De snelheid waarmee WU's (Work Units) worden afgewerkt is inderdaad afhankelijk van het systeem waarop folding@home wordt gedraaid (processor, besturingssysteem). Per project wordt deze snelheid uitgedrukt in PPD/GHz, dat is: ''Points Per Day per GHz''. Voor elk type systeem is deze score verschillend. Onderstaande site bevat een redelijk uitgebreide database. Deze database kunt ook u vullen met gegevens over de snelheid waarmee uw systeem WU's afhandelt. Ook via google komt u gemakkelijk terecht op fora waar deze scores of gelijkwaardige zijn gegeven (b.v. tijd per frame).
http://fahinfo.org/?avgscores=true&offset=0&sort=pna
Voor deze site even snel een rekenvoorbeeldje: Stel u hebt een systeem met een Intel Pentium D Smithfield 2.8Ghz (ik zeg zomaar wat hoor). We vinden in de tabel bij project 1163 (even bladeren of zoeken in de database, dat is een Tinker: 241 punten, 400 frames) dat uw systeem dit project oplevert bij 40,78 PPD/GHz. Een opbrengst van dus 2.8*40,78 = 114,18 PPD (punten per dag als ie 24/7 draait). De Tinker is 241 punten, d.w.z. dat het project opgeleverd wordt in 241/114,18 = 2,11 dagen. Oftewel rekentijd/#frames = (2,11*24*3600)/400 = 455 seconden/frame, dat is: 7 minuten en 35 seconden/frame.
Helaas krijgt een bepaald systeem meestal niet de optimale WU's toegewezen. Als er op een gegeven moment nare WU's worden uitgedeeld (lees: uw systeem 'moeite' heeft deze door te rekenen), kunt u overwegen tijdelijk i.p.v. standaard werk, uitsluitend deadlineless WU's te draaien omdat deze misschien op uw systeem een goede PPD/GHz neerzetten. Ook kunt u uw folding configureren om grotere WU's te kunnen ontvangen die veelal meer score opleveren. Voorwaarde is dan wel dat het systeem voldoende en snel werkgeheugen heeft. Nadeel is dat deze WU's nog wel eens instabiel zijn en voortijdig kunnen worden afgebroken. In dat geval ontvangt u het aantal punten evenredig met de vordering van de WU, zogenaamde ''partial points''.
Als antwoord op uw vraag: Ja, als uw systeem veelal standaard WU's afhandeld, is het dus juist heel waarschijnlijk dat de scores nogal uiteenlopen.
Ook las ik hierboven tegen dat de rekentijd per frame nogal zou schommelen, de ene keer duurt het zogenaamd nog 2 dagen voordat de WU af is, en op een ander moment maar liefst een jaar ofzo. Dit heeft, zoals reeds verklaard, te maken met het volgende. Als je het programma opstart staat er standaard een bewerkingstijd van, ik vermeen, 30 minuten per frame. Nu 2 gevallen (althans ik geloof dat het ongeveer zo werkt):
1. De WU bestaat uit 'losse' frames (dat is veelal 400 (Tinker) en 500). Dan staat er eerst die 30 min/frame en als er 1 frame is gedaan verandert dit meestal direct naar de echte tijd per frame, b.v. 7 minuten en 35 seconden/frame (zoals in het voorbeeld boven);
2. De WU bestaat uit 'bosjes' frames (b.v. in totaal 10.000 frames opgedeeld in 100 bosjes van elk 100 frames). Stel nu dat een echt frame (dus 1 van de 10.000), zeg 19 seconden duurt. Dan is een bosje dus 19*100 = 1900 seconden = 31,7 minuten groot. Dan staat er eerst die 30 minuten/frame en pas na 31,7 minuten verandert dit naar 19 seconden/frame.
Vanzelfsprekend als b.v. mediaplayer draait (vreet blijkbaar CPU) dan gaat de tijd per frame behoorlijk omhoog, b.v. van 19 seconden naar 26 seconden.