Hallo,
hoewel ik nooit echt zo een talenknobbel ben geweest (meer geïnteresseerd in wiskunde en wetenschappen) moet ik zeggen dat dit forum me aangenaam verrast, het is hier echt interessant!
Ik vroeg me iets af omtrent het nut van Latijn. Ze zeggen je vaak in het middelbaar : dat is een dode taal. Het is een goeie oefening voor de hersenen, je leert structuren in taal zien, en je herkent gemakkelijker moeilijke Nederlandse woorden, als ook Engelse, Franse, ... woorden.
Maar kan dit scenario zich niet voordoen : je bent verdwaald in een vreemd land, alleen, de mensen kennen geen Engels,... tot je je Latijn bovenhaalt. Het is maar zwakjes, en dat van die medemens ook, maar uiteindelijk komt het toch tot een elementaire maar handige conversatie.
Opdat dat scenario zich zou moeten voordoen zou je moeten in een land zijn waar Latijn leren 'in' is in de scholen, zonder dat de mensen die dat leren ook verondersteld zijn van Engels te leren (bij ons in Vlaanderen is dat uitgesloten).
Dat is dus mijn vraag : zijn er zulke landen.
Bijkomende vraag : Roemeens gelijkt sterk op Italiaans, en een Roemeen zei me eens dat ie de helft van een Latijnse tekst kan lezen. Ik begrijp echter bijna niks van Roemeens. Zijn er talen waartoe je zeer snel toegang hebt dankzij Latijn?