Volgens mij dragen woorden te veel een emotionele betekenis.
Bijvoorbeeld iemand die verkracht is en het woordje 'verkrachting' tegen komt in een tekst, zal onmiddelijk herinnert worden aan zijn/haar eigen verkrachting en niet meer rustig het woord kunnen lezen en plaatsen.
Verder denk ik dat woorden meer beteken voor ons dat je op het eerste moment zou zeggen.
Bijvoorbeeld: in 'sperma' zit 'sper' 'ma' - open... Ja, materiaal voor Freud.
Of in het engels: Dad --> Dead. Dus wat ik wil zeggen is dat woorden meer met ons doen, emotioneel gezien, dan een mens op het eerste gezicht zou vermoeden.
Verder denk ik schrijvers van welk een soort tekst dan ook altijd zichzelf of iets anders willen neerzetten.
-Kijk mij eens slim zijn
-Kijk mij eens wijs zijn/goed advies geven
-Kijk mij het eens beter weten
-Kijk eens hoe zielig ik ben
etc.
Laten we eens een voorbeeld nemen:
Iemand die lid is van Mensa wil zijn vriend een e-mail schrijven om zich te verontschuldigen voor het kussen op de mond van diens vriendin.
De e-mail:
Beste Tim,
Na gisteren een boek van Ray Kurzweil gelezen te hebben (heeft zijn vriend dit boek gelezen? Zo niet, dan voelt deze zich misschien minder geinformeerd en minder toereikend op intellectueel gebied voor een moment), moest ik terug denken aan wat er voorgevallen is. (Is dit niet pure entertainment? Klinkt als een goede aktiefilm, de spanning erin houden... Wat is er dan voorgevallen? Iets spannends...)
Ik heb je vriendin op de mond gekust. (Dit is eerlijkheid: recht door zee vertellen waar het om gaat)
We waren scheikunde aan het discussieren (Freud zou er misschien van maken: We waren iets aan het discussieren waar jij minder verstand van hebt. Je viel al buiten de boot...) Toen...
Nou, dat lijkt me wel genoeg. Ben altijd geinteresseerd geweest in al het bovenstaande en hoop dat andere leden en moderators dat ook zijn.