*Karolien*
Artikelen: 0

[Akoestiek] Simulatie impulsrespons door ray tracing

Weet er iemand hoe zoiets in zijn werk gaat? Ik weet dat er programma's bestaan die met behulp van de techniek ray tracing de impulsrespons van een zaal kunnen stimuleren. Maar hoe is dit mogelijk?

Klopt het dat je in die programma's allerlei kenmerken van u kamer moet ingeven (zoals grootte, materiaal,...) en dat die programma's dan een 3D-voorstelling van u kamer maken en dan hier van die ray traces door laat lopen om te zien wat daar allemaal mee gebeurt? Of laat je van die raytraces door de kamer zelf lopen en meet je dan met die programma's wat er allemaal gebeurt?

(Met "wat er allemaal gebeurt" bedoel ik dus reflectie, absorptie, nagalm,...)
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: [Akoestiek] Simulatie impulsrespons door ray tracing

Klopt het dat je in die programma's allerlei kenmerken van u kamer moet ingeven (zoals grootte, materiaal,...) en dat die programma's dan een 3D-voorstelling van u kamer maken en dan hier van die ray traces door laat lopen om te zien wat daar allemaal mee gebeurt?
Voor zover ik na heb kunnen gaan is dat inderdaad de manier waarop audio raytracing wordt gedaan: er wordt een 3D-model van de zaal/kamer geconstrueerd, en de software modelleert vervolgens de manier waarop geluid wordt gereflecteerd wanneer je een set geluidsbronnen en een waarnemer hebt ingevoerd. Reflecties van geluid tegen wanden kunnen worden nagebootst door geluidsbronnen te 'spiegelen' in die wanden en de sterkte ervan aan te passen volgens de reflectie-eigenschappen van die wand.

Het lastigst bij audio raytracing schijnt nog te zijn om de effecten van geluidsdiffractie te modelleren. Kijk ook op:

http://www.ehto.org/ht_projects/vrepar/SOUND.HTM (halverwege de pagina)

http://postgrad.eee.bham.ac.uk/ser726/Room...20Acoustics.htm

Terug naar “Optica en Akoestiek”