JoolzZ schreef:Ik ben het eens met wat eerder al gezegd is; het gaat om de houding van de leraren. Ik ben 23 jaar, en ook in mijn klas gaf niemand iets om -d -t of -dt fouten. "Wat kan mij dat nou schelen je begrijpt me toch?!.." was vaak de reactie als je iemand wees op een foutje. Nou die eigenschap om mensen te verbeteren heb ik mezelf maar snel afgeleerd. Op het forum echter, denk ik dat mensen het niet erg vinden om verbeterd te worden. Mocht dat wel het geval zijn, dan horen ze hier sowieso niet thuis vind ik.
Is het jullie niet opgevallen dat oudere mensen zoveel meer op school hebben geleerd? Het 'moderne' onderwijs is geen goed idee, en de resultaten zijn overigens al bekend. Ik heb het gevoel dat ik nu een hoop informatie mis. Ik heb geen idee hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt, ik heb nooit iets over sterrenkunde geleerd, mijn niveau in vreemde talen was ontzettend laag, toch zevens op mijn eindlijst, etc. Ik kan me niet voorstellen dat het niveau altijd zo
laag is geweest, en grammaticale regels zijn één van de aspecten die dit publiekelijk weer kunnen geven. In tegenstelling tot kennis m.b.t. de menselijke bloedomloop, ik noem maar iets dergelijks.
Ik ben dus ervan overtuigd dat het gehele niveau van het leerproces omlaag is gegaan in de loop der jaren, en dat voornamelijk sinds de komst van internet we iedereen zien schrijven. We lezen minder boeken, maar meer blogs en MSN gesprekken. Vaak familiaal gezever, geschreven door iemand die de Nederlandse taal niet even machtig is als literatuurschrijvers uiteraard.
Inderdaad, helaas is dit probleem ook in mijn klas aan de orde. Ofschoon het nóg erger is. Laatst zei iemand die denkt dat 'ie de grammaticaal alles perfect kent dit: 'Hun kunnen goeie Nederlands, zeg'. Als ik dan als dertien-jarige iemand die ouder is dan ik, zoals mijn leraar, verbeter ben ik gelijk arrogant bezig!
Zelf heb ik niet echt het gevoel dat ik weinig leer, aangezien ik al dingen leer waarvan mijn leeftijdsgenoten nog nooit gehoord hebben (Pi, kwantummechanica, de relativiteitstheorieën, snaartheorie, machtsverheffen en worteltrekken, stelling van Pythagoras, de formule over de zwaartekracht van Newton e.d.) Ik heb wel het gevoel dat ik weinig weet.