opname van grotere hoeveelheden zijn nog niet onderzocht.
Bij een hoge dosis (3-6g/dag) heeft taurine een bloeddrukverlagende werking bij patiënten met verhoogde bloeddruk.
Bij 50mg/kg lichaamsgewicht treedt een verhoogde concentratie van groeihormonen op in het bloed waardoor men denkt dat taurine een stimulerende invloed heeft op de hypothalamus.
Een andere stof die vaak in energydrinks te vinden is is glucuronolactone (2400 mg/l) (gebruikt bij bijv. bodybuilding). Als je van een dagelijkse consumptie van een halve liter energy drinks uitgaat dan is de hoeveelheid glucuronolactone die je dan extra opneemt 500 keer zo groot als de normale opname via gewone voedingsmiddelen. Deze stof is een normale metaboliet binnen onze stofwisseling en een belangrijk onderdeel van dierlijk bindweefsel (en plantenvezels). Ook hierover is weinig bekend m.b.t. de effecten die inname via energy drinks kan hebben, toxologische studies zijn er nauwelijks gezien het feit dat veel knaagdieren deze (exogeen toegediende) stof kunnen omzetten in Vitamine C, iets dat wij mensen niet kunnen.
Niet in combinatie met alcohol gebruiken, of in ieder geval niet teveel, want cafeïne en alcohol zijn beiden diuretica, net zoals de methylxanthine-alkaloïden. Samen gebruikt kunnen ze snel tot vochttekort leiden. Zegt men. Is men nog niet over uit. Wordt nog onderzocht.
Vanwege de vochtafdrijvende werking zijn de drankjes iig niet geschikt voor sporters om het vochttekort aan te vullen.
Al met al vind ik dat ze het spul in schoolkantines niet zouden moeten aanbieden. Het drinkt weg als frisdrank, ik vind het niet gek dat de kids gaan stuiteren.
Bron voor bovenstaande gegevens over de inhoudsstoffen:
http://www.bfr.bund.de/cm/208/koffeinhalti...e_limonaden.pdf