K. Jansen
Artikelen: 0

Spel uitgevonden, mijn rechten?

Ik heb m.i. een leuk spel bedacht, nu heb ik contact opgenomen met een fabrikant van spellen, en deze wil dat ik op gesprek kom, om te laten zien hoe het spel werkt.

Nu ben ik bang dat hij misbruik gaat maken van mijn idee; is het voor hem illegaal om mijn idee over te nemen zonder dat ik octrooi heb aangevraagd? En kan ik mijn product beschermen zonder octrooi aan te vragen (kosten van octrooi zijn vrij hoog, en de wachttijden zijn relatief lang).
Ger

Re: Spel uitgevonden, mijn rechten?

Misschien kun je, voordat je ook maar iets laat zien, een contractje tekenen dat ze het spel alleen uitbrengen met jouw toestemming?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Menheffrin

Het meest praktisch is een uitvoerige beschrijving deponeren bij een notaris. Het 'overnemen' van een idee wordt daarmee ernstig bemoeilijkt. Daarbij dient men altijd een gespreksverslag te laten maken en te ondertekenen indien men bij een fabrikant op bezoek is geweest. Het intellectuele eigendom is niet direct afhankelijk van een octrooi. Vergelijk het maar met een boek wat je naar een uitgever stuurt. De kans dat je dan plotseling jouw boek terug ziet onder een andere naam is iets waar geen uitgever juridisch aan zal beginnen.
JoolzZ

Een boek is echter heel iets anders dan een spel-idee. Een idee overnemen en anders aankleden is relatief makkelijk. Misschien kan je eens bij je regionale wetswinkel informeren.

edit: sorry voor de bump. Ik zag de datum te laat.

Terug naar “Rechtswetenschappen”