Anonymous
Artikelen: 0

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

ik lees hier dat mensen dood gaan na 4 dagen niet slapen dat lijkt mij zeer zeer onwaarschijnlijk want waarom zou je dan dood gaan ineens, ik heb wel een keer ergens gelezen of gezien dat je lichaam moet slapen om te dromen zodat je hersens via je dromen de informatie kunnen verwerken die jij meemaakt. wat ik best kan begrijpen want voor zover ik weet gaan 1dromen altijd over iets min of meer bekends of iets wat er op lijkt en 2 je hersen krijgen eht heel veel info binnen meer dan jeje kan voorstellen en dat moeten ze toch verwerken.

of dit klopt weet ik niet maar ik zou het wel graag willen weten
Tool

Ik kan er jammergenoeg zo gauw niks over vinden op google, maar ik had een tijd terug op tv een documentaire gezien over een slaapvervangend middel.

Ze hadden een middel dat ervoor zorgde dat je gewoon kon door funcioneren zonder te slapen, zelfs zonder bijwerkingen.

Alleen ze wilden het volgens mij voor militaire doeleinden gaan gebruiken...
Nerusai

Wat gaat er precies verkeerd als we niet slapen? Ik bedoel niet zozeer met ons verstand maar: met ons lichaam, fysiologisch. Of met andere woorden: waarom is slapen voor ons lichaam noodzakelijk?
Slapen heeft sowieso twee functies:

1. Het repareren van het lichaam.

2. Conserveren van energie tijdens tijden waarin we normaliter toch niets zouden kunnen doen.

Tevens als een persoon gedurende langere tijd bepaalde fases van slaap moet overslaan(Lees de REM) neemt het concentratievermogen af.
't kofschip?, 't fokschaap?, d's en t's? Nee daar heb ik inderdaat nog nooid van gehoord
plutonium

Veel slapen is eigenlijk niet zo belangrijk voor onze gezondheid. Het is vooral de diepe slaap die ons 's anderdaags fit doet voelen. Tijdens deze diepe slaapfase (REM-fase) maakt het lichaam groeihormonen aan. Deze groeihormonen zorgen er niet voor dat jij of je spieren groeien, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de recuperatie van uw spieren. Dit is trouwens de reden dat mensen die slecht slapen vaak last hebben van 'stramme spieren'.

Je kan dus perfect uitgerust zijn als je maar vier uurtjes DIEP hebt kunnen slapen. Alcohol voor het slapengaan is dus slecht omdat je dan minder diep slaapt en dus ook meer kans hebt om 's nachts wakker te worden. En dan is er nog eens het feit dat alcoholhoudende dranken calorierijk zijn en 's nachts verbruik je bijna geen energie. Je wordt dus dikker.

Er zijn nog verschillende redenen waarom slaap nodig is maar die ken ik niet allemaal.
yrsa

[quote="lien"]Wat ik er over gehoord/gelezen heb: ten eerste is slaap nodig voor de stofwisseling, denk bv. aan vertering. Die gaat sneller op zo'n moment. Je beweegt dan niet en er wordt weinig adrenaline aangemaakt, zodat die stofwisseling meer ruimte heeft.

Volgens mij is het zo dat de vertering 's nachts juist trager gaat. bewegen helpt om voedsel sneller te verteren, want je zorgt ervoor dat je lichaam iets nodig heeft. daarom is het ook niet goed om 's avonds veel te eten, het duurt veel langer eer het door je lichaam passeert.
Joachim

hallo,

even over dat "diep" slapen, en "oppervlakkig" slapen.

zijn er "trukjes" om sneller diep te slapen ? geen alcohol heb ik zojuist gelezn, zijn er nog zo dingen?
True knowledge is knowing that you know nothing
plutonium

Ik heb ergens gelezen dat de stof gamma hydroxy butyraat (GHB) de diepe slaapfase tot stand brengt. GHB was om die reden populair bij bodybuilders. De diepe slaap betekende immers een verhoogde aanmaak van vrij groeihormoon en dus een betere recuperatie van de spieren. Tegenwoordig is het ook een populair partymiddel voor jongeren. Maar GHB komt dus ook gewoon van nature uit in het lichaam voor. extra GHB gaan innemen raad ik zeker en vast niet aan.

Maar truckjes om je lichaamseigen GHB aanmaak te stimuleren en zo sneller in de REM-fase terecht te komen, ken ik niet meteen.
Veertje

Als je op Google internationaal zoekt vindt je meer over dit onderwerp. Wat ik bij het surfen herhaaldelijk tegenkwam is dat gebrek aan slaap het immuunsysteem verzwakt. De psycho-neuro immunologie (PNI) houdt zich bezig met het zoeken naar de complexe verbanden tussen onze psyche (psychologie), hersenen (neurologie) en ons immuunsysteem. Men doet onderzoek naar bijvoorbeeld de invloed van stress (veroorzaakt door o.a. slaaptekort) op ons immuunsysteem door veranderde afgifte van bepaalde stoffen (peptiden, hormonen e.d). Tijdens het slapen zelf veranderen de afgiften van dergelijke stoffen ook.

Deze site vertelt daar meer over. Een stukje daaruit (NK staat voor "natural killer"):

Not only are immune response modifiers capable of altering sleep, but it is also possible that sleep processes and sleep–wake activity may mediate changes of cellular immunity, possibly by producing changes in the nocturnal secretion of immune response modifiers such as interleukins. Indeed, Moldofsky et al. [58] have reported a temporal association between the onset of slow-wave sleep and the secretion of IL-1 and IL-2, two lymphokines that are known to stimulate or activate NK cells. Other data in normal controls have shown that sleep deprivation alters immunity. Palmblad et al. [63] found that 48 hr of sleep deprivation reduced lymphocyte proliferative responses to phytohemagglutinin as compared to baseline levels, and Moldofsky and colleagues [58] found a decline in NK activity following 40 hr of wakefulness. Finally, our group has shown that even modest amounts of sleep disturbance, such as either early (sleep time 3 a.m. to 7 a.m.) or late-night (sleep time 11 p.m. to 3 a.m.) partial sleep deprivation produces a 30% to 50% transient decrease in NK activity.
Kluizenaar

Ik geloof dat ik al verschillende keren heb gehoord en/of gelezen dat, als men mensen gaat opsluiten in "tijdloze ruimtes", waarin ze niet weten hoe laat het is, en men kijkt wanneer ze gaan slapen en opstaan, dat de volledige cyclus dan meestal geen 24 uur, maar iets van 26 uur bedraagt. Dat verklaart meteen waarom de meeste mensen geneigd zijn steeds later te gaan slapen en steeds later op te staan.
Dino

tijdens de dag werken onze hersenen (bij sommige toch) en produseren K ioinen, deze ionen overschot stapeld zich op en zou schadelijk zijn indien te groot.

Tijdens de slaap is gevonden dat al deze K ionen en andere schadelijke stoffen worden weg gepompt zodat we met een nieuw fris hoofdje aan de examens kunnen beginnen.

trouwens over examens en slaap, slaap is zeker nodig! het fixeerd beter al hethene dat je geleerd hebt doordat in de nacht de zenuwbanan die gecreerd zijn nog eens doorlopen worden met als gevong dat deze beter bewaard blijven (hoe meer je een zenuw baan activeerd hoe hechter deze baan blijft)

off topic

stress is trouwens goed als je iets van buiten moet leren voor een examen

hier tegen over staat dat als je een examen hebt waar je je hoofd voor moet gebruiken je beter geen stres hebt want deze tast het helder denken aan.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
R.O.O.T.O.E.

Wat ik er over gehoord/gelezen heb: ten eerste is slaap nodig voor de stofwisseling, denk bv. aan vertering. Die gaat sneller op zo'n moment. Je beweegt dan niet en er wordt weinig adrenaline aangemaakt, zodat die stofwisseling meer ruimte heeft.

Gaat je spijsvertering niet langzamer als je slaapt?
Dino

ik denk niet dat het lichaam erg moet recuperenen hoor. Persoonlijk denk ik dat het eerder de hersenen zijndie rust nodig hebben.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Anonymous

Gezien op tv (kdacht dat het in "afrit negen" was). Een man die door een ping pong bal geraakt was en daardoor 3 maand in coma had gelegen. Toen hij ontwaakte uit zijn coma had hij genoeg aan 1u slaap per dag. Hij sliep dan van 6u tot 7u 's morgens. Weliswaar zeer diep.

Leuk :shock:
K. Jansen

Heb je daar misschien een bron van :shock:

Terug naar “Geneeskunde”